Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nieuw hier

  • hunab ku

    Hallo,

    Ben sinds me sinds een maand of twee aan het verdiepen in 2012 heb sindsdien echt het gevoel te zijn wakker geworden. Er is heel veel informatie te vinden en je moet daaruit natuurlijk je eigen conclusies trekken, maar wat voor mij wel als een paal boven water staat is de versnelling van de tijd. Als je ziet met welke toename in snelheid de mens zich heeft geevolueerd dan komt er een moment waarbij ‘tijd’ geen graadmeter meer kan zijn.

    Neem alleen al de wereldbevolking. We hebben er 10.000 generaties over hebben gedaan om te groeien tot 1,5 miljard (in 1900) en 100 jaar later zijn we met 6 miljard. En als je ziet hoe de mensheid op politiek, economisch en technologisch vlak omspringt met de aarde, dan zie ik de mens eerder als een virus dan als de hoeder van de aarde.

    Ik vraag mij vaak af waar het allemaal naar toe gaat in de wereld, maar als je gewoon logisch nadenkt kun je wel een heel eind komen.

    Ik denk dat de volgende stap is dat de wereldeconomie instort. De olieprijzen hebben het astronomische bedrag van 100 dollar bereikt, de dollar heeft nog nooit zo laag gestaan, de basisrente is maar 3,5%, de staatschuld is zo hoog dat deze per inwoner 30.000 dollar bedraagt, de twee grootste banken hebben een miljardenverlies en dan heb je nog de hypotheekcrisis.

    Ik denk dat het er om gaat om de waarheid te zien (hetgeen ook de wijsheid is uit het boedisme) en liefde uit te stralen. Iets dat vooral in deze wereld een hele opgave is.

    Groeten

    Hunab K'u

  • Mark

    Beste Hanab Kú, inderdaad kenmerkt evolutie zich door opbouw en afbraak. We zien het overal om ons heen. (van atoom tot sterrenstelsel) De weldadige beschavingen van toen zijn vervallen tot de primitieve stammen van nu, en onze weldadige economie van nú zal verstoffen tot een onherkenbaar verleden voor een toekomstige generatie. De uitkomst staat altijd vast. Daar hoef je geen ziener voor te zijn.

  • stef

    Welkom hunab ku!

    Maar mark, denk je dat dat vervallen van de economie ook NU gaande is?

  • Mark

    Zekers, de economie is altijd veranderlijk en dynamisch te noemen. Bekijk rustig eens de opkomst en het verval van oude en nieuwe beschavingen in de geschiedenisboekjes. Het Romeinse rijk is een heel bekend voorbeeld. Natuurlijk zal het economische systeem zoals we het NU kennen ooit vervallen en vervangen zijn door een ander systeem. Geschiedenis wijst immers niets anders uit. Alleen gebeuren deze processen vaak geleidelijk en niet binnen één mensenleven. (gelukkig maar)

    Maar er bestaan uitzonderingen op de regel. De beurscrash in het begin van de jaren dertig (laat twintig) vertonen een opmerkelijke overeenkomst met de hypotheekcrisis van nú in de VS. Bush steeds voortdurende belastingsverlagingen leiden tot het onvermijdelijke verval. (ik zou niet graag in de schoenen willen staan van de komende president van de VS) Het is niet voor niets dat een land in economisch verval op oorlogspad gaat. Hitler deed het toendertijd ook. Er staat ons nog genoeg te wachten. Als Bush weg is zijn de problemen daar van verre nog niet opgelost. We mogen hier blij zijn met onze wereldwijde sterke euro. Ik zal dus niet al te snel klagen over te dure boodschappen. Wij leven hier in een verwend paradijs.