Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wijze levensspreuken.

  • Mark

    Ik kwam deze prachtige uitspraak van de Meester Boeddha tegen. Ineens stond het er, las het en het pakte me.Het weerspiegelt een beetje de stelling van de vorige topic, maar ook waarover we zo vaak van gedachten wisselen soms inhoudelijk van mening kunnen verschillen maar waar we vaak ook overeenkomstigheden herkennen in het denken en voelen.

    Er wordt verwezen naar het Dhammapada (vers 11,12) en het gaat als volgt;

    “Zij die het niet-werkelijke aanzien voor het werkelijke en het werkelijke voor het niet-werkelijke en zo het slachtoffer worden van onjuiste denkbeelden, bereiken nooit het wezen van de werkelijkheid.Na zich bewust te zijn geworden van het werkelijke als het werkelijke en van het niet-werkelijke als het niet-werkelijke, bereiken ze het werkelijke door op die manier juist te denken.”

    (dit vereist geen toelichting meer :) )

  • judith

    Hoi Mark

    Heel mooi de Dhammapada, zo veel wijsheid in eenvoud.

    Deze spreuk verwijst naar mijn inzien naar de herkenning en doorbreking van illusie en begoocheling waaronder ook weer verbeelding en realiteit valt.

    Liefs Judith

  • judith

    Hoi

    Hierbij voor liefhebbers of geinteresseerde:

    de Dhammapada “Het Pad van waarheid”!

    http://www.sleuteltotinzicht.nl/dhp000.htm

    (hoop dat het zo werkt?!)

    Liefs Judith

  • Mark

    Inderdaad. Deze stoffelijke realiteit waarin wij leven en ons voortbewegen wordt wel mayavistisch (illusionair) genoemd. Dat betekend overigens niet dat onze realiteit niet bestaat. In het licht van de eeuwige Ruimte (vanwaar uit heelallen tot aanzijn komen en zich terugtrekken) is ons bestaansduur echter minder dan een flikkering.Vandaar dat men ons huidige heelal als illusionair bestempeld.

    Ons heelal is in de eeuwige Ruimte (esoterisch ook wel Wateren, het grote Diep) genoemd) met een oerknal zo'n 14 miljard jaar geleden ontstaan. Dit heelal dijdt zich met grote snelheden uit en zal over zo'n 10 miljard zo goed als uitgedoofd zijn.

    (het kwam tot aanzijn en trekt zich terug)

  • judith

    Hoi, al is er weinig leven nog op het forum, kijk ik af en toe even en mijn oog viel

    op deze topic.

    Even proberen ;-)

    “Zij die het niet-werkelijke aanzien voor het werkelijke en het werkelijke voor het niet-werkelijke en zo het slachtoffer worden van onjuiste denkbeelden, bereiken nooit het wezen van de werkelijkheid.Na zich bewust te zijn geworden van het werkelijke als het werkelijke en van het niet-werkelijke als het niet-werkelijke, bereiken ze het werkelijke door op die manier juist te denken.”

    Tja, dat is wat…. breek m'n hoofd erover.

    Hoe weet je nu zeker wanneer iets de werkelijkheid is of een illusie of begoocheling??

    Daar er buiten de stoffelijke illusies en begoochelingen afkomstig van het emtionele en mentale gebied ook nog spirituele illusies en begoochelingen zijn.

    “Juist denken” is een aanwijzing.

    “Onderscheidingsvermogen” aankweken, daar krijgen we een hele training in op onze toch naar het werkelijke.

    Wat is “juist” denken ten opzichte van “niet juist” denken?

    Wie wil reageren? Wie heeft er al wat gepuzzeld of door ervaring wijs geworden de werkelijkheid gevonden?

    Groetjes Judith

  • Christine

    Ja hiephoi, ik heb gepuzzeld. Ik zag eerst de materiele wereld, de stoffelijke wereld als door mensenhanden gemaakt en dus een illusie.

    Het heelal, de kosmos, universum, de aardbol, de natuur zag ik als de schepping in wording. Dat laatste zie ik overigens nog steeds zo. Niet door mensenhanden geschapen, tot stand gekomen. MAAR WAARDOOR OF DOOR WIE DAN WEL?

    Echter let op, mijn nieuwe inzicht voor wat het waard is : alles, letterlijk alles wat we om ons heen zien en door mensenhanden tot stand gekomen komt voort uit de abstracte wereld. Al het concrete, zichtbare, tastbare dat door mensenhanden geschapen is, is uiteindelijk het zichtbaar maken van een abstractie. Aan alles gaat een idee vooraf. Verbeeldingskracht aan vooraf. Scheppingskracht, creativiteit. Neem nou b.v. een tafel en een stoel. Wat is nou handig om aan te eten?. Laat ik nou eens wat bedenken zodat je gemakkelijk zittend aan “iets” kunt gaan zitten op “iets” en zo ontstonden de eettafel en stoelen. Aan alles gaat een gedachte vooraf. Niets maar dan ook absoluut niets bestaat zonder een gedachte, etc. Kunnen jullie me nog volgen?

    Stop er nu even mee. Wordt vervolgd indien gewenst.

    Liefs Christine

  • Christine

    Nog even een vervolg, aanvulling, verduidelijking op mijn vorige berichtje van daarnet. Ik bedoel eigenlijk dat er dus geen illusie bestaat in het zgn. positieve (goede). Wel bestaat de illusie van de macht, overheersing, onderdrukking door middel van geld en onder tijdsdruk zetten, angstig maken, armoe, honger, negatieve zaken dus. De rest, het positieve, is absoluut geen illusie in mijn ogen. Okay? Mee eens?

    Dat betekent dus dat er wel degelijk een illusie bestaat, maar in mijn ogen dus alleen in de negatieve wereld (wat ik dan negatief noem, wil niemand kwetsen). Toch schijnt die wereld van illusie en niet-illusie op deze aardbol te moeten blijven bestaan. Maar dan hoop ik wel dat het wat minder extreem gaat worden als het nu is en dreigt te worden. Op deze aarde leeft de dualiteit. Allebei is er. Om het verschil te zien en ervan te leren. Echter als je inziet dat alles wat door mensenhanden tot stand is gekomen voortkomt uit een gedachte, positief of negatief, dan denk ik wel dat we in staat zullen zijn op langere termijn om de aller ergste ellende te overwinnen, de baas te worden.

    Wat denken jullie? Daag, Christine

  • Sanne

    Hier op aarde heb je puur de tafel en de stoel

    maar.. slechts als gereedschap, niet als doel.

    Op de stoffelijke aarde heb je te maken met de natuurwetenschappelijke stoffelijk inherente basale eigenschappen.

    Waar het om gaat is om die als tijdelijke gereedschappen te zien

    om met het aardse lichaam op aarde handelingen te kunnen verrichten.

    en in bruikleen.

    dus er niet aan te hechten.

    Losgelaten te hebben en weer verder te kunnen.

    Liefs, Sanne

  • Dreamer

    “Zij die het niet-werkelijke aanzien voor het werkelijke en het werkelijke voor het niet-werkelijke en zo het slachtoffer worden van onjuiste denkbeelden, bereiken nooit het wezen van de werkelijkheid.Na zich bewust te zijn geworden van het werkelijke als het werkelijke en van het niet-werkelijke als het niet-werkelijke, bereiken ze het werkelijke door op die manier juist te denken.”

    Ik zie het zo ,

    Iedere vorm , of het nu materie is, een lichaam of zelfs een gedachte

    is een tijdelijke expressie , alles is veranderlijk dus sterfelijk .

    We kunnen deze tekst allemaal verschillend lezen en allemaal hebben wij gelijk, vanuit ons bewustzijn gezien.Wie met bewustwording bezig is merkt ook dat we zelfs overtuigingen die ooit als groot inzicht tot ons kwamen , toch weer moeten loslaten, zodat er een nieuw “idee” voor in de plaats komt die het eerdere omvat.

    Voor mij ligt het niet- werkelijke in het vasthouden

    en het werkelijke in het loslaten

    Als je zegt, dit is werkelijkheid dan zet je een punt en die laat geen ruimte..

  • els

    je leeft zolang je lacht want je lagt zolang je leeft