Als ik nu meer eet dan mijn lichaam echt nodig heeft.
Ben ik dan medeplichtig aan iemand ander zijn honger ergens anders in de wereld?
Als je dit 1 op 1 bekijkt kun je heel makkelijk zeggen Waarschijnlijk niet.
Maar wij eten over het algemeen te veel en als we niet te veel eet dan eten mensen wel verkeerd, in dit geval bedoel ik met verkeerd dat er teveel grondstof nodig zijn voor de hoeveelheid voedsel wat we dan overhouden. Bijvoorbeeld: een koekje wat geïmporteerd word uit Amerika heeft een grotere voet afdruk dan koekjes van de lokale bakker of nog beter zelf bakken van lokalen ingrediënten en het simpele voorbeeld van 1 kilo vlees kost vele kilo?s graan kent iedereen ook wel
Dit telt natuurlijk niet voor Fair Trade producten die wel bijdragen aan een betere leef omstandigheid voor mensen uit bijvoorbeeld 3e wereld landen en ook al is hier nog een lange weg in te gaan Alle kleine beetjes helpen en beter 1 mens aan de andere kant van de wereld eerlijk behandeld, dan een goedkoop kopje koffie en slaafrijke chocolade
Ik geloof er echt in als wij allemaal minder eten (en ik bedoel niet dat we honger moeten lijden) of in ieder geval minder verkeerde dingen eten, dat het ergens anders vanzelf door zal werken
Het is toch onze gezamenlijke plicht om er iets aan te doen
Liefs Angelique