in 2012 ?
Ik heb ook nog plannen voor ná dit jaartal, dus als dat een soort eindstreep is, zeg ik maandag mijn baan op
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsdat zou je kunnen doen, en dan wat? wachten op “het grote moment.”
Je zou je bijvoorbeeld ook bezig kunnen houden met waarom 2012 zo'n belangrijke datum is voor zoveel mensen en waarom deze datum bij zoveel oude volken al bekend was, want 2012 is geen nieuwe tijds iets, het is al eeuwen bekend.. Je kunt 2012 zien als het einde, maar ook als een nieuw begin, als je er pas mee begint, lijkt alles om het naderende einde te draaien, maar de meeste die al langer met dit onderwerp bezig zijn, zien het als een nieuw begin. Het verandert je kijk op de wereld op een hele positieve manier. Ten minste, bij diegene die het willen zien wel. :-))
Ehh,
dat moet je zelf weten.
Je kijkt zelf toch wat je wel of niet boeit, of in hoeverre je ‘gelooft’ in de verschillende 2012 verhalen.
Om terug te komen op je openingszin: “ Als… eindstreep… dan zeg ik mijn baan…”.
Nee, ik zou tegen je zeggen: “Zeg je baan niet op; ga gewoon verder waar je gebleven was”. Geen poespas, geen fratsen, dat scheelt, c1012,…ehh…2012 hihi 8-)
Ik zou in ieder geval mijn baan niet opzeggen, beste Goh. Je refereerde aan een vorig geschreven stukje van me en je reactie was: nou en? Hetzelfde geldt met het begrip 2012. Ook hier kan men de opmerking plaatsen: nou en?
Dus zegt dit “nou en” iets over het inhoudelijke of zegt dit “nou en” iets over degene die het inhoudelijke leest, dit in zichzelf opneemt en er iets van ervaart? (of er juist helemaal niets van ervaart?)
Geloofsdenkbeelden zijn binnen de grotere structuren hetzelfde te noemen. Er bestaat een tweevoud in het intepreteren hiervan. Rationeel vanuit een buitenkant en beeldend vanuit een innerlijke beleving. Godsdienstwetenschappen zouden nooit wetenschappen kunnen worden genoemd als ze vanuit een beeldende of intuïtieve houding bestudeerd zouden worden. Het ervaren en beleven van een godsdienst of een geloofsdenkbeeld als 2012 vergt echter wel een intuïtieve of beeldende denkhouding. Vandaaruit ontspringt de gevoelsbeleving hierover.Met rationaliteit alleen kom je er dus niet. Toch is laatsgenoemde wel belangrijk om met beide benen op de grond te blijven staan.
Als voorbeeld illustreer ik de schrijver Patrick Geryl die over 2012 voorspellingen doet die hij wetenschappelijk niet kan aantonen. Hij voorspeld een wereldwijde ramp door een zgn poolkanteling waarbij de noord en zuidpool van plaats wisselen. Maar er bestaat niet zoiets als een poolkanteling en dit heeft ook nooit bestaan. Het smelten van de poolkappen en de stijging van de zeespiegel is echter wel eerder gebeurd in de geschiedenis. Dat is aangetoond. Daarbij zit in de beleving van de mens een soort ‘collectief geheugen’ die we middels verhalen en legenden aan elkaar overleveren.Denk aan het verhaal van de zondvloed of de ondergang van Atlantis in het water. Ze zitten als archetypen diep in ons collectief bewustzijn als een ‘gezamelijke herinnering’ verscholen. Richten we ons naar binnen dan voelen en ervaren we deze gebeurtenissen alsof we er zelf bij waren. Omdat we weten dat alles in cyclussen terugkomt verwachten we collectief een nieuwe wereldwijde ramp.De geschiedenis leert namelijk niets anders. Hieruit ontstond de 2012 van deze tijd. Maar er bestaan zovelen 2012-'s en aanverwante eindtijddata's. De waarheid hieromtrent vind men in het gemeenschappelijke karakter van waaruit deze denkbeelden voortvloeien. Niet in het letterlijke intepreteren.Er komt een 2013.
Rationaliteit en intuïtie zijn dus onlosmakelijke onderdelen van elkaar. Het een bestaat niet zonder het andere. Het heeft dus beide een waarheidsgehalte waarvan de verschillende interpretaties de veelvoud van het menselijke denken weerspiegelt. Binnen dit geheel is genoeg plaats voor geloof of ongeloof, rationaliteit of gevoel. Of voor het “'nou en? ” gehalte.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?