Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

The Secret/Het Geheim

• Elza

Hoi Judith,

Nee hoor, tegen verspreiding heb ik geen bezwaar. Het zijn in oorsprong niet mijn overdenkingen, ik heb ze ook maar van dit forum geplukt. Op andere fora zit ik overigens nauwelijks, dus ga je gang. Ik was zelf ook al van plan om ze voor anderen in hanteerbare vorm te gieten en hier en daar te overhandigen.

De afgelopen dagen ben ik er al geconcentreerd mee bezig geweest, gewoon om te proberen, dus niet eens uit overtuiging of vertrouwen. Tot tweemaal toe ontstond er een volkomen onverwachte, maar wel zeer relevante situatie waarvan ik dacht, is dit ‘toeval’; worden mijn gedachten zo snel gematerialiseerd (niet in de zin van goederen)? Zowel spannend als eng tegelijkertijd. Gelukkig moest ik er hard om lachen, dus laat maar komen. Het is inderdaad het opwekken van plezier en het resultaat is nog bruikbaar ook. Net wat je zegt, het gaat om doorzettingsvermogen. Niet zomaar tussendoor, nee, gestructureerd hameren in je hoofd, keer op keer op keer. Dit gaat verder dan alleen affirmaties herhalen.

Of een bepaalde theorie in positieve of negatieve zin wordt ingezet, hangt altijd van de gebruiker af. Ik vergelijk het met geld, op zich is dat niets, een beetje metaal en wat papiertjes. Wij hebben er echter met z'n allen een bepaalde waarde aan gegeven. De energie die uit het gebruik daarvan loskomt, is van geld circulerend in de drugswereld beduidend anders dan bij een kind dat van z'n zakgeld een stuk speelgoed koopt.

Succes ermee,

Elza

• Elza

Je hebt gelijk, het tweede deel had een andere toon dan het eerste, ik was te snel.

• Mark

Maar neem nu eens regel 9. Daar wordt gesuggereerd dat ziekten aangetrokken worden door het denken.Ik vind dit nogal een uitspraak hoor, wat totaal niet hard te maken is. Dus als iemand kanker ontwikkeld is het iemands eigen schuld omdat hij/zij dit dmv het denken aangetrokken heeft.

Lees deze regeltjes nu eens echt goed door en bekijk nu eens wat reeël en niet reeël is. Een hoop wat er staat is volkomen onzin te noemen en totaal niet onderbouwd en/of bewezen.Maar mensen slikken het als zoete koek omdat het in het gehoor zo leuk klinkt. Maar lees en luister eens kritisch.

Ik wil die film heus niet in zijn geheel afkraken hoor. Er zitten inderdaad genoeg leuke tips in. Maar het is geen secret te noemen. Ontdoe de film van het spirituele sausje (de doelgroep waarvoor het gemaakt is) en je vind “dit geheim” binnen elk psychologisch zelfhulpboek in de kiosk. Sorrie dat ik het misschien wat kritisch deponeer maar ik vind dit weer zo'n typisch voorbeeld van geldklopperij waarbij meestal goedgelovige en goedbedoelde mensen voor het lapje worden gehouden.

De film is oa. te krijgen bij de Fronteer bookshop (Amsterdam) waarbij het lieve bedrag van maar liefst 35 euro wordt gevraagd.De film is niet ondertiteld maar hij verschijnt binnenkort in ondertiteling.Als goedgelovige 35 euro armere naïeveling voelde ik me na het kijken en aanschaffen van deze film financieël toch wat uitgekleedt. :)

(karma en ik zijn niet altijd goede vriendjes,dat bleek maar weer)

• Elza

Hoi Mark,

Het is niet aan mij om een selectie te maken wat wel of wat niet zou deugen. Dit zijn ze alle honderd zoals ze ooit ergens zijn ontstaan, meer niet.

Wat betreft je opmerking dat kanker en het denken c.q. de levenshouding die daar uit voortkomt geen relatie met elkaar zouden hebben, dat ben ik niet met je eens. Als het denken een laat-maar-waaien-levensstijl voortbrengt, die resulteert in volvreten, zuipen en je te pletter roken, dan vind ik toch echt dat er aanwijzingen zijn voor een correlatie. Let wel, ik zeg zeker niet dat alles voor 100% met elkaar verband houdt, maar vaak ligt aan zo'n houding een gebrekkig zelfbeeld ten grondslag, of een gevoel van zinloosheid, een beeld dat weer uit je eigen gedachten ontstaat. Vaak is een bepaalde onwetendheid omtrent de functie van het lichaam in het geding. Ontwikkeling en gedachten liggen hier heel dicht bij elkaar. Wanneer er sprake is van erfelijke ziekten zou je nog veel verder kunnen denken, namelijk dat de ziel een bepaalde familie heeft ‘opgezocht’ om bepaalde lessen te leren. Er zijn zat mensen die hun karma puur fysiek moeten uitwerken. Voor iemand die zich niet met deze materie bezighoudt, kan dit erg hard overkomen. Wij zijn immers een land van bolletje-aaien. Aan de andere kant, we hebben het al vaker gehad over eigen verantwoordelijkheid, dat kun je doortrekken tot in elke cel van je lijf. Hoe je er ook tegenaan lijkt, wat iemand ook ‘overkomt’ of creëert, we moeten er altijd zijn om anderen te helpen. Dat kunnen ook weer onze levenslessen zijn.

Waarom iemand het ooit ‘The Secret’ heeft genoemd, geen idee, het is ook niet aan mij om daar een oordeel over uit te spreken. Met geld uit verkoop bemoei ik me niet. Met de marketingtechnieken omtrent de film ook niet. Zijn mijn zaken niet. Ik gebruik het voor zover ik het wens te gebruiken. Ieder z'n eigen keuze. Als je een miskoop doet, ach, dat gebeurt wel vaker in het leven. Ik heb ook wel eens boeken gekocht die in de papierbak belandden.

Gegroet,

Elza

• Sanne

<>

Ja, :( dat is idd die 45$ ; ik snap nog niet hoe ze er aan kwamen, maar allé,

ik heb 'm gratis gezien; niet mijn zorg;

maar fijn, inderdaad niet erg ‘delend’ aan de mensheid,

als een geheim zo extreem uitgebuit moet worden

met dubbeldure dvd en 5$ per internetview enz.

Maar ach, nogmaals, haal er uit wat….enz.

<>

Hé, maar dat kan toch in vorig karma of zo nog besloten liggen;

of een inprent in je dna voor bepaalde levenslessen hier op aarde;

dat kan voor een bepaald percentage toch met oorzaak en gevolg uit vorige levens of dit leven te maken hebben?

Schuld is echt niet het goeie woord.

Een magnetisch proces waarbij mensen (bv ik ;) ook hè ) steeds die zaken aantrekken om levenslessen nog uit te werken, totdat bepaalde zaken begrepen zijn.

;) Sanne

• Sanne

Haha, lees dit eens:

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1039

<<…En daarmee bevestigen we weer een andere wet; ‘De beste dingen in het leven zijn gratis’.>>

Ik zat net even aan het water en dat was zó lekker!

Waarom elders zoeken, als het geluk aan je voeten ligt; letterlijk!

Liefs, Sanne

• Mark

Er zit dus een verschil in de diepere leer van karma en deze law of attraction. De diepere leer van karma die middels meerdere levens doorwerkt, daar geloof ik wel in. Maar onze eigen neergelegde oorzaken met de daarbij horende gevolgen kunnen we nooit in één leven uitwerken. Onze ziel zou niet in staat zijn alle neergelegde oorzaken binnen één leven uit te werken. ( ik denk dat daarom het gros van de mensheid zijn vorige levens niet kan herinneren) Als je er goed over nadenkt is dit erg mededogend van moeder Natuur te noemen.Daarbij vind ik deze law of attraction heel erg gericht op vergaren.Het stimuleerd het zelfzuchtige karakter in een mens, want ondanks dat het geeft verwacht het wel wat terug. Bij verlichting wordt vaak verwezen naar het onpersoonlijk worden en een altruïstisch levenswijze.(geven zonder er iets voor terug te verwachten)

Maar goed, ik moet ook niet flauw wezen.Er leiden meerdere wegen naar Rome.Het stimuleren van positieve gedachten en het bewuster leren denken blijft een goede zaak.Als deze film dat bij mensen stimuleerd is er al een wereld gewonnen.En het blijft inderdaad een (wetenschappelijk) feit dat positief denken positief doet voelen en heilzaam is voor het immuunsysteem.Net zoals negatief denken leidt tot psychosomatische klachten en een verzwakt immuunsysteem.Dat klopt overigens wel. Al geef ik ziekten als kanker eerder een karmisch karakter net als ziekten als verslavingen etc. Dat betekend niet altijd een straf als gevolg van eigen neergelegde oorzaken binnen vorige levens, maar wel een ervaring die de ziel middels deze ziekteprocessen wil uitwerken. Ziektes roepen een hoop emoties op maar kunnen tevens ook enorme bronnen van innerlijke kracht zijn die door de ervaring van het ziekteproces opgeroepen kan worden.Het kan in de mens een sterk karakter tevoorschijn halen.

• judith

Hoi Mark

Mooi uitgelegd :-)

Ik denk dat geen enkele Universele Wet op zichzelf staat, dus ook de Wet van Aantrekking niet, Wet van Oorzaak en Gevolg niet enz., 't is een combinatie van toepassing van alle Wetten.

groetjes Jud.

• Sanne

Hier is nog een aardige review:

http://fourwinds10.com/NewsServer/ArticleFunctions/ArticleDetails.php?ArticleID=14364

omhelst zo'n beetje alle dingen die we ook besproken hebben en 2012 kompt er ook in voor.

;) Sanne

• Alieverd

Hey Elza,

Ik zoch om de uitspraken in het engels. maar die kan ik nergens vinden. Kun jij mij vertellen waar ze staan of heb je een link voor mij?

Alvast bedankt!

Groetjes Alie