Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

over verbeelding

• judith

Hoi

Ik liep tegen deze uitspraak aan en bleef er mee rondlopen :-)!?

“Wie zijn verbeelding niet gebruikt, is veroordeeld om in de realiteit te leven.”

(van: Arie Arnon)

Is verbeelding geen realiteit?

Wat is dan verbeelding en wat is realiteit?

Kun je hier over discussieeren?

Is er hier iemand die hierover iets kwijt wil?

Of breken we daar ons hoofd niet over in deze chaotische tijden en kunnen we ons beter bezighouden met bijv. het verstevigen van de duinen en dijken (realiteit?)?

groetjes: Judith

• Sanne

<>

Jóuw realiteit; hoe jij de dingen observeert

<>

Alle waarheden bestaan naast elkaar, maar worden bekrachtigd door de gene die observeert. Krijgt al een aardig “What the Bleep” gehalte; pak die dvd nog maar eens weer uit de kast, aanrader.

<>

Ja, maar natuurlijk m'n lief prinsesje; ow :oops: ik liet me even gaan :D .

<>

Ja

<>

Is net zo goed van belang; zo als ik al zei, waarheden bestaan naast elkaar.

Waarom ook niet je handelen? (Ik weet wel dat je dat allebei al wel doet hoor ;) )

Ik denk dat die uitspraak van Aron r over gaat dat wie niet ‘droompt’ fantaseert, creatief bezig is en creatief met omgeving bezig is en dingen, ware intenties verwezenlijkt,

zichzelf alleen als een passief iemand aan de dagelijkse sleur en tredmolen van saai werk toevoegt.

<>

Liefs, Sanne

• Mark

Ken je de term antropocentische denken? Dat is het denkpatroon wat vanuit de mens zelf uitgaat. Plato vertelde het al; ideeën regeren de wereld. Vanuit ons denken creëren we dus ons eigen realiteitsbeeld en we kennen een interactie met onze omgeving. Waarheden lijken naast elkaar te leven omdat we individuele denkpatronen hanteren.We kunnen elkaars gedachten niet lezen maar wel deze verbaal als non-verbaal aan elkaar overbrengen. Dat maakt dat wij een zelfbewustzijn ervaren en het gevoel van individualiteit kennen. Toch kennen we ook termen als groepsbewustzijn waarbij een groep de denkwijze en het daaraanverwante gedrag vertoond. (denk aan een voetbalstadion, trends etc)

Realiteit ligt meer in het kader van de gezamelijke afspraken die we hierover maken. (de wereld is rond, een blad is groen etc etc.Het is meetbaar en concreet te maken)Verbeelding ligt meer bij de fantasie. Een innerlijke waarheid die je enkel kunt delen door erover te communiceren maar waarover geen gezamelijke afspaken bestaan en niet concreet zichtbaar is te maken.

Toch vormen gedachten een reële realiteit al is het maar omdat ze voortvloeien uit een meetbaar stoffelijk brein.

• armani2007

Verbeelding en realiteit zijn 1 en dezelfde. Voorbeeld: ik zag eergisteren mijn slaapkamer vol in blauw licht staan en werd uit mijn lichaam getrokken. Nu kan ik gaan spreken over mijn verbeelding, maar mijn vriendin werd wakker en vroeg wat ik had. Ik vertelde dat ik het gevoel niet plaatsen kon. Ze zei: wat zie je dan? Constant blauw licht zei ik. Grappig zei ze, blauw licht was het einde van mijn droom over jou, voordat ik wakker werd. Wat is verbeelding, wat realiteit? Beide komen uit dezelfde bron voort. Wat is droom, wat is werkelijkheid? Ik leef mijn droom in de werkelijkheid, dus is mijn droom mijn werkelijkheid! Dus ben ik een werkelijke dromer! De oerkracht van het heelal is oneindig groot, de kunst is, deze oerkracht tot kunst te maken in je leven. Verbeelding realiteit maken, waardoor wonderbaarlijk, dingen veranderen. Ik schrijf, maar is dit wel zo? Misschien wordt ik wel geschreven, misschien vang ik deeltjes op uit de kosmos en laat het gewoon schrijven! Misschien gaan we eindelijk een stap verder en geven we ons massaal over aan deze oerkracht, die ons drijft, die ons laat ademen. Wat moet ik nog met feitenkennis, als deze feiten aan verandering onderhevig zijn. Wie is trouwens die ik? Is dat misschien een vlam die soms oplaait en dan weer verdwijnt? Vragen, antwoorden, nieuwe vragen, nieuwe antwoorden, inderdaad Sanne: what the bleep do we know? De reis van het eeuwige zijn, die alsmaar voortduurt, waarin vraag-antwoord de constante stroom is, hier op aarde. Er is geen ik die iets weet, slechts een zijn die alles herbergt! Dat is wat de grote meesters, die op aarde geweest zijn, ons vertelden. Ben gewoon, that's all! Groei mee met de evolutie, dans de dans!

Dus Judith: voor mij is verbeelding realiteit, ik zie er geen verschil in.

• Mark

Stel, je laat jouw ervaring filmen door je vriendin.(zowel het blauwe licht als de uittreding) Zou deze ervaring op film staan? Hoogswaarschijnlijk zou er niets op staan. Dus je spreekt dan van verbeelding/fantasie terwijl het voor jou een reeële ervaring is. Een bestaande realiteit voor jezelf, een niet-aantoonbare voor de buitenstaander.

Wat is dan realiteit? Verbeelding is fantasie te noemen omdat het denken een eigen realiteitsbeeld maakt.Ons denken is eindig en kan enkel een voorstelling maken met datgene wat het kent en dit assioceert. Vandaar dat elk denkbeeld al bestaat en verbeelding een grens heeft. Ons denkbeeld is bijvoorbeeld niet in staat een term als oneindigheid bevattelijk weer te geven.

Er bestaat dus een innerlijke subjectieve realiteit die niet meetbaar is en een uiterlijke objectieve meetbare realiteit. Hoe wij deze objectieve uiterlijke realiteit waarnemen is weer afhankelijk van een innerlijke (subjectieve) interpretatie.Er is dus zeer zeker verschil en er bestaat een voortdurende wisselwerking. Tenzij iemand bewusteloos is. (bv bij diepe narcose)

De vraag blijft of je met je verbeeldingskracht de uiterlijke objectieve realiteit kunt beïnvloeden. Dit is min of meer de gegeven stelling die ik er tussen door lees. Dit blijft een lastige vraag en het is wetenschappelijk nooit aangetoond.Het blijven aannames en theorieën die zich makkelijk laten vangen binnen geloofsdenkbeelden maar nooit binnen een zuiver wetenschappelijk experiment. What the Bleep geeft een interessante theorie over bewustzijn en materie. Toch gooien de laatste ontdekkingen over de kwantummechanica deze denkbeelden weer volledig overhoop. (ik verwijs op deze startpagina naar de volkskrant-sectie wetenschap.Er staat een interessant artikel over nieuwe ontdekkingen over de aard van kwantumdeeltjes) Bewustzijn speelt binnen dit artikel geen enkele rol. Opnieuw een voorbeeld tussen verbeelding en realiteit.Hoogst interessant.

Verder ga ik overigens wel met je inhoud mee in grote lijnen betreft wat eigenlijk het theosofische gedachtegoed weerspiegelt. We zijn een deel van een geheel en vormen een constitutie bestaande uit zichtbare als niet-zichtbare aspecten. Onze innerlijke en uiterlijke kant vormen daar een duidelijk voorbeeld van.Sommigen willen geen verschil zien en geloven in een eenheid hiervan. Een kwestie van perceptie en benamingen geven.

• judith

Ha die Sanne :-)

Uit alle informatie valt uiteraard dat “lief prinsesje” op :D

eh…. dank je :-) daalijk krijg ik nog verbeelding :D

Ik denk ook wat jij denk over de uitspraak van Aron R.

Liefs Jud.

• judith

Hoi Armani

Spontane mystieke of transcendente ervaringen mits zij niet zijn opgewekt door drank- of drugsgebruik zijn voor mij ook reele ervaringen en niet ontstaan door verbeelding (alhoewel ik stieken wel eens twijfel of ook in dit geval perceptie geen projectie veroorzaakt?? of komt dan de ratio weer bovendrijven??).

Met fantasie kun je prachtige realiteit creeren, ik zie het als een zeer belangrijke samenwerking maar het moet wel reeel blijven :-).

Liefs Judith