Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarheden

• Mark

Waarheid is een interessant begrip. Er bestaan geen twee identieke waarheden omdat er geen twee identieke mensen bestaan. Daarbij kenmerkt waarheid zich door een dynamisch,veranderlijk verloop. Waarheid behelst de innerlijke kant van een mens en is een kostbaar goed.Rommelt men aan elkaars waarheden dan leidt dit meestal tot spanningen.

Waarheid kent dus talloze uitdrukkingen maar kent tevens een gemeenschappelijk karakter wat past binnen het menselijke denken. Binnen dat kader kent waarheid dus ook een grens. Hoewel de mens bewust is van datgene wat groter is dan hemzelf ( het onbekende) blijft het menselijk denken beperkt tot enkel het benoemen van datgene wat hij/zij nog niet begrijpt. Je ziet het interessante verschijnsel dat geloofsdenkbeelden zich voortdurend herschrijven en herhalen met de daarbij horende tijdsgeest. Waarheid verschuift en veranderd, maar blijft inhoudelijk vaak hetzelfde. Daarin ligt dus een mooie boodschap verscholen.

Heel vaak maken mensen zich druk over het benoemen en het uitleggen van hun eigen waarheden en steken veel energie erin de ander te overtuigen. Maar is dit wel zinvol? Waarheid laat zich niet vangen en is net als de wind onzichtbaar en vluchtig te noemen. In essentie is waarheid datgene wat de mens er zelf van wil maken.Het ligt voor ieder klaar om gekneed en gevormt te worden naar behoeve van de individuele gebruiker. Waarheid staat boven geloof of ongeloof, gelijk of ongelijk omdat al deze facetten een voortvloeisel zijn van diezelfde waarheid. En wij mensen (met ons wonderlijke bewustzijn) mogen hier mee spelen en experimenteren als godenkindertjes in een peuterzaal. :)

• Joke.

De waarheid van een persoon is subjectief.

Als er een “onafhankelijk” persoon bij is, die feiten weergeeft…….tja, dan heeft het misschien wat meer zin.

De waarheid is maar een woord, net als de werkelijkheid.

Wat is de werkelijkheid?

Feiten, is feiten wel belangrijk?

Zolang mensen samen moeten werken, leven, dingen uit moeten vogelen, is het wijs om te lobby-en, mensen op je hand te hebben of te krijgen.

Dat vertel je opeens zoveel meer de waarheid dan dat het een ander geldt.

Het is maar net wie aan het roer en de macht zit.

Intressant? Hummm, misschien vroeger, nu probeer ik een laag profiel te houden….dat helpt bij de waarheid. ;)

• Mark

Er bestaat wel degelijk een verschil tussen waarheid en werkelijkheid. We leven en bewegen ons voort binnen een werkelijkheid (met de daarbij horende natuurkundige wetten) die voor ons allen gelijk zijn. De wet van de zwaartekracht is daar een voorbeeld van. Maar ook de cyclische processen van de seizoenen bijvoorbeeld.Werkelijkheid is dus helemaal niet zo subjectief te noemen maar juist gebaseert op vaststaande feiten. Onze werkelijkheid is gebaseert op vaststaande patronen en structuren.

Ook ons denken kent vaststaande structurele basispatronen. Het denken kent dus een grens en herschrijft zich telkens opnieuw en opnieuw met enkel de basispatronen het kan herkennen. Daarom is elk verhaal al eens geschreven en elk gesprek al eens eerder gevoerd. We zijn ons hier echter niet bewust van omdat de meeste processen een onbewust karakter kent. Daardoor lijken veel dingen nieuw maar in werkelijkheid is dit niet zo. Dat neemt overigens niet weg dat wij ons kunnen verruimen en nieuwe dingen kunnen leren maar er bestaat een grens aan onze capiciteiten. En vaak herhalen wij onszelf met enkel een andere buitenkant.

Waarheid zou ik eerder een interpretatie van de werkelijkheid willen noemen. Steeds veranderend, maar begrensd binnen onze denkcapiciteiten.

• Sanne

Ik denk dat we grenzeloos (kunnen) zijn

• Sanne

Zoals je ‘t omschrijft kompt ’t toch errug rationeel over en alleen maar.

Het voelt als de klassieke wetenschap waarbij de mens slechts een abberatie van de natuur is, vastgeklonken in een 3d wereld met dieren en planten and that's it.

Die mens kan dan hoog of laag springen, op z'n kop gaan staan, maar hij blijft slechts een (veredeld) dier. Als ie tijdelijk niet hoeft te jagen naar voedsel om te overleven, om de soort in stand te houden,

dan kan ie zich tijdelijk eventjes verpozen met ‘spiritueel’ tijdverdrijf.

Dit vindt dan allemaal ook alleen maar in het hoofd af

en is alleen maar een luxe artikel, voor degenen die tijdelijk niet te hoeven jagen

en draagt verder alleen maar bij aan eventjes rust in het hoofd van die persoon zelf.

Het is dan ook alleen maar een illusie, want de werkelijkheid is alleen maar een ronddraaiende rots met wat elkaar op vretende copulerende, zich vermenigvuldigende wezens erop en niet meer dan dat.

Ik merk konstant zo weinig bezieling.

• spirit

hoi mark..

een zin die jij schrijft. :

Onze werkelijkheid is gebaseert op vaststaande patronen en structuren.

ben ik het mee eens, omdat het onze werkelijkheid is binnen een weer grotere werkelijkheid.wij zijn onderhevig aan de natuur wetten van die werkelijkheid. zoals de aarde ook haar cyclussen kent ten opzichte van de melkweg waarin wij ons bevinden. (hoop dat ik dit goed zeg want mis de geleerde kennis erover)

dan is er nog dat wat in alles is, dat wat alles beweegt .. het bewustzijn, de geest, ziel ect.. het universum in alles. waarin alles weer onderdeel is van een groter geheel. :-)

• spirit

ben ik het ook mee eens. Al heeft ieder zijn eigen ervaring van dat expirimenteren, het is maar hoe je het kiest te zien.maar denk dat wij wel op een lijn zitten aangezien je spreekt van kleuterspeelzaal :D

• judith

Hoi Mark en Spirit

Ik zie het hier op aarde ook als een peuter/kleuterspeelzaal en dan steeds een klasje hoger en hoger tot we niet meer hoeven te spelen en dan kunnen we gaan leren en ook weer steeds een klas hoger tot we hier op deze bol uitgeleerd zijn en mag ik aannemen dat we volwassen zijn geworden en dan mogen we weer in een andere of hogere of misschien wel werkelijke wereld verder op school en weer leren en leren, d'r komt geen end aan……. en de waarheden en werkelijkheden passen zich steeds aan aan de klas waar je in vertoeft, we hoeven ons geen moment te vervelen :-)

groetjes

• Mark

Dat heb je heel mooi en duidelijk verwoord. ( je begrijpt het inhoudelijke van mijn stukje) In feite leven en bewegen we ons voort binnen een driedimensionale werkelijkheid. Onze natuurwetten bewijzen dit. Tijd en ruimte zijn overigens ook dimensies te noemen dus eigenlijk bestaan er meer dan drie dimensies. Op micro-niveau bestaat er nog een gebied die wat we noemen entropische eigenschappen heeft. Eigenschappen die tegengesteld zijn aan onze bekende huidige natuurwetten. Een hoofdzakelijk onontgonnen gebied wat als buitendimensionaal kan worden gezien.Wetenschappelijke theorieën gaan zelfs uit van elf vermoedelijke dimensies.(de bekende snarentheorie) Gort-droge literatuur overigens maar best interessant.Ook voor de leek.

Toch ervaart de mens millennia lang het gevoel dat er meer is en het kan maar geen concreet antwoord vinden op de vraag waar hij/zij vandaan komt. (het zelfbewuste aspect, bewust van zijn eigen bezieling) Het karakteriseert de mens dat het geneigd is om dingen te benoemen waar het geen verklaring voor heeft. (de wortel van geloofsdenkbeelden) Ik denk dat dit komt omdat de mens, zijn denkstructuur een grens kent.Net zoals een dier een beperking kent binnen het ervaren van een instinctmatig besef. Godsbeleving van vijfduizend jaar geleden is anders dan nu. Mede doordat wij door onze evolutie onze oude goden beter in kaart hebben kunnen brengen en ze beter zijn gaan begrijpen.Daardoor zijn we ‘ze’ anders gaan zien.(ik doel natuurlijk op onze sterren en planeten) We zoeken godsbeleving nu achter de dynamische processen van ons heelal. Onze horizon en waarheid is verschoven. Voor mij zijn dit de werkelijke transformatieprocessen, geleidelijk onopgemerkt gedurende de vele levens waarin wij een uitdrukking geven aan een waarheid die wezelf creëren. Totdat we het menszijn zijn ontstegen en als een andere uitdrukkingssoort onze eigen waarheden voortzetten.

James A Long verwoorde het heel mooi in zijn boek Mens,vonk der eeuwigheid. Wat is waarheid? Ze is als de horizon die altijd terugwijkt en toch steeds vóór ons ligt. :)

• spirit

effe reclame :D

past wel bij het topic ;-)

http://www.freewebs.com/injewaarheid/