Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Christusbewustzijn

  • Roelof

    Heel mooie uiteenzetting, Judith! Het blijft echter wel bij een beschouwing. In het sjamanisme kun je dit zogenoemde universele of transpersoonlijke beleven!

    Groetjes, Roelof

  • judith

    Hoi Roelof

    Ik wil even kwijt dat deze tekst van Bram Moerland een bekend gnosticus en esotericus is.

    Ik kan wel uit eigen ervaring zeggen dat de inhoud van deze tekst geen beschouwing is maar een ervaring of inwijding die als je deze eenmaal hebt ondergaan nooit meer verdwijnt dus iets heel anders is dan een transpersoonlijk beleven wat meestal van tijdelijke aard is hoe mooi ook.

    Maar ik ben wel geinteresseerd in jouw verhaal over het sjamanisme, dus als je er iets over wilt vertellen, you're welcome!

    Liefs Judith

  • Roelof

    Voor b.v. Jezus (en anderen) was dit echt niet voor tijdelijke aard!

    gr, Ro

  • Roelof

    Voor b.v. Jezus (Mohammed, Buddha e.a.) was dit niet tijdelijk.

    In Groningen is 18 mei, 20.00 uur Al Nour, een sjamanistische lig-meditatie.

    (www.sjamanisme.org), kun je je eigen ont-dekkings-reisje beleven!

    Groetjes, Roelof

  • Roelof

    Sorry Judith, was in veronderstelling dat bericht van 9.00 uur niet was doorgekomen. Maarrehhh…..wees welkom!

  • Ans Corbee

    Mooi artikel over het Christusbewustzijn.

    Ik heb zelf hier ook over geschreven, fijn

    dat wij het ware OERGEHEIM begrijpen.

    Groet Ans van www.spiritualwisdom.nl

  • Paritosh

    Christusbewustzijn is een ander woord voor Liefde en niet meer dan dat. Dan kun je gaan kijken wat Liefde in houdt. In dualiteit wordt liefde niet ervaren. Het gevoel kan nooit dualistisch zijn, dat IS er gewoon. Wat is er dan wel dualistisch? Ons denken. Dat zit hem in het feit dat ons hoofd vol zit met zaken die door en via de buitenwereld aan geleerd zijn. Daardoor is het strijdig met ons werkelijke denken dat uit kan leggen wat we voelen. Dat werkelijke eigen denken en voelen kan een eenheid vormen. ‘Denken en voelen’ is dualistisch denken omdat je de twee tegengestelden op somt. De eenheidsgedachte hiervan is ‘Liefde’ waarin beide tegengestelden één ZIJN. Liefde is de verbinding waardoor dualistisch denken omgezet wordt in de eenheidsgedachte. ‘Manlijk en vrouwelijk’ is dualistisch denken, ‘Liefde’ is de eenheidsgedachte. Liefde (of de eenheidsgedachte) IS dus de verbinding die van twee één maakt, van dualiteit eenheid maakt. En dat allemaal in ons Zelf. Ons Zelf IS een verbinding tussen hemel en aarde, bewust of onbewust. Om IN die verbinding te komen is Liefde nodig, de verbinding die dnken en voelen als één maakt. Dat kunnen we zien als ‘de kleine verbinding’ die nodig is om ‘de grote verbinding’ te kunnen ervaren. ZIJN en ons Zelf IS hetzelfde. We ZIJN al ons Zelf. Het enige probleem is dat het niet ervaren, of herkend, wordt. Onvoorwaardelijke liefde bestaat dan ook niet in menselijke gedaante. We kunnen wel de alomvattende Liefde ervaren maar die heeft één voorwaarde: dat we eerst van ons Zelf gaan houden. Dus onvoorwardelijke liefde bestaat niet met een lichaam, dat zou alleen kunnen als puur energetische verschijning.

    Velen zijn als mens op zoek naar spirituatiteit of zijn ermee bezig. Een mens die spiritueel wil zijn. Wie zegt dat we mens ZIJN? Dat is ons alleen maar verteld door onbewuste ‘mensen’. Dat houdt in dat we ons met ons lichaam identificeren omdat we een lichaam hebben. En daar zit het hem dan in: we HEBBEN een lichaam, we ZIJN niet ons lichaam. Er zijn dan veel mensen die spiritueel willen zijn maar ik vind mezelf veel meer in een ander gezegde: we zijn een spiritueel wezen dat menselijk wil worden. In heb dingen gelezen en maak een innerlijke ontwikkeling mee waarin ik dingen heb gezien waardoor ik me herken ik wat er ergens gezegd wordt: u BENT een ziel en u HEBT een lichaam. Wil er dan iets veranderen dan verandert er alleen iets wanneer het dualistische denken wordt afgebroken. Dat kan alleen maar als je je eigen innerlijke pad gaat. Niets uit de buitenwereld verandert daar iets aan, geen therapeut, geen techniek, geen gesprek, geen ander, niet de kosmos, helemaal niets. Alleen wanneer het innerlijke pad wordt gegaan, ook wel het pad van de ziel genoemd, verandert er wezenlijk iets. En dat is geen spiritueel pad, dat is juist een heel aards pad. Maar wel van binnen. Alles van binnen en niets van buiten. DAT is de enige manier waardoor er wezenlijk iets verandert. En dan valt alles samen waar we iets over gelezen hebben. Dat is waar de nieuwe tijd over gaat, dat is waar 2012 over gaat, dat is waar de hele aankomende tijd over gaat. Alles IS al één, we moeten alleen terug naar ‘de grote verbinding’ door ‘de kleine verbinding’ te realiseren. Verander de wereld en begin IN je Zelf. Dat is waardoor de hele wereld kan veranderen. Als we Zelf veranderen, kijken we anders naar de buiten wereld, we reageren anders op de buitenwereld waardoor de buitenwereld ook weer anders op ons reageert. Dat werkt alleen maar innerlijk, puur en alleen maar innerlijk. Mooie verhalen over historische dingen en volkeren is allemaal verleden tijd. We KUNNEN het alleen maar HIER EN NU veranderen, niet in het verleden en niet in de toekomst. De enige weg is daarom ook de innerlijke weg, of het (aardse) pad van de ziel. Dat gaat dwars door alles heen wat we nog aan te gaan hebben. Lichaam en ziel zijn dan bedoeld één te worden. daarvoor ‘moet’ alles afgeleerd worden wat we geleerd hebben van de buitenwereld want dat houdt ons vast in het verleden met angst voor de toekomst.

  • albertine de leeuw

    Mooi beschreven! Vooral de verbreding naar andere godsdiensten geeft me meer kennis.Ben zelf bewuster dan ooit bezig met verwerkelijken van mijn Christusbewustzijn. Het boek : Terug naar de onschuld" van Paul Ferrini helpt me daar bij.

  • shamy

    ik ken n 2-deling heel dik boek dat heet The Second Coming of Christ van Paramahansa Yogananda- heb zelf niet gelezen

    maar het schijnt met t Christ bewustzijn te maken hebben….::o