Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voedsel en plicht?!

• Angelique

Als ik nu meer eet dan mijn lichaam echt nodig heeft.

Ben ik dan medeplichtig aan iemand ander zijn honger ergens anders in de wereld?

Als je dit 1 op 1 bekijkt kun je heel makkelijk zeggen Waarschijnlijk niet.

Maar wij eten over het algemeen te veel en als we niet te veel eet dan eten mensen wel verkeerd, in dit geval bedoel ik met verkeerd dat er teveel grondstof nodig zijn voor de hoeveelheid voedsel wat we dan overhouden. Bijvoorbeeld: een koekje wat geïmporteerd word uit Amerika heeft een grotere voet afdruk dan koekjes van de lokale bakker of nog beter zelf bakken van lokalen ingrediënten en het simpele voorbeeld van 1 kilo vlees kost vele kilo?s graan kent iedereen ook wel

Dit telt natuurlijk niet voor Fair Trade producten die wel bijdragen aan een betere leef omstandigheid voor mensen uit bijvoorbeeld 3e wereld landen en ook al is hier nog een lange weg in te gaan Alle kleine beetjes helpen en beter 1 mens aan de andere kant van de wereld eerlijk behandeld, dan een goedkoop kopje koffie en slaafrijke chocolade

Ik geloof er echt in als wij allemaal minder eten (en ik bedoel niet dat we honger moeten lijden) of in ieder geval minder verkeerde dingen eten, dat het ergens anders vanzelf door zal werken

Het is toch onze gezamenlijke plicht om er iets aan te doen

Liefs Angelique

• Mark

Hoi Angelique,het heeft eerder te maken met de oneerlijke verdeling van de wereldhandel. Stel je hebt een omgeving om mooie producten te telen maar je kunt ze in eigen land niet kwijt omdat de mensen daar te arm voor zijn.Wat doe je? Je gaat naar de omringende landen. Deze willen jouw producten wel kopen máár voor een lagere prijs waardoor je amper winst haalt. Het komt ook voor dat men jouw product níet wil kopen omdat die desbetreffende landen een nóg goedkopere methode hebben gevonden om het product in eigen land te telen. Rijke landen hebben grotere technische middelen tot hun beschikking wat armere boeren in hun desbetreffende landen vaak niet hebben. Soms bieden die rijke landen dan deze technologische middelen aan en dan gaat zo'n landbouwer indirect voor die landen werken.Natuurlijk voor een lage winstgeving.

Je ziet, minder eten lost het probleem niet op. Het plaatje zit veel complexer in elkaar. We leven in een wereld waarop de welvaart enkel bestaat over de rug van de ander.Wij als consumenten genieten hier van die welvaart en doen vollop aan deze zelfzuchtigheid mee. Natuurlijk vaak onbewust want we werken immers voor onze centen. Of het per definitie verkeerd is. Dat is een moeilijke maar ik denk dat het de weg van de natuur is waardoor er verschillen bestaan.

Het hele ironische is dat als de gehele wereld mee zou kunnen delen in de voedsel en energievoorziening onze Aarde in zeer korte tijd geplunderd zou zijn van al zijn hulpbronnen. De natuur houdt zichzelf dus altijd in evenwicht. In het dieren en plantenrijk zie je eigenlijk hetzelfde verschijnsel.

• armani2007

Hallo Angelique.

Ik zal je een verhaal vertellen. Gisteren ben ik naar de film Blood Diamond geweest, deze heeft veel indruk op mij gemaakt! Het is en blijft film, maar het geeft goed weer, hoe het er in Afrika aan toe gaat. De film gaat over diamanten, maar had net zo goed over cacao, goud, olie enz. kunnen gaan. Het is vrij realistisch weergegeven en daarom zal de film in Amerika wel geflopt zijn, mijns inziens. Beter de ogen sluiten, dan de realiteit onder de ogen moeten komen!

Wat ik wel een positief geluid vind, inzake tv, is dat ze problemen steeds meer aan de kaak gaan stellen. Llink is daar een mooi voorbeeld van. Tuurlijk komt fair trade een hele berg problemen tegen, maar dat wordt steeds beter. Het minder eten zal zeker een positief effect hebben, belangrijker nog: Bewust eten! Als je de dingen bij vol bewust-zijn doet, zal het overvloedige aan bijvoorbeeld eten vanzelf minder worden. Chocola als voorbeeld: Als je werkelijk bewust bent van, wat voor leed er aan vooraf gaat, eet je geen chocola meer, behalve fair trade, tony chocolonely. Als dit steeds bewuster wordt gemaakt, zal er vanzelf een omslag plaatsvinden. Het proces is op gang gezet, dat is het belangrijkste.

Bedankt dat je dit aan de kaak stelde,

groetjes Armani

• angel

je kunt wel bewuster/minder gaan eten, maar als er minder verkocht wordt, wordt er op veilingen meer doorgedraait, dat wil zeggen dat het vernietigd wordt. Het probleem moet bij de wortels aangepakt worden, en die zitten diep verankerd bij de machthebbers die alleen belang hebben bij het verdienben van veel, heel veel geld, en het behouden van hun macht. helaas…..

• zonnetje

Hallo Allemaal!,

Zou het kunnen zijn dat er in het begin van de vorige eeuw (jaren rond 1930) een snuggere geest is geweest die gedacht heeft, dat als er meer gekocht wordt dat er dan meer wordt omgezet? Als er meer wordt omgezet kan er meer geproduceerd worden en als er meer geproduceerd wordt zijn er mensen nodig om te helpen en dat heet ‘werkgelegenheid’….En als die mensen een baan hebben, gaan ze geld uitgeven…waaraan? Aan die dingen die we in het begin aan produceren zijn, en zo zou de cirkel rond zijn. Het aankweken om meer te kopen zou goed zijn voor de werkgelegenheid, dus stimuleer de hebzucht van de Mensheid. Zo verkrijg je verdriet van degene die dat niet kunnen doen, zo wordt er criminaliteit geboren, zo wordt er onrechtvaardigheid gekweekt.

Als we die molen zouden kunnen stoppen en ons gezond verstand zouden gebruiken, zouden we dan niet inderdaad het bij de wortels kunnen veranderen.

“Verbeter de wereld begin bij jezelf” ….het is een oude spreuk.:-) Als wij het hebben over het stoppen van hebzucht en zelf alleen datgene zouden kopen aan voedsel (of wat dan ook ) wat we echt nodig hadden, dan wordt er niets meer doorgedraaid aan groenten b.v (dat is droevig om te zien), maar op maat geproduceerd! Die maat is anders want het niet meer op de hebzucht van ‘meer ..meer ’gestoeld doch op de maat van wat ‘er nodig is’. Zo worden er geen dieren meer uitgebuit voor melk en eieren, geen overproductie meer geteeld om de prijs omhoog te drijven, maar eerlijke handel geleverd in Juiste Menselijke Verhoudingen in combinatie met de verantwoordelijkheid die we als mens hebben voor de ondermenselijke rijken, het dieren-, het planten- en het mineralen rijk…!

:-)

Lieve groeten,

Zonnetje

• stef

Hoi,

Ik denk niet dat het echt een plicht is om te matigen met voedsel. Ik denk ook niet dat we echt te veel eten. We eten wel verkeerd. Als je GOED eet, eet je denk ik niet zo verkeerd. Maar het is wel goed om je bewust te zijn van wat je eet en drinkt.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de ‘trend’ van de halve liter flesjes bronwater. Om te beginnen wordt je gruwelijk afgezet. Kraanwater kost (1.20 euro per m3???) veel minder dan een flesje water dat zo'n 1.20 kost (2.40 per liter) Even snel gerekend is dat dus 2000 keer zoveel.

Hoe kan het dat je 2000 keer zoveel betaalt voor je flesje? Dat zit hem vooral in de winst voor de groothandel en vervuiling. Er moet een flesje worden gemaakt uit olie en de flesjes moeten vervoerd worden, met geluk komt het in de afvalbak, wordt verbrand etc. Dat kost alleen vervuiling.

Nu ben ik geen moraalridder, maar als je ziet dat je 2000x teveel betaalt en voor dat geld een berg vervuiling betaalt, dan denk ik dat het wel goed is om wat bewuster te leven.

Het is goed om je bewust te zijn dat wij bij de selecte groep mensen behoren die WEL te eten hebben. Maar zelf matigen lost dat probleem niet op. Ik denk namelijk dat het niet zo is dat er onvoldoende eten is.

• Angelique

Haj Mark,

Ik doelde ook zeker op de oneerlijke verdeelde wereldmarkt en ik snap heel goed hoe het komt dat het zo gekomen is maar dat wil nog niet zeggen dat het niet meer te veranderen is

Met minder eten komen we er ook zeker niet.

Willen we dat dit veranderd zullen we nu toch wel eens minder verkeerd voedsel en meer Fair Trade producten moeten gaan kopen.

Want zoals jij ook aangeeft verkeerd voedsel zorg uiteindelijk voor nog meer armoede

En als je dit vanuit het dierenrijk bekijkt Ja dan is het ook een heel normaal verschijnsel Maar wij hebben hersenen die we op een des danige manier kunnen gebruiken dat het allemaal anders kan.

Ja en als we alles nu eens eerlijk gaan verdelen Tja dan moeten we heel wat inleveren en kan ik nog maar 1 keer per week naar dit prikbord om te kijken en nog veel meer dingen zal ik moeten laten.

Nu leef ik al heel bewust en doe er alles aan wat ik mijn macht ligt om moederaarde zoveel mogelijk te helpen maar ach Is het nu werkelijk zo erg om in minder luxe te leven als we het met de rest van de wereld zouden kunnen delen?

Groetjes Angelique

• Angelique

Haj Armani,

Wat er allemaal met chocolade aan de hand is dat is echt heel erg maar wat ik net zo erg vind is dat mensen het gewoon blijven eten terwijl ze weten dat er slaven bloed zweer en tranen aan kleeft en dan zijn de slaven bijna altijd ook nog eens kinderen

Als je het over medeplichtigheid aan een andermans verdriet heb is dit wel een mooi voorbeeld of eigenlijk een hart verscheurend voorbeeld

Chocolade is een luxe product waar we heel makkelijk zonder kunnen, ongelofelijk en er bestaat geen excuus voor te bedenken om het wel te eten

Dus daarom maar geen chocolade voor mij behalve fair trade natuurlijk want hoe meer we daar van eten des te beter prijs krijgen de boeren daar

Vrijdagavond kreeg ik van mijn vriend mijn eerste reep Tony chocolonely en weet die was me een party lekker Gewoon bij de Jumbo gehaald

Liefs Angelique

• Angelique

Haj Angel,

Ik ben het totaal niet met je eens ten eerst als de vraag groter word naar Fair Trade producten en de vraag naar niet Fair Trade producten afneemt zal de markt vanzelf veranderen en zal er zeker tijdelijk meer voedsel doorgedraai worden maar dat zal moederaarde ons zeker vergeven want zij word hier ook uiteindelijk ook beter van

En dat alleen de machthebbers verschil kunnen maken dat weet jij net zo goed als ik dat, dat niet waar is. Daar zijn genoeg voorbeelden van te geven

Een mooi voorbeeld is Teun van de keuken die zich zelf heeft aangeven bij justitie omdat hij slaafrijke chocolade heeft gegeten

http://www.rvu.nl/kvw/index.php Hier een linkje voor als je meer wilt weten

Liefs Angelique

• Angelique

Haj Stef,

Er zijn misschien wel meer mensen die te veel eten dan goed voor ze is dan je denkt waarom draaien de sportscholen en dieetgroepen anders zo goed

En om maar te zwijgen over drinken De productie van alcoholische drank heeft een behoorlijke grote voetafdruk, als voorbeeld 4 normale glaasjes bier kost de aarde een stukje grond zo groot als een parkeerplaat dit is niet zo groot denk je misschien maar dat is toch al snel een voetbalveldje per kroeg op een goede zaterdagavond en mag jij uit rekenen wat moederaarde het geintje Carnaval weer gaat kosten Dus onderschat het niet wat bewust eten en drinken voor een verschil kan maken

Wat je over de flesjes water zegt ben ik het helemaal met je eens en ook al zou flessen water gezond zijn dan klopt het uiteindelijk nog niet want voor moederaard is het behoorlijk ongezond

Ik denk ook niet dat er onvoldoende eten is maar iets wat ik te veel eet kan iemand anders niet meer opeten dus kweek je ergens een te kort maar ik geef toe minder eten is niet de oplossing met anders eten komen we veel verder

Liefs Angelique