Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wijsheid en vrede

• judith

Hoi

Ik heb zelf op het ogenblik niet zoveel inspiratie om iets vanuit mezelf hier te plaatsen maar dit stukje uitleg over een boek van Hans Stolp vond ik toch weer de moeite waard om hier te plaatsen in het kader van de transformatie of 2012-proces of evolutieproces of lichtwerk of hoe je het ook noemen wilt en het doel daarvan.

Het sprak me aan omdat ik middenin deze ontwikkelingen verkeer en dus heel herkenbaar is.

Ik heb het boek van Hans Stolp nog niet gelezen maar ga dat wel doen, lijkt me heel mooi.

Ik hoop dat iemand iets kan met deze informatie, eventueel een steuntje in de rug of waar het dan ook goed voor mag zijn.

Als iemand hier iets in herkend of misschien juist niet mee eens is, een reactie is altijd welkom.

Liefs Judith

WIJSHEID EN VREDE

Meer dan ooit, zo lijkt het, hebben wij in onze tijd deze twee stille krachten van het hart nodig. Want waar wijs­heid en vrede wonen, daar kan de liefde zelf zijn in­trede doen.

Wie verlangt er niet naar vrede?

Wie wil niet graag, een wijs mens worden?

Wie hunkert er niet naar liefde?

Wijsheid en vrede beginnen altijd in onszelf, in ons eigen hart. Alleen daar kunnen wij die stille, genezen­de krachten vinden, alleen daar kunnen ze groeien. Wanneer zij gaandeweg in ons hart mogen ontluiken, dan worden zij van daaruit tot genezende, verwarmende energieën, die alles om ons heen in een ander licht plaatsen.

Wijsheid en vrede maken ons tot mensen die verzoe­ning brengen waar haat heerst; tot mensen die vrede brengen waar verscheurdheid heerst. Zij maken mensen van ons, die alles en iedereen met warmte omhul­len, en die met de liefde van hun hart anderen tot zich­zelf brengen.

Een mens van vrede en wijsheid is een geschenk voor de wereld. Want zo'n mens bewerkstelligt verzoening vaker zonder, dan mét woorden, want vooral door diens uitstraling. Zo'n mens sticht vrede. Zo'n mens brengt genezing voor de vele wonden van het hart, die zo velen in zichzelf meedragen.

Maar hoe word je een wijs mens?

Hoe word je een mens van-vrede?

Dat kan alleen wanneer je bereid bent met jezelf aan het werk te gaan. Wanneer je kritisch naar jezelf durft te kijken. Wanneer je de weg naar binnen durft te gaan, de weg waarlangs je ontdekt wat er allemaal leeft in jouw heel eigen, heel persoonlijke binnenwereld.

In oude tijden werd al verteld dat die weg naar binnen zeven stappen kent, zeven lessen van voortgaande, in­nerlijke groei. En het mooiste is dat het lesmateriaal ons door het leven zelf wordt aangereikt! Over die le­venslessen gaat dit boekje, beschreven als zeven stap­pen van een stille groei in wijsheid en vrede.

Moge de beschrijving van deze zeven stappen je hel­pen om een bewust mens te worden, een mens van vrede en wijsheid -zodat je de wereld genezing, liefde en warmte mag schenken vanuit de groeiende kracht van je hart.

De zeven stappen zijn: Je bent geen slachtoffer

Dankbaarheid voor het leven

Groeien in vertrouwen

Niet morgen maar nu

Luisteren naar je innerlijke stem

Groeien naar wijsheid en vrede

Groeien in Liefde

Dit is de inleiding van een goed leesbaar boekje geschreven door Hans Stolp met de titel De zeven Stappen Naar Wijsheid en Vrede (uitgever: Ankh-Hermes bv, Deventer) Een aanrader.

• Christine

Hoi Judith,

Ik vond het zo kaal staan die dikke nul reakties dat ik het niet laten kan daar verandering in te brengen.

Je begrijpt vast wel dat ik blij verrast was met jouw enthousiasme voor Hans Stolp. Door het lezen van zijn boeken o.a. is het bij mij allemaal gaan groeien (na de wake-up signalen uiteraard!).

Hans Stolp schrijft op een prettige, heldere manier over moeilijke onderwerpen en een aanrader voor een ieder die wel belangstelling heeft voor geestelijke groei/inzicht/meer bewustzijn, maar nou nog niet direct zin heeft in Madame Blavatsky's Geheime Leer (om maar meteen een van de moeilijkste boeken te noemen).

Gaat het allemaal een beetje daar in het noorden?

Lieve groeten,

Christine

• Mark

Je hebt gelijk omtrent de nul reacties want inhoudelijk is het mooie topic die Judith plaatste.(maar ja, de tijd en het heerlijke warme weer)

Ik herkende zijn naam (Hans Stolp) en inderdaad schrijft hij op een toegankelijke manier over esoterische onderwerpen.Uiteindelijk is het belangrijker de inhoudelijke boodschap te begrijpen (en toe te passen in je leven) dan het ontcijferen van een moeilijkheidsgraad waarvan de lezer de helft niet begrijpt en dus niet weet hoe het toe te passen.

Madame Blavatsky's Geheime Leer zijn inhoudelijk moeilijk te begrijpen leringen die echt een studie vereist.Dat klopt,want een enkele interpertatie zet je onmiddelijk op het verkeerde been.Ik raad mensen ook altijd aan om niet onmiddelijk te beginnen met dit magnus opus van Blavatsy maar met latere uitgewerkte varianten van haar werk.Ik heb op deze site G.Barborka's Mens en Evolutie al eens genoemd maar werken van G.de Purucker vind ik persoonlijk het helderste en het duidelijkst.(G.de Purucker was het hoofd van Theosofical Society van 1929 tot aan zijn dood 1942) Bron van Occultisme geeft in ruim 800 pagina's een uiteenzetting weer van de Geheime Leer.Op dit moment ben ik bezig met het tweeluik Dialogen wat een verslag is tussen bijeenkomsten van een besloten kring van theosofische studenten en de Purucker.Het zijn stenografische verslagen waarbij de Purucker via een vraag en antwoord-stelsel de leringen uiteen zet.Inhoudelijk zeer interessant en verhelderend.

Uiteindelijk is het (terug)vinden van je “Christus of Buddhi-aspect” binnenin de constitutie als mens het belangrijkste pad wat ieder van ons moet volgen.Dat is het ware evolutiepad en geldt voor ons allemaal.Stolp verwoordt deze belangrijke en troostgevende gedachte op zijn manier prima.

• Christine

Dank je Mark voor je reaktie. Net als Stolp dat kan, kun jij het ook en bedankt voor de extra info over de Purucker. Ik moet maar weer eens aan het lezen slaan. Heeft een tijdje stilgelegen bij me. Helaas. Maar de goede leeskriebels zijn weer terug gelukkig en het is nu zomertijd en dat is meestal een prima tijd om te lezen omdat het leven dan toch wat rustiger is.

Christine

• judith

Lieve Christine

Hahaha wat moet ik zonder je??

Dank je voor je reactie en Mark ook uiteraard, ik durfde al bijna niet meer het forum te “checken” ik had nu echt even het idee dat de aquariusstorm hier uitgewoed was maar jullie hebben me van het nulpunt gered :-), ik weet niet hoe het anderen vergaat maar ik zou dit forum toch echt missen als het stopt (maar wat is dat is en daar doe je niets aan), maar ja begrijpelijk dat men liever in het zonnetje zit dan achter de computer, ‘t is ook wel behoorlijk warm geweest de laatste tijd (en er komt nog zo’n warmteperiode aan).

Hans Stolp en Bram Moerland en meer van dit soort leest inderdaad erg prettig,

ik heb op Mark z'n tip de boeken van G. Baborka aangeschaft en zijn inderdaad weer een graadje moeilijker maar nog altijd een stuk duidelijker dan “de geheime leer” en wat Mark dan ook weer aankaart G.de Purucker, vindt ik ook zeer duidelijk en prettig in zijn theosofische uitleg van deze zaken, er zijn wat boeken van hem te downloaden via het theosofisch genootschap.

Ik ben zelf afgelopen week op marktplaats (zit niet stil ook niet in de zon ;-)) tegen de “Egyptische Oer-gnosis en haar roep in het eeuwige nu” opnieuw verkondigd en verklaard aan de hand van de Tabula Smaradina en het Corpus Hermeticum door J. van Rijckenborgh (verkrijgbaar bij uitgeverij de Rozenkruispers) aangelopen, ik ben hier wel heel enthousiast over, ik ben de boeken (zijn er 4) nu aan het lezen en ik vindt het prachtig en heel herkenbaar, 'k ben blij dat ik even op marktplaats ben gaan neuzen (even bijgelovig: “dat was vast geen toeval” dat ik tegen deze boeken aanliep, ik was al meer dan een jaar naar zoiets op zoek, maar wist niet precies waar te zoeken en nu ineens Voila!).

Misschien ook iets voor jou Christine of ken je deze boeken al? Had jij een tijd geleden niet een werkstuk gemaakt over het Corpus Hermeticum?, dit is echt het materiaal wat ze op mysteriescholen behandelen, de oude wijsheid die ook nu nog steeds uptodate is en blijft.

Ben benieuwd waar je nu mee bezig bent of wat je aan het lezen bent of weer gaat lezen (want ik lees net dat je een tijdje stil gelegen hebt in dit opzicht) maar goed het is nodig om af en toe wat afstand te nemen om dingen op een rijtje te zetten of gewoon even helemaal wat anders te doen, net wat nodig is.

Ik ben blij weer iets van je te horen (denk regelmatig aan je), ik was eigenlijk al van plan te een mailtje te sturen maar zo via het forum is ook weer leuk.

Nou ja, ik ben weer even uitgebabbeld :-)

Liefs Judith

• judith

Hoi Mark

Ik heb eigenlijk al een reactie op jouw verhaal een beetje bij Christine verwerkt maar ik wil toch nog een kleine reactie hier een daar geven.

Ik heb een vraagje uit interesse: Ben jij een theosoof of is dat een van de richtlijnen die je bestudeerd? (Ik denk eigenlijk dat je niet in een hokje te plaatsen bent).

<< Je hebt gelijk omtrent de nul reacties want inhoudelijk is het mooie topic die Judith plaatste.(maar ja, de tijd en het heerlijke warme weer) >>

Begrijpelijk ;-) 't is natuurlijk ook geen ramp om op het absolute nulpunt te belanden, vanuit daar creeeren we gewoon weer iets anders.

<< Ik herkende zijn naam (Hans Stolp) en inderdaad schrijft hij op een toegankelijke manier over esoterische onderwerpen.Uiteindelijk is het belangrijker de inhoudelijke boodschap te begrijpen (en toe te passen in je leven) dan het ontcijferen van een moeilijkheidsgraad waarvan de lezer de helft niet begrijpt en dus niet weet hoe het toe te passen.>>

Daar kun je behoorlijk van in de war raken inderdaad, als je de boel niet goed begrijpt en je meer tijd kwijt bent met het ontcijferen dan met het inzicht die de info behoort te geven, ik klap dan het boek dicht en leg het weg tot nader order en zoek eerst wat eenvoudiger informatie en na een jaartje of wat zo dan lees je het moeilijke boek zo weg en valt de info als het beroemde kwartje, even niet over de geheime leer gesproken, die bewaar ikzelf voor het laatst als het dan nog nodig is tenminste.

<< Madame Blavatsky's Geheime Leer zijn inhoudelijk moeilijk te begrijpen leringen die echt een studie vereist.Dat klopt,want een enkele interpertatie zet je onmiddelijk op het verkeerde been.Ik raad mensen ook altijd aan om niet onmiddelijk te beginnen met dit magnus opus van Blavatsy maar met latere uitgewerkte varianten van haar werk.Ik heb op deze site G.Barborka's Mens en Evolutie al eens genoemd maar werken van G.de Purucker vind ik persoonlijk het helderste en het duidelijkst.(G.de Purucker was het hoofd van Theosofical Society van 1929 tot aan zijn dood 1942) Bron van Occultisme geeft in ruim 800 pagina's een uiteenzetting weer van de Geheime Leer.Op dit moment ben ik bezig met het tweeluik Dialogen wat een verslag is tussen bijeenkomsten van een besloten kring van theosofische studenten en de Purucker.Het zijn stenografische verslagen waarbij de Purucker via een vraag en antwoord-stelsel de leringen uiteen zet.Inhoudelijk zeer interessant en verhelderend.>>

Dank je voor de tip over de tweeluik, vraag en antwoord vind ik persoonlijk altijd prettig leren.

<< Uiteindelijk is het (terug)vinden van je “Christus of Buddhi-aspect” binnenin de constitutie als mens het belangrijkste pad wat ieder van ons moet volgen.Dat is het ware evolutiepad en geldt voor ons allemaal.Stolp verwoordt deze belangrijke en troostgevende gedachte op zijn manier prima.>>

Dat terugvinden en weer tot leven brengen van de Christus/Buddhi-aspect vind je echt in alle leringen als hoofddoel voor ons mensen terug ook genaamd: de Hermetische mens worden (dit even in het kader van de smaragden tafelen en corpus hermeticum) de eerste gnosis.

Waar je de leringen ook vandaan haalt het komt op hetzelfde punt uit, dus waarom zoveel ruzie hierover op de wereld??

groetjes Judith

• judith

Eh! (gaan we weer, of minder snel tikken of beter nalezen voor het plaatsen),

even correctie: Tabula Smaradina = Tabula Smaragdina of tewel de Smaragden Tafelen

en was of is de grafsteen (van Hermes Trismegistos) die overdekt was met inscripties, welke de overgeleverde wijsheid der Ouden bevatte.

groetjes Juul

p.s. mocht iemand geinteresseerd zijn in die tekst dan hoor ik het wel en plaats ik de tekst hier, leuk om over na te denken.

• Sanne

<<'t is natuurlijk ook geen ramp om op het absolute nulpunt te belanden, vanuit daar creeeren we gewoon weer iets anders.>>

Mmm, is wel een ideetje; is weer 's een keer wat anders;

ik geloof het hier zo inmiddels wel een beetje; wat doe ik hier nog;

is wel relaxed eigenlijk als er echt zo'n shift zou komen.

• judith

Hoi Sanne

<< ik geloof het hier zo inmiddels wel een beetje; wat doe ik hier nog; >>

Bedoel je hier op het forum? of hier op deze aardbol?

Als je aardbol bedoeld? klinkt een beetje wrang, waarom zou je niet ten alle tijden iets anders kunnen creeeren voor jezelf?

Niet dat ik het ten alle tijden naar me zin heb hier maar ik blijf proberen om erachter te komen wat m'n doel is in dit leven (ik bedoel m'n echte doel er moet een doel zijn), voor mij blijf ik steeds weer terugkomen op de leer en het doel van de gnosis en wordt steeds weer getrokken naar healing in de vorm van werken met energie dus ik ga er nu echt vanuit dat daar m'n toekomst in ligt en ga er serieus aan werken (en nog niet altijd happy omdat ik me nog altijd te veel dingen afvraag en overanalyseer).

Ik ben eigenlijk geinteresseerd wat je bedoeld met je bovenstaande zin, we kunnen moeilijk gaan zitten wachten tot er een shift komt, misschien komt 'tie wel niet, nou eh…. vertel, misschien kunnen we je een beetje eruit sleuren.

Liefs Judith

• Sanne

<>

Ja, dat is het!

Na, weet je, het is idd éigen verantwoording in de hand nemen.

Alles wat je doet doe je zelf; dus word niet meer van buitenaf ge-entertained

, als hét saai is, dan ben ik dus eigenlijk zelf saai.

Ach en weet je, er is nog die stroom taai ongerief van verwerking in dromen enzo van van alles uit m'n jeugd waar maar geen eind aan lijkt te komen.

Alhoewel, daar is het ook weer zo; in hoeverre moet ik eigenlijk ‘slaaf’ blijven van dat alles?

Ok, en ik heb niemand of geen idool of weet ik wat waar ik me aan kan meten; eigenlijk goed dus,

helemaal autonoom

en is het de kunst om vanuit een nietsheid gelukkig te kunnen zijn, zonder OVERgevoelig te hoeven zijn van de omgeving of de mening van anderen.

Ja, ok, maar ik leef in deze wereld ín een omgeving met mensen;

ivoren torentje idee is ook weer niet zaligmakend.

Liefs, Sanne