Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

De onzin van 2012

  • rubenski

    Op 21 december 2012 schijnt er iets ingrijpends te gebeuren op het kosmische toneel. De hype rondom deze datum laat vooral zien hoe gevoelig mensen zijn voor quasi-mystieke nonsens – vooral als er ook nog oude beschaving bij betrokken is, want dat spreekt zo lekker tot de verbeelding – en dat ze zich maar wat graag een oor laten aannaaien als het om zingeving gaat.

    Lees verder: http://www.rubenski.nl/index.php?itemid=32

  • angel

    Hoi,

    je zegt het goed, Op 21 december 2012 SCHIJNT er iets ingrijpends te gaan gebeuren. Met de nadruk op schijnt…het kan dus wel, of het kan niet… Je schrijft negatief over de 2012 gelovers, waarom? Laat ons toch….

    En heb je jezelf al eens echt verdiept in de maya kalender? En dan heb ik niet over tzolkin, maar over de Long count, waarin periodes van 52.000 jaar berekend zijn en worden en deze zijn zeer accuraat. En hoe kijk jij dan tegen de veranderende schumanresonantie aan? Ook een sprookje? De eindtijd die in de bijbel wordt vernoemd, ook een sprookje, de veranderende magnetisme van de aarde, ook al een sprookje, moet ik doorgaan? tjonge jonge, wie leeft er nu in een sprookjes wereld….Kijk dat er iets groots staat te gebeuren in de zin van “de wereld vergaat” of andere ramp scenarios, tja, afwachten, dat kan altijd gebeuren, een pole shift kan ook, maar dat hoeft van mij niet perse hoor, ik denk dat de veranderingen wellicht subtieler gaan, maar veranderingen zijn er altijd, dat heet evolutie. En wat 21-12-2012 betreft, dat houdt volgens de maya kalender in, dat de oude longcount eindigt, en de nieuwe begint. En tja, dat KAN met heftige gebeurtenissen samen gaan. Dat is op zich niet eens zo interesant. Wat wel interesant is is de spirituele evolutie die gaande is, en de door jou als “gevoelig” beschreven mensen, zijn vaak spirituele mensen die ÉCHT open staan voor andere, nieuwe dingen, en kunnen daardoor hun mening ook bijstellen. tja, vroeger werden we daar voor verbrand en verbannen, maar die tijd is gelukkig voorbij.

    En ja, ik ben dus liever een gevoelige ziel in jou ogen, maar ik ben wel open minded, stel mijn mening regelmatig bij, aan de hand van wat ik opsteek. Ik ben liever vloeibaar als water, dan zo ongenaakbaar als een rots. Niet te bewegen in zijn overtuiging. 2012 zelf gaat niet zozeer om zingeving, het is een begrip voor de tijd waar we in leven, en de veranderingen die gaande zijn. En dat is voor ieder anders. Niemand kan voor een ander bepalen wat zin geeft/heeft of niet. En dat maakt ons allemaal anders en uniek, de vraag is, veroordeel je anders denkenden, of praat je ermee en probeer je er voor jezelf wat uit te halen. En dat kan varieëren van wat een onzin, of tja, dat zou kunnen, maar dan nog kun je een ander wel in zijn waarde laten…..Ja, ik geloof in 2012, helemaal……

  • rubenski

    Ik veroordeel eindtijddenken in principe. In het stuk leg ik uit waarom: omdat er gevaren aan KUNNEN kleven.

    Gelovers van de 2012-theorie zijn op eerste gezicht misschien niet gevaarlijk…maar wie weet. Mensen die in een eindtijd geloven, gaan daar naar leven, en dat kan toch behoorlijke risico's met zich meebrengen. Jij noemt het ‘vloeibaar als water’, ik noem het naief en potentieel gevaarlijk.

    Bovendien zie ik werkelijk geen enkele reden om in 2012 te geloven en niet in een van de vele andere einddata die zijn voorspeld.

  • stef

    Hoi Rubenski!

    Leuk artikel, ik zag dat je een aantal reacties hebt gehad, ook hier op deze site eentje, die ik ALLEMAAL ga lezen want ik vind het leuk om te weten wat iedereen er van denkt. Maar ik heb nog wel een aantal opmerkingen over je artikel! Ik kan hier niet quoten dus ik doe het maar zo:

    —————–>>> Je schreef <<<——————————–

    Het einde van het jaar komt er weer aan. Op 31 december tellen we met zijn allen af tot middernacht. En dan, ineens, leven we in een nieuw jaar. Het is toch altijd weer even spannend.

    Voor veel mensen heeft zo’n overgang naar een ander jaar een ongelooflijke aantrekkingskracht.

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Ik denk voor helemaal niemand! Je hebt het hier over de gregoreaanse jaarkalender die totaal niets magisch in zich heeft. het is door de jaren heen LETTERlijk verkracht, een jaar zegt helemaal niets. Het heeft ook totaal niks met 2012 te maken, dus die vergelijking hoor je niet te trekken

    —————–>>> Je schreef <<<——————————–

    Niet zelden wordt het einde van het jaar zelfs aangegrepen om er een of andere apocalyptische theorie op los te laten, recentelijk nog bij de overgang van 1999 naar 2000. Hele volksstammen dachten dat de wereld zou vergaan (…)

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Je moet denk ik even opzoeken wat apocaliptisch betekend. Want als je denkt dat dit een doemscenario is, ben je geindoctrineerd door het Christendom. Zoek de letterlijke betekenis maar eens op.

    Meen je nou echt dat er volksstammen waren die dachten dat in 2000 de wereld zou vergaan?? Ik wil daar wel eens bronnen van zien. Hooguit een of andere secte!

    —————–>>> Je schreef <<<——————————–

    (…)wint, is de voorspelling dat de wereld op 21 december 2012 zal vergaan, of dat er in elk geval iets ingrijpends zal gebeuren

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Ik WEET dat de wereld NIET vergaat en ik vermoed dat er in 2012 geen grote gebeurtenis gaat plaatsvinden. Met mij is de meerderheid van de 'door jou genaamde 2012-aanhangers. Wat het precies allemaal inhoud weet je denk ik niet niet. Anders schrijf je dit niet. het gaat om een proces, om een cyclus, niet om een gebeurtenis.

    —————–>>> Je schreef <<<——————————–

    Deze gebeurtenis zou allerlei dramatische gevolgen hebben, uiteenlopend van (…)

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Kom op!

    —————–>>> Je schreef <<<——————————–

    Het is maar net welke 2012-aanhangers je moet geloven.

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Juist ja! Die negatieve dingen omtrend 2012 zijn puur uit maniek en sensatie naar voren gekomen. Als je bestudeerd en voelt dan zeg je zoiets niet. Je hebt zojuist meegeholpen het negatieve DOGMATISCHE beeld van 2012 versterkt. ;)

    —————–>>> Je schreef <<<——————————–

    Maya-deskundige Susan Milbrath van het Florida Museum of Natural History zegt bijvoorbeeld dat het onwaarschijnlijk is dat de Maya’s kennis hadden van de gebeurtenissen die nu aan hun voorspellingen worden opgehangen – wat zeggen de kosmische constellaties ons nu precies over de ingrijpende veranderingen hier op aarde? Nou, helemaal niets. Er is althans geen enkele wetenschappelijke basis om te geloven dat de stand van de sterren op die ene datum onze kleine leventjes hier beïnvloedt.

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Who the @!#$ is Susan? Mij maakt het niet zoveel uit wat een deskunde zegt. Ik las pas dat er een wetenschappelijk rapport was dat water super slecht voor mensen is. Is het dan waar? Het is inderdaad onwaarschijnlijk, maar zooo waar dat ze die kennis hadden. En het klopt ook gewoon. Heerlijk…

    Over die constellatie die onvloed hebben op ons weet ik niet precies. Wat wel leuk is om te onderzoeken is hoe groot de invloed van de zon is op ons. Echt immens! Dat je de woorden ‘kleine leventjes’gebruikt snap ik niet helemaal. Want hoe kleiner we zijn, hoe MEER invloed een kracht op ons heeft toch?

    ————>>> Je schreef <<<——————————–

    De hype rondom deze datum laat vooral zien hoe gevoelig mensen zijn voor quasi-mystieke nonsens – vooral als er ook nog oude beschaving bij betrokken is, want dat spreekt zo lekker tot de verbeelding – en dat ze zich maar wat graag een oor laten aannaaien als het om zingeving gaat

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Ik denk dat het laat zien hoe makkelijk JIJ dingen oppakt. Veel mensen gaan op onderzoek uit en geven DAN pas hun mening. Veel ook niet. dat is de groep mensen die die boeken inderdaad gaat kopen en daar blind in gaat geloven. Ik koop die boeken ook, maar dan om een referentiekader te creeeren.

    ————>>> Je schreef <<<——————————–

    Mocht er op 21 december 2012 niets gebeuren – en die kans acht ik zeer groot – dan zouden alle mensen die ons nu lastigvallen met hun apocalyptische geneuzel collectief hun excuses moeten aanbieden. En reken maar dat ik vooraan sta om deze stakkers hard in het gezicht uit te lachen. Maar laten we daarna in godsnaam iets leren van deze geschiedenis.

    —————–>>> Einde <<<——————————–

    Fantastisch, ik moet echt lachen als je dit schrijft. Ik lag je niet uit, ik lag je toe, echt waar. Ik ben het 100% met je eens dat de kans dat er 2012 is gebeurt heeeeel klein is. Maar dat is dan ook niet wat de mayas zeggen. Dat is wat de mensen zeggen waar jij op af zit te geven en die jou helemaal gek zitten te maken! Nogmaals, verdiep je er eens in. het gaat allemaal om bewustwording beste Rubenski. Iets wat ik iedere dat zie gebeuren. Mensen worden bewuster. Waarom denk je dat je hier mee bezig bent? Je wordt je er bewust van dat er iets veranderd! Gefeliciteerd! Echt, die vanuit mijn hart, je bent aan het ontwaken. Dat levert eerst wrijving op. Maar geef niet op, verdiep je verder. Het komt goed. Maar waar je op moet letten. Heb geen angst. Je leeft echt in angst nu. Je pakt het negatieve op, terwijl het een heeeeel positief proces is. Als je het begrijpt kun je er zo van genieten. Go with the flow. Waar je nu mee bezig bent is just the beginning. Zowieso dat je op een excuses zit te wachten is een beetje vreemd. Waarvoor? Dat ze je boos hebben gemaakt? Gossie ;) Als het jou waarheid niet is dan is het toch goed? Moet een islamiet aan mij excuses aan gaan bieden omdat hij geloofd in iets wat ik niet doe??

    Ik heb even niet doorgelezen, want ik MOET nu iemand van schiphol halen (voordat de wereld vergaat haha) Ik lees de rest en de reacties nog wel een keer, Ik zag in mijn ooghoeken het woord DOEMDENKERS staan, ik wil je vragen waarom je zo oordelend bent! Je bent bang denk ik, maar dat is mijn kant. Dus de vraag: Waarom reageer je zo oordelend, subjectief en emotioneel?

    Groeten!

    Stef

    Juist ja

  • rubenski

    Stef, dank je voor je reactie. Eindelijk iemand die flink reageert, en het ook nog met me oneens is. Daar zat ik op te wachten.

    Ik beloof je inhoudelijk te reageren…maar nu even niet :)

    1 verzoek aan jou: zou je je reactie ook onder het daadwerkelijke artikel willen plaatsen? Ik zit daar een beetje te springen om tegenreacties, en jouw stukje lijkt me uitermate geschikt. Thanks

  • angel

    hey Stef, heerlijk om te lezen, en ook lekker helder. Ik heb af en toe echt gelachen, jij zegt wat ik dacht, maar bij mij schijnen de woorden er nooit zo helder uit te komen. Ik sluit me verder helemaal bij je aan.

    en rubenski,

    Mensen zoals ik proberen juist helemaal niet te oordelen, daarmee proberen we al een betere wereld te krijgen, proberen, want we blijven mensen, ik heb ook mijn fouten. Het is geloof ik wel de eerste keer dat iemand mij als gevaarlijk beschouwt, eigenlijk vind ik dat wel grappig, je spiegelt je eigen angst aan mij. (of ons) En verder geloof ik niet in een eindtijd, wel in komende veranderingen. En ja, ik heb een “verleden” en ook een “toekomst” maar leven doe ik in het nu, want dat is het enige wat telt. Ik weet ook niet over welk gevaar of risico jij eigenlijk praat? wees daar eens duidelijker in? In welke zin zijn 2012 gelovers potentiéel gevaarlijk? wat gaan wij dan doen volgens jou? Of zijn wij er misschien (on)bewust al mee bezig? Het enige wat ik ervaar is dat mensen die met 2012 in aanraking komen eerst in de angst schieten, deed ik ook, maar als je wat dieper in de materie duikt, zie je dat het een bewustwordingsproces is, die iedereen als zeer positief ervaart. Het is net wat stef zegt. Jij bent ook wakker aan het worden,

    welkom bij de club, hahaha.

    groetjes, Rian.

  • stef

    Doe ik! En dan met wat minder spellingsfouten enzo, ben weer terug van schiphol maar ben bekaf! haha

  • stef

    Het is echt een bende geworden Rubenski, Ik zat te kloten met het aantal tekens, dat mocht maar 5000 zijn en in totaal waren het er meer dan 10.000. Het staat nu dus in de volgorde 3, 1, 2. Misschien kun je het eerste bericht naar achter plaatsen?

    Groeten!

  • Mark

    2012 is het einde van een astrologisch kalenderjaar. Niets meer en niets minder. De rest is er min of meer bij verzonnen. Er heeft nog nooit zoiets als een poolverschuiving plaats gevonden. Het eindtijdverhaal is geplukt vanuit de joods-christelijke hoek (armageddon) en heeft helemaal niets met de oorspronkelijke maya-mythologie van doen. De maya's geloven niet in een linaire eindtijd maar juist in herhalende cyclussen. Je haalt dus meer nuttige informatie over de maya's uit onafhankelijke historische contexten dan via een gekleurde verzonnen new-age bril. Een wereld van verschil. De maya's hebben een prachtig cultureel erfgoed achtergelaten. Het is jammer dat het zo bedoezelt is.

    2012 is vooral een lucratieve hype geworden waarbij de portemonnee van veel ‘goedgelovigen’ is leeggeroofd. De ene naar de andere hype diende zich aan. We hebben hier eerder de mythe omtrent the Secret besproken.(en ontkracht) Ik heb overigens tot nu toe nog weinig resultaat gelezen van mensen die volgens de Secret-methode erg rijk zijn geworden. (eerder arm van het cursusgeld wat ervoor betaald moest worden)

    Deze uitspraken werden me niet altijd in dank afgenomen door sommigen deelneemsters op deze site. (geeft niets hoor) Ach, ware spiritualiteit vindt je niet buiten jezelf middels een hype maar veeleerder ín jezelf en kost bovendien geen enkele cent! De leer van het leven is immers gratis en voor niets. Daarvoor hoeft niet betaald te worden middels dure entreegelden, workshops of cursussen. Tevens hebben we geen enkele eindtijd nodig. Veranderingen vinden voortdurend plaats en we hoeven dit niet te zoeken in een vierde of vijfde dimensie. Indien men dit wérkelijk begrijpt zal er een einde komen aan het zoeken en het zal de spiritueel gelovige tot het besef brengen dat hij/zij allang op het gezochte pad zit. Zoals ieder van ons. Voor iedereen nog de allerbeste wensen voor 2008!

  • stef

    Deze zin, de basis van je betoog is m.i. niet correct:

    '' 2012 is het einde van een astrologisch kalenderjaar. Niets meer en niets minder.''

    Een goede en aangenomen interpretatie van de mayakalender is dat het de kalender het bewustzijn vanaf de oerknal tot en met 2012 laat zien. Vanaf het vormen van zwaartekracht naar de vorming van atomen, cellen, dieren, mensen kruipt het bewustzijn naar boven via stammenbewustzijn, landenbewustzijn, planetaire bewustwording, etc etc naar galactisch bewustzijn en cocreater-schap.

    Inderdaad volgens cycly die elkaar steeds sneller opvolgen.