Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Citaat uit 'Eindeloos Bewustzijn' van Pim v. Lommel

  • Mark

    “ Onze cellen kunnen gezien worden als de fysieke bouwstenen van ons lichaam, maar er worden in ons lichaam dagelijks ongeveer vijftig miljard cellen afgebroken en weer aangemaakt. Dat betekent 500.000 cellen per seconde. Elke twee weken zijn alle moleculen en atomen in alle cellen van ons lichaam vervangen. Hoe is het langetermijngeheugen mogelijk als de moleculaire samenstelling van het celmembraan van neuronen elke twee weken totaal is vernieuwd en er ook een voortdurende aanpassing van miljoenen synapsen in de hersenen plaatsvindt? Het is zelfs zo dat op subnucleair niveau de quarks en gluonen die de neutronen en protonen van onze lichaamscellen vormen, worden vernietigd en gegenereerd op een tijdschaal van 10-23 seconde. Ons lichaam wordt dus gedurende 10-23 seconde vernietigd en weer aangemaakt. Maar men ervaart zijn lichaam als een continuïteit. Waar komt de ervaring van continuïteit van het steeds veranderende lichaam vandaan? ”

    Ooit heb ik eens op dit forum een topic gestart over de wonderlijke wereld die de kwantumfysica (ofwel de sub-atomaire werkelijkheid) heet en haar context met spiritualiteit. Dit forum blijkt helaas volledig ingestort, want vroeger was dit een florerend forum met haast dagelijkse interessante discussies. Best wel jammer te noemen. Zeker nu de datum 2012 ons steeds meer nadert.

  • Jacques Smeets

    Hallo Mark,

    Het menselijk lichaam is op zich al een interessant gegeven. Wanneer je de microkosmisch van dit lichaam gaat beschouwen dan wordt het nog interessanter. Ik zeg m.n. “beschouwen” want het “bewijzen” van bepaalde kenmerken van dit lichaam legt onmiddellijk beperkingen op. Wetenschappelijk bewijs “moet” aan bepaalde normen en waarden voldoen, anders kan er niet gesproken worden van wetenschappelijk bewijs. Zelfs aan de kwantumfysica zitten beperkingen, want op het moment dat er gesproken wordt over “werkelijkheid” heb je het in wezen over de werkelijkheid van de wetenschappers.

    Beschouwen vind ik persoonlijk daarom diepgaander, maar ook authentieker en eerlijker.

    Dan probeer ik mij een voorstelling te maken van de totale vernieuwing van mijn lichaam binnen 10-23 seconden. Opeens ontstaat in mij de gedachte dat dit heel natuurlijk is, word ik mij zelfs bewust van die vernieuwing en daaruit volgt dan de inspiratie tot het schrijven van deze reactie. Op zich is dat ook helemaal nieuw en het is ontstaan binnen luttele seconden.

    Groet,

    Jacques

    www.deblauwediender.nl