Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vraag

• 2102

Wie legt me in kort bestek uit waar 2012 opslaat?

Hoe komt men aan dat jaar?

Waarom zou er iets gebeuren dan?

Waarom zouden de Maya's gelijk hebben?

Worden de Maya's niet misbruikt door de 2012gelovigen?

Etcetera.

2102

• Sanne

Kort…mmm…

gewoon rustig via de zoek optie alles waar 2012 bij staat hier op het forum

en elders doorlezen.

• stef

>>>Kort…mmm…

gewoon rustig via de zoek optie alles waar 2012 bij staat hier op het forum

en elders doorlezen.<<<

Eens!

Er zijn heel veel verschillende antwoorden op je vragen, die allemaal een deel van de waarheid bevatten. Ze zijn niet eens door ons te beantwoorden, niet met zekerheid. Lees daarom zelf en vorm je eigen waarheid. Klinkt zweverig voor iemand die binnen komt vallen, maar ik ben er achter gekomen dat het wel waar is. 2 benen op de grond en lezen maar ;) succes en welkom

• Mark

Heel simpel, het is een einddata van een cyclische (onthoudt dit woord) kalender. Het is ontworpen door de Maya's en ze hanteerden een uitgebreid kalendersysteem van enkele honderden jaren die afloopt op in december 2012. Er bestaan velen van dit soort uitgebreide kalendersystemen. Vanuit het hindoeïsme bestaan de zgn. Yuga's waarbij we nu in het Kali-Yugatijdperk bevinden.Dit kalendersysteem is nog veel uitgebreider en bestrekt enkele tienduizenden jaren.In het westen kennen we overigens ook dit soort van lange kalendersystemen.Ze zijn gebaseert op de precessie-cyclussen van de dierenriem.( groepen van sterren) De standen van deze sterren ‘herhalen’ zich iedere 26.000 jaar waarbij de Aarde gericht is op een groep sterren die wij sterrenbeelden noemen. We gaan dus van een Vissentijdperk naar een Watermantijdperk omdat de Aarde dan daarop gericht staat. Er bestaan dus raderen binnen raderen. Er bestaat een precessiecyclus van de dierenriem, er bestaat een cyclus wat we een jaar benoemen als de Aarde om de zon is gedraait en een dag en nacht kennen we als de Aarde om haar eigen as draait.Het zijn cyclussen.

In de Oudheid zagen mensen de sterren, onze zon en de planeten als hun Goden.Dat is ook logisch want men zag dat de zon een invloed had op de groei van hun oogst net zoals de regens. Men zag zichzelf toen als onderdeel van de natuur waarbij de elementen als goden (en dus vermenselijkt) werden bezien. In deze tijd voelen wij ons daarboven staan en denken de elementen te beheersen en te begrijpen. Op zich was deze gedachtegang van die oude cultuur een logische want wij vormen een onderdeel van een biosysteem.Zouden wij de enige soort zijn met de een of andere bewustzijnsvorm? (dieren kennen we immers een instinct toe)Vanuit deze gedachtegang werden goden gecreëerd in het menselijk denkpatroon. De Aarde is dus vanuit die gedachtegang een levend bio-organisme te noemen.Zo bekeek men ook de omringende kosmos.

Mensen hebben altijd een betekenis gegeven aan jaartallen en reageren daar vreemd genoeg op. Het millenium is een recent voorbeeld en een inspiratie geweest voor een hoop creativiteit.Als je de geschiedenis inkijkt zie je bv dat rondom eeuwwisselingen altijd een opkomst van geloof en spiritualiteit plaatsvind en het in de wereld onrustig is. Grappig hé? 2012 is eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen zijn de betekenissen die aan het kalendersysteem gegeven worden erg eigentijds.Ze hebben niets met de oorspronkelijke Mayacultuur meer van doen.Daarbij weten we heel weinig van hun cultuur en gegevens hieromtrent zijn eerder aannames dan feiten.Van verlichting tot armageddon zijn dus eerder christelijke denkbeelden afkomstig vanuit onze eigen cultuur. Mensen gooien daar tegenwoordig een spiritueel sausje overheen en noemen het new-age.

Waarom 2012? Ik denk dat dit komt omdat er niets plaats vond tijdens het millenium en 2012 als eerste datum in beeld kwam.Mocht er niets plaatsvinden op 2012 en de wereld zoals gewoonlijk gewoon doordraait, dan zullen er nieuwe datums in het licht komen.Er zijn er nog genoeg.De mens heeft altijd al zijn denk- en geloofsbeelden aan tijdsmomenten gekoppelt.Het is een interessant fenomeen te noemen.Ik hoop dat het je nu iets duidelijker is beste PS.

• spirit

ps :D

• Joke.

Ja, die PS. :D

Weer een ander prikbord om z'n tanden in te zetten. :)

Scepsisprikbord te stil de laatste tijd, PS?

Trouwens…….welkom hier. :)

Joke.

• spirit

joke :D lol jou had ik ook nog niet gezien geloof ik :D

• Joke.

Ik ben hier anders al een tijdje.

Schrijf alleen niet zoveel (lees haast niets) meer.

Joke.

• PS

Ja, zoiets dacht ik ook al.

Een bepaalde Maya kalender stopt in 2012. Dat is alles. Maar westerse new agers verbinden daar allerlei hoogdravende theorieën aan.

Enfin, na 2012 komt 2013.

PS

:)