Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

2013 en de zoektocht naar nieuwe helden.(slot)

• Mark

Beste lezer, vandaag plaatst ik een topic over de tijd na 2012 en de reis daarna. Ik heb de term ‘slot’ tussen aanhalingstekens gezet om aan te geven dat de onderwerpen intussen wel besproken zijn en we met zijn allen in de herhaling vallen. Deze topic vormt (voor mij althans) een afsluiting van voorgaande onderwerpen.De stukjes die ik hierna nog ga plaatsen zullen niet meer van toepassing zijn over de onderwerpen die al zijn behandeld en besproken.

Tot 2012 hebben we eigenlijk weinig te verwachten. De wereld tikt zoals gewoonlijk door en de voorspelde ( ja, wat eigenlijk? ) lijkt ondergesneeuwd te raken. Desalnietemin is er een run op boeken, lezingen en workshops waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. Het lijkt alsof iedereen nog snel een graantje wil meepikken voordat de hype over een paar jaartjes toch echt ten einde loopt. Ik heb meermalen mijn afschuw uitgesproken over de schandalig hoge prijzen die men vraagt voor bepaalde ‘informatie’ omtrent het 2012 gebeuren en de daarbij horende zgn transformatieprocessen. Het meeste is ongefundeerd en volkomen onzin te noemen. Begrijp me niet verkeerd, er niets mis mee een vergoeding te vragen maar het commercieële misbruik is tegenwoordig van dien aard dat dit gezegd en opgeschreven dient te worden. Al zijn mensen natuurlijk zélf verantwoordelijk wat ze er mee doen.Transformatie en spiritualiteit is en blijft een geboorterecht van de mens er dient nooit op een financieële manier misbruikt te worden.

Wat gebeurt er na 2012 met al deze geschreven boeken, beloften van transformaties en overgangen indien er helemaal niets gebeurd? Kunnen ze allemaal in de prullebak? Natuurlijk niet. Tussen de bergen onzin staan nog genoeg juweeltjes die misschien op het eerste oog 2012-gerelateerd zijn maar voor de inuïtieve lezer veel verder rijkt en ware tijdloze documenten zijn. Het ligt aan het individu zelf welk juweeltje overeenkomstig schijnt met het licht in het innerlijke zelf. Dat kan een ander niet voor je bepalen. (ook ondergetekende niet wat hij onbedoeld in de discussievorming soms trachtte te doen :) ach, zo leer je nog wat)

Maar wie zijn die helden die we moeten gaan zoeken na 2012? We hoeven niet te zoeken want die helden zijn we zelf. Ieder individu vormt een onmiskenbare schakel van de mensheid als geheel. Het licht in jezelf geeft aspiratie het licht te ontsteken bij een ander en visa-versa. Zoek het beste in jezelf en je zult overeenkomstig het beste bij de ander gaan zien. Dat is transformeren en dit doen we op ieder moment op iedere dag. Onder de hoede van de karmische wetten trachten we iedere dag het natuurlijke harmonische evenwicht te (her) vinden of te behouden. En ja, dit gebeurt helemaal gratis en voor niets. Ik verheug me op 2013 en de mogelijkheden die de kosmos ons iedere dag biedt medewerker te zijn van die omringende natuur, waarvan we onmiskenbaar een geheel vormen.

• Joke.

De nieuwe helden?

Zoals gisteravond met Live world.

Mensen die blijven geloven in dat het allemaal (nog) goed zal komen.

Ik merk hier niets van een hype.

Dat is het voordeel van in Noorwegen wonen.

Het is nu vakantietijd en de mensen zijn niet zo bezig met 2012 daardoor.

Veranderen ze zichzelf?

Leven ze bewuster en kritischer?

Denken ze aan het millieu als ze het vliegtuig instappen, in een groot hotel zich volstampen?

Zien ze het contrast tussen zichzelf en de lokale bevolking?

Willen ze het ûberhaupt zien?

En wat van jou en mij? ;)

Groetjes,

Joke.

• Mark

2012 is een hype binnen het sub-genre, dat klopt. Daarbuiten zegt het weinig mensen. Internet is weer een ander verhaal. Nederland kent een aantal tijdschriften die specifiek op 2012 inhaakt. Je hebt de wat lichtere ‘huis-tuin en keuken bladen’ als Paravisie, Spiegelbeeld en Fronteer. Met name in de laatste twee bladen vind je veel over 2012 en transformatieprocessen. De (mijnsinziens) wat betere kwaliteitsbladen als Prana en Bres doen dit wat minder. Fronteer heeft elke keer nieuwe boeken en dvd-recenties en kent zelfs een eigen specifieke winkel in Amsterdam. (leuke zaak,een aanrader) Hearts of events is een organisatie die veel lezingen en workshops regelt met nogal hoge prijzen.(middagje workshop the Secret 169,-euro) Bestaan deze prijzen ook in Noorwegen? Nou zijn de scandinavische landen wel wat duurder uitgevallen.

Even een zijsprong over hypes. Wist je overigens dat de muziekstroming black metal het grootste exportproduct is van Noorwegen? Toen in de jaren negentig in Bergen een aantal jonge lui kerken in de brand staken en door een onderlinge ruzie er één de dood vond ontstond er in dat genre een wereldwijde hype die tot op de dag van vandaag voortduurt. Zeg de naam Varg Vigerness je iets? Blijkt jullie nationale schurk te zijn. Maakt zeer aparte muziek met zijn eenmandsband Burzum. Wilde dit al een keertje eerder aan je vragen omdat je in Noorwegen woont.Heb je er toendertijd iets van meegekregen? Ben hier nieuwsgierig naar.(heb hierover een aantal topic aan besteed)

Live Earth is een begin. Bewustwording gaat met vlagen en werkt ongemerkt door generaties heen. We worden nu bewust van de millieuproblematiek. Jaren geleden was het een not-done onderwerp. Enkele generaties verder zal dit bewustwordingsproces worden omgezet in het handelen omdat het dan hoort bij de dagelijkse beslommeringen. Een ander vergelijkbaar voorbeeld is het rookverbod.Volgend jaar is in nederland roken in openbare gebouwen zowat overal verboden. Jaren geleden was dit onbespreekbaar. En nu?

Bewustwording zet heus wel aan tot handelen maar dit gebeurt vaak ongemerkt. Kijk naar het bewustwordingproces omtrent terrorisme en de verscholen problematiek erachter. Deze problematiek was vroeger een ver van je bedshow. Nu domineert het midden-oosten vaak het nieuws. Mensen worden zich steeds bewuster hoe de wereld in elkaar steekt en welke invloed dit heeft op het denken en handelen. Onderschat dit proces niet. Het verloopt vaak ongemerkt en sneller dan je denkt.

• Joke.

Mark schreef:

>

> Nederland kent een aantal tijdschriften die specifiek op 2012

> inhaakt. Je hebt de wat lichtere ‘huis-tuin en keuken bladen’

> als Paravisie, Spiegelbeeld en Fronteer.

In mijn tijd had de Prana en Onkruid.

De bres was er al in mijn vaders tijd, dat is/was meer algemeen.

> Met name in de

> laatste twee bladen vind je veel over 2012 en

> transformatieprocessen. De (mijnsinziens) wat betere

> kwaliteitsbladen als Prana en Bres doen dit wat minder.

> Fronteer heeft elke keer nieuwe boeken en dvd-recenties en

> kent zelfs een eigen specifieke winkel in Amsterdam. (leuke

> zaak,een aanrader) .

Grappig, ik zal het onthouden voor als ik weer eens in NL ben.

>Hearts of events is een organisatie die

> veel lezingen en workshops regelt met nogal hoge

> prijzen.(middagje workshop the Secret 169,-euro) Bestaan deze

> prijzen ook in Noorwegen? Nou zijn de scandinavische landen

> wel wat duurder uitgevallen.

Alles cursussen en alternativo's die van alles organiseren zitten rond Oslo.

Voor mij is de dichtsbijzijnde echte stad Trondheim.

Zou ik daar naar een cursus toe willen, dan ben ik alleen al 5 uur reizen kwijt, zou er moeten overnachten in een hotel…….wordt veelste duur.

Een aantal jaren geleden heb ik hier Reiki gedaan.

Reiki I en II in èèn weekend, want iedereen moet zover reizen, dat ze het maximale er uit willen hebben.

Ik was toen rond de 4000 NOK kwijt, delen door 8 = 500 euro.

Viel mij toen nog mee de prijs.

Je hebt hier wel elk jaar een alternatieve messe, die ook in Trondheim komt.

Zoiets is er ook in NL, heet iets van para-beurs ofzo.

Veel stenen, hand opleggers, kaartleggers, enz.

Wat wel een verschil is, is dat er dan ook veel sjamanen zijn.

Maar ik kijk helaas toch teveel door de poppenkast heen.

Over 2012 hoor ik hier vrijwel niets.

Er is hier èèn goed blad, dat heet Vision.

Maar het is èèn keer aan de orde geweest omdat dan de majakalender ophoudt en dat was het.

>

> Even een zijsprong over hypes. Wist je overigens dat de

> muziekstroming black metal het grootste exportproduct is van

> Noorwegen?

Naast hout en vis, zijn er inderdaad een aantal van die band over de grenzen bekend.

Aha, was ook nog wel bekend in NL. :)

>Toen in de jaren negentig in Bergen een aantal

> jonge lui kerken in de brand staken en door een onderlinge

> ruzie er één de dood vond ontstond er in dat genre een

> wereldwijde hype die tot op de dag van vandaag voortduurt.

Die kerken werd met tussenruimte van tijd gedaan.

Ook in de afgelopen jaren (na 2000) ging er nog èèn aan.

Niet allen vond er èèn de dood, er was ook een groep die met opgebaarde lijken idiote dingen uithaalde en daar foto's van nam en video's.

Dat laatste was de druppel voor de noorse staat en de mensen, nu zijn de kerken beter beveiligd.

Ik heb het idee dat het zelfs een aantal bands te ver ging.

> Zeg de naam Varg Vigerness je iets? Blijkt jullie nationale

> schurk te zijn. Maakt zeer aparte muziek met zijn

> eenmandsband Burzum. Wilde dit al een keertje eerder aan je

> vragen omdat je in Noorwegen woont.Heb je er toendertijd iets

> van meegekregen? Ben hier nieuwsgierig naar.(heb hierover een

> aantal topic aan besteed)

Ik moest het opzoeken op Wipipedia wie Varg Vigernes is.

Hij komt in 2008 vrij en dan wordt ook zijn derde nieuwe album die hij allemaal in de bak gemaakt heeft uitgegeven.

In het noors staat er trouwens meer info dan in het nederlands.

Ik hou niet van havey metal en geschreeuw met van die keelgeluiden.

Maar de moord en zo had ik wel meegekregen.

Hij was 18 toen hij de moord pleegde in 1993, dan is hij als hij vrij komt 33 jaar.

Zal mij benieuwen of dat nog een effect zal krijgen.

>

> Live Earth is een begin. Bewustwording gaat met vlagen en

> werkt ongemerkt door generaties heen. We worden nu bewust van

> de millieuproblematiek. Jaren geleden was het een not-done

> onderwerp. Enkele generaties verder zal dit

> bewustwordingsproces worden omgezet in het handelen omdat het

> dan hoort bij de dagelijkse beslommeringen. Een ander

> vergelijkbaar voorbeeld is het rookverbod.Volgend jaar is in

> nederland roken in openbare gebouwen zowat overal verboden.

> Jaren geleden was dit onbespreekbaar. En nu?

>

Ja, hier is het al heel normaal dat je nergens binnen mag roken.

Ook op schoolpleinen niet.

Leraren moeten zich achter gebouwen verstoppen, buiten de grond van de scholen. :)

Het is ook zo, dat het in golven gaat.

En de mens wordt langzaam maar zeker gedwongen meer te doen om het millieu te sparen.

Noorwegen wilt weer voorop lopen is het doorvoeren van millieuvriendelijke plannen en veranderingen.

Wat me wel opvalt, vroeger was ik onder de indruk van zo een concert.

Live-aid, free Mandela, enz.

Maar op mijn meiden maakt dit soort dingen helemaal geen indruk.

Ze zijn zich wel bewust dat er drastisch wat moet veranderen, maar zo een concert……“ het zal wel”

> Bewustwording zet heus wel aan tot handelen maar dit gebeurt

> vaak ongemerkt. Kijk naar het bewustwordingproces omtrent

> terrorisme en de verscholen problematiek erachter. Deze

> problematiek was vroeger een ver van je bedshow. Nu domineert

> het midden-oosten vaak het nieuws. Mensen worden zich steeds

> bewuster hoe de wereld in elkaar steekt en welke invloed dit

> heeft op het denken en handelen. Onderschat dit proces niet.

> Het verloopt vaak ongemerkt en sneller dan je denkt.

Toen we in een thuisland in Zuid-Afrika woonde.

Was aanslagen, aanvallen en binnenvallen en de oefeningen er voor op school heel gewoon.

Mij shokeerde het.

Mijn kinderen leerde onder de ramen te gaan liggen, tafels over hun hoofd te schuiven, stil te zijn, geen oog contact te maken, enz.

Terug komend in NL, redde ik het niet om dat gevoel (wat doet die persoon daar, waarom staat die daar, waar kijkt ie naar) van me af te schudden.

Pas hier in Noorwegen heb ik het allemaal los kunnen laten en weer “normaal” kunnen gaan leven.

Maar ik merk wel dat ik het “radar in mijn achterhoofd” weer heel snel op pak ook.

Jammer dat wel de technologie vooruit gaat, maar niet de spiritualiteit van de mensen.

• Mark

Dandi Baldrs en Hlidskljalf (sorrie, zonder de aanhalingstekens) is inmiddels het zevende en achtste albums van Varg Vigerness.(Burzum) Ondanks zijn ontsnappingspoging/uitbraak in 2004 komt hij toch vrij in 2008. Ach, zijn teksten en zijn opvattingen zijn verknipt, maar zijn laatste twee albums zijn muzikaal briljant en zijn teksten vertegenwoordigen het hedendaags Noorse paganisme. (geen satanisme) Geen gitaren en/of geschreeuw, maar puur Noors athenthieke folklore. Het luisteren waard hoor. Erg goed en apart. Zijn voorgaande werk is inderdaad lawaai en geschreeuw. Zijn laatste twee albums niet. Simplistisch maar tegerlijkertijd orgineel tot briljant te noemen.

• Joke.

Ja, hij zegt zijn verleden af te zweren en nu heel anders te denken en inderdaad folkloremuziek te maken.

We zullen zien of de media aandacht aan hem geeft als hij vrij komt, ik denk het wel.