Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

tijdgolven en 2012 door McKenna

  • Jeroen

    Hi, oud, maar erg leuk filmpje, jaren 90, Terence McKenna (RIP) gaat in op de door hem ontwikkelde Tijdgolven theorie. Uit het oudchinese orakelboek Itjing decodeerde hij deze golf die het verband tussen het (steeds sneller) voorstschrijden van de tijd uitzet tegen de mate van verandering (of juist gewoonte) en belangrijke gebeurtenissen. De golf herhaald zichzelf steeds in een steeds kortere tijd (versnellingsfactor 64) en komt zodoende in het oneindige in december 2012, wanneer er geen tijd, maar enkel nog verandering is.

    Het is twee delen, en de eerste paar minuten ziet er nogal spacey uit, dat is snel over…:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-9099518540388900478&q=terence+mckenna

    en hier nog een paar minuten cultureel commentaar op beeld:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-1163822329741975389&q=terence+mckenna

    en nog een kwartiertje:

    http://video.google.com/videoplay?docid=-5127153842449998606&q=terence+mckenna

    krijg je er geen genoeg van?

    uren lezing materiaal van deze memorabele wetenschapper:

    http://mckenna.psychedelic-library.org/

    en:

    http://www.futurehi.net/media.html

    (onderaan de pagina)

    zie ook bijvoorbeeld:

    http://deoxy.org/mckenna.htm

    http://www.erowid.org/culture/characters/mckenna_terence/mckenna_terence.shtml

    dit alles is engelstalig, een Nederlands stukje uitleg van wat McKenna onderandere

    beweerde, alhier:

    Terence McKenna

    profeet van de new-age, onderzoeker van de old-age

    Boing-Boing interview

    Op basis van gesprekken met hem en een interview in bOING-bOING door Mark Frauenfelder is door Luc Sala onderstaande impressie geschreven van deze eigenzinnige space-/aardbewoner met zijn `eschatologie' die is gebaseerd op een mathematisch precies bepaald jaartal, namelijk 2012.

    De verovering van nieuwe dimensies

    Terence McKenna is langzamerhand voor veel mensen uit de alternatieve hoek een begrip. Zijn karakteristieke en nasale stemgeluid is via bandjes van zijn lezingen wereldwijd een begrip geworden. Toen hij dit jaar ook nog eens met de Engelse band `The Shamen' optrad, werd hij ook het symbool van de revival van de jaren zestig.

    Net als Timothy Leary heeft hij het contact met de moderne jeugd in stand weten te houden en past zijn boodschap toch weer helemaal in onze tijd. Zijn boeken, zoals Food of the Gods, gaan over de rol die drugs in alle tijden en alle culturen hebben gespeeld, heel vaak als onderdeel van de spirituele traditie. Terence McKenna is wat dat betreft een expert op het gebied van drugs als Psylocibin, Ahuayasca en DMT. Hij beheert, samen met zijn broer, op Hawaii een botani sche tuin waarin hij zeldzame exemplaren van bedreigde (ook psycho-actieve) planten probeert te bewaren. Hij hecht aan de erkenning van de rol van drugs - en daaronder vallen ook drank, koffie, tabak en chocolade - in de historie en speculeert graag over zijn ervaringen. Zo ziet hij in zijn DMT-ervaringen vormen van communicatie met `andere' werkelijkheden of andere dimen sies, waar wezens of `entities' net zo verbaasd zijn als wij dat we tijdens zo'n trip in hun domein verschijnen.

    In de ervaringen met magische paddestoelen herkent hij niet alleen het contact met de `spirits' van de paddestoelen, maar speculeert hij zelfs wat vrijmoedig dat dit soort middelen de manier vor men waarop buitenaardse beschavingen met ons communiceren. Samen met Rupert Sheldrake (van de morfogenetische velden) en Ralph Abrahams (chaos) houdt McKenna de laatste tijd zogenaamde Trilogues, samenspraken, waar dan weer boeken over verschijnen. Maar er is ook een aantal andere boeken van Terence uitgegeven, helaas nog niet in het Nederlands.

    Tijdens zijn lezingen/optredens neemt Terence zijn publiek mee naar een andere, wonderlijke en vooral fascinerende wereld in een trance-achtige verteltrant, aangevuld met muziek en beeld materiaal dat van een lezing van hem een echte `trip'maakt.

    Archaic Revival is een heel interessant boek. Wat bedoel je als je daarin zegt dat we rond het jaar 2012 voor onszelf onherkenbaar zullen zijn geworden?

    De tijd ofwel de mate van verandering gaat steeds sneller, we stevenen af op een soort ineenstorting. Ik geloof dat de meeste mensen het erover eens zullen zijn dat de `tijd' in de loop van de menselijke geschiedenis, of bijvoorbeeld in de twintigste eeuw, of in pakweg de afgelopen twintig maanden, schijnbaar sneller is gaan lopen.

    En in plaats van dit fenomeen als triviaal af te doen of als een soort bijkomstigheid van onze beperkte waarneming, neem ik liever aan dat dit een reëel gegeven is, dat de tijd daadwerkelijk sneller loopt. Als je de geschiedenis van ons universum bekijkt, zie je dat dit al heel, heel lang gaande is. Het leven gaat steeds sneller en sneller.

    Bedoel je dat in fysieke zin alles sneller verloopt?

    Juist. Er was bijvoorbeeld meteen na het ontstaan van ons universum een lange periode waarin niets anders gebeurde dan een algehele afkoeling. De dichtheid en de energie waren zo groot dat er geen moleculen, geen stabiele structuren en zelfs geen atomaire systemen mogelijk waren. Het universum zat heel simpel in elkaar en was voornamelijk heel erg heet. Met de afkoeling werd het complexer. Elke temperatuurdaling maakte nieuwe gebeurtenissen mogelijk die volgden op de voorafgaande ontwikkeling.

    Eerst vormen zich bijvoorbeeld elektronen die zich rond kernen groeperen en dan krijg je voor het eerst atomaire wisselwerkingen. Vervolgens koelt het universum verder af en verschijnen er moleculaire processen en verbindingen van geringere sterkte, die alleen bij lagere temperaturen tot stand kunnen komen. Uiteindelijk kunnen zich complexe en veelzijdige structuren vormen.

    Maar hoe laat dit alles de tijd sneller lopen?

    Het proces van steeds groeiende complexiteit vindt dus overal in de natuur plaats. Je kunt ook zelf wel vaststellen dat het steeds sneller en sneller is gegaan; het heeft heel lang geduurd voordat er leven kwam of voordat alleen al de sterren en de planeten gevormd waren, maar toen er eenmaal leven was, kreeg je een versnelde vermenigvuldiging van vormen. Versneld is dan relatief, we spreken nog altijd over honderden miljoenen jaren.Na de primitieve levensvormen kwamen de lagere dieren en toen de hogere diersoorten, waaronder ook wijzelf. Vervolgens ontwikkelden zich taal, cultuur, schrift en elektronische media.

    Elk van deze stappen volgt de andere steeds sneller op. Dat leidt tot de conclusie dat de menselijke geschiedenis (de denkende wezens op deze planeet die tevens in staat waren bijvoorbeeld werktuigen en poëzie te maken) te maken heeft met een soort gevangen zijn of, anders geformuleerd, met een fortuinlijke positionering vlak bij een of andere anomalie, die achter tijd en ruimte ligt. Je zou het je kunnen voorstellen als een soort botsing met een hyperdimensioneel zwart gat. De architectuur van de evolutionaire doorbraak is in elk DNA-molecule op deze aarde gegrift.

    Wij, ons universum en alles wat erin zit, worden steeds dichter naar de aanwezigheid van iets toegezogen, een soort fictief eschaton dat ons onafwendbaar trekt. Dat `einde' kunnen we ons niet voorstellen, maar het komt eraan, onafwendbaar als ik de voorafgaande ontwikkeling tenminste juist interpreteer.

    Hoe het kon gebeuren dat 50.000 jaar geleden met stront gooiende apen besloten om op de lange reis te gaan naar de space-shuttle en een globaal geïntegreerde economie, naar milieu vervuiling en de hele reutemeteut? 25.000 tot 50.000 jaar geleden werd er een of ander uniek proces in de natuur ontketend en vanaf dat punt ontstond er een ongelofelijke druk in de richting van de symbolische expressie en de culturele consequentie daarvan: de technologie.

    Hoewel het erop begint te lijken dat we de limieten van deze planeet hebben bereikt, vertoont het proces zelf geen enkel symptoom van vertraging. Dus, in plaats van het te zien als een soort Apocalyps of als de verzelfstandiging van een of andere verschrikkelijke fout in het menselijk lot, zie ik het liever allemaal als een natuurfenomeen. De menselijke geschiedenis is niet onze fout!

    De wereld wordt met stappen en sprongen steeds gekker. Alles beweegt sneller en sneller en het wordt steeds science fiction-achtiger. Er bestaan epidemische ziektes die het menselijke leven mogelijkerwijze kunnen uitroeien, en tegelijkertijd zijn er geruchten over koude fusie en reizen naar de sterren. Ondertussen ontmoeten mensen midden in de nacht kleine rubberachtige wezens in hun kamer of ondergaan rectaal onderzoek. Als je dan ook nog psychedelische drugs, shamaan-planten en dat soort dingen aan deze mix toevoegt en op reis gaat door de architectonische superruimte van onze cultuur, dan merk je dat het kosmische ei behoorlijk aan het kraken is. We hebben de neiging om dat nu, aan het einde van het tweede millennium, `het verval van de westerse beschaving' te noemen.

    Wat hebben al deze rare dingen nou met de tijd te maken?

    Kijk, als je het analyseert, betekent het dat er allerlei ongewone verbindingen bestaan. Verbindingen tussen dingen die normaliter niet met elkaar verbonden zouden zijn. Dat was bijvoorbeeld ook de waarneming van het surrealisme.

    Een andere manier om over de versnelling van de tijd te denken kan ook zijn dat alle grenzen - van tijd en ruimte - beginnen op te lossen en dat alles zich samen begint te voegen tot een soort organisch amoebe-achtig iets dat mens, machine, cultuur, spiritualiteit en materie verbindt en dat zich als een koraal rif om onze planeet uitspreidt.

    Om nou niet gek te worden en er `het einde van alles' in te zien, moet je er vooral aan denken dat dit alles niet ongecontroleerd verloopt. Dus dan is natuurlijk de volgende vraag; gecontroleerd waardoor? Ik denk dat het - op een dieper niveau - gecontroleerd wordt door zoiets als de Geest van Gaia.

    De Geest van Gaia?

    Ja, de planeet is een soort georganiseerde intelligentie. Het is iets heel anders dan wij zijn. Zij heeft 5 à 6 miljard jaren de tijd gehad om een langzaam bewegende geest op te bouwen die uit oceanen en rivieren, uit regenwouden en gletsjers bestaat. Je kunt je eigenlijk nauwelijks een onwaarschijnlijker relatie voorstellen: de technologische aap en de dromende planeet. En toch, aangezien ons bestaan wederzijds afhankelijk is, bestaat er een gevoel van verbondenheid met dit immense, merkwaardige, wijze, oude, neutrale en rare ding, dat net bezig is om uit te zoeken waarom haar dromen zulke nachtmerries zijn en waarom alles zo uit evenwicht is.

    Wegsmeltende cultuur

    De cultuur is aan het wegsmelten. Het gebeurt gewoon en niemand weet waar het naartoe leidt. Er wordt al gewerkt met computer modellen, waarvan sommige aantonen dat het te laat is. Zelfs als er overal mannen en vrouwen van goede wil zouden opstaan en de zaak zouden gaan controleren, dan zou het, @!#$, toch nog te laat zijn. Ik geloof dat niet! Ik geloof dat hier een of ander groot plan achter zit dat niet van een almachtige God of zo afkomstig is, maar vanuit de biologie. Het is de architectuur van de evolutionaire doorbraak, die in elk DNA-molecule op deze aarde gegrift is.

    Het zal gebeuren; de kosmische eierschaal is aan het kraken. De baarmoeder is gescheurd en er is geen andere uitweg dan de reis door het angstaanjagende geboorte-kanaal van de ervaring. De komende dertig jaar zullen je haren laten rijzen, gegarandeerd, want het is nog maar nauwelijks begonnen…

    Wij leven nu in de gouden avondschemering van de Westerse beschaving. De lange namiddag van het Cartesiaans rationalisme. Voor ons liggen het falen van de landbouw, plotselinge atmosferische veranderingen, etnische oorlogen, sexueel overdraagbare ziektes, propaganda, superdrugs án een hele hoop goede dingen. Maar het wordt wel de tanden op elkaar zetten om er aan het einde der tijden doorheen te breken, want er is zoveel dat ontketend wil worden… Wat zal gebeuren is dat wij in iets anders zullen veranderen.

    We zijn nu bezig om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden, namelijk waarom wij in het jaar 2012 voor onszelf onherkenbaar zullen zijn geworden. Dit komt doordat wij niet herkenbaar kunnen blijven án kunnen overleven. Wij apen houden van een goed gevecht, dus nu is het zover. Het gezoen moet nu maar eens afgelopen zijn en de strijd zal wild en woelig worden. Maar we zijn intelligent, we zijn doordouwers.

    En wat heeft dat sneller en sneller gaan te betekenen?

    Het betekent dat de tijd op een gegeven moment zó snel gaat dat de rest van de toekomst - maar dan ook alles - binnen een paar seconden gebeurd zal zijn. Het lijkt een beetje op de blaasvormige uitbreiding van ruimte en tijd aan het begin van ons universum. Uiteindelijk zal er een samentrekking van ruimte en tijd plaatsvinden, die op het uit elkaar spatten van een zeepbel lijkt.

    Hoe ben je op 2012 gekomen?

    Nou, dat is een ingewikkeld verhaal met wiskunde, fractals en computerprogramma's, ik heb daar een speciaal computerprogramma voor gemaakt, Time Wave. Het is wel vrij dicht in de buurt nu, toen ik die datum voor het eerst bepaalde was het nog twee keer zo ver weg. Maar als je er op let, lijkt het wel alsof we er nu op afstomen. Aan de andere kant, als je zo'n exponentiële ineenstorting ondergaat, kan het je echt verrassen. Er zal ook wel iemand verrast geweest zijn door de uitbarsting van het universum.

    Dus hoe zal 2013 eruit zien?

    Dat is ongeveer zoiets vragen als: Hoe moeten wij ons iets voorstellen dat we ons in principe niet kunnen voorstellen? Maar er zijn verschillende mogelijkheden om het te benaderen, om er een model voor op te stellen. Ik denk dat er een soort verovering van dimensies gaande is. De voorafgaande dimensie, waarin je besloten lag, wordt een soort basis- of eenheidsniveau als je het vanuit het nieuwe standpunt bekijkt.

    Misschien gaat de cultuur zich naar een soort intellectuele hyperruimte toe ontwikkelen. En dan is er de vraag waar dat zal zijn? In de wimper van een fruitvlieg? Kunnen we zoiets als een virus worden en gewoon in de cumuli van de stratosfeer gaan drijven? Ik weet het niet, maar het is op dit moment ook niet mijn zaak om het te weten. Ik denk dat we door een heleboel heen moeten gaan. Ik geloof dat de mensen het (nog) niet begrijpen. Zoals door het `Firesign Theatre' altijd gezegd werd: Alles wat je weet is fout.

    Dat is een heel bevrijdende manier van denken, want als alles wat je weet fout is, dan kunnen ook alle problemen, waarvan jij dacht dat ze onoplosbaar waren, op een andere manier bekeken worden. En er is dan ook een manier om de wereld uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten als iets onherkenbaars.

    We moeten hier leren van onze ervaringen. We begrijpen niet echt wat bewustzijn op een dieper niveau eigenlijk inhoudt. Met sommige hallucinogenen zie je ineens mogelijkheden waarin vragen zoals `Leef je?', `Ben je dood?' of `Ben jij jij?' blijkbaar getranscendeerd zijn. Ik denk dat de mensen een heel bekrompen concept hebben van wat er met de realiteit allemaal mogelijk is, dat we dus omgeven zijn door de schrijnende af grond van het onmeetbare en onkenbare en dat niemand weet wat daarbuiten allemaal gaande is…

    Vertaling en bewerking: Helene Schnitzer/Kyra Kuitert/L.S.

    ciao

  • Jeroen

    http://video.google.com/videoplay?docid=-8714482344821425610&q=terence+mckenna

    over ayahuasca en sjamanen in de amazone, met commentaar van mckenna

  • Sanne

    …de technologische aap en de dromende planeet….

    o, ik voel me eigenlijk het tegenovergestelde,

    een ‘dromende’ ‘aap’ (dit aards voertuig van de ziel)

    op een harde planeet…

    alhoewel, als ik al die lieve bloemen zie…

    Sanne

  • Mark

    McKenna is volgens mij een tijdje terug al aangetipt en ik vind zijn ideeën onsamenhangend en niet reeël.Hij stopt oude wijn in nieuwe zakken (een verschijnsel wat je de laatste tijd steeds vaker tegenkomt) en vervormt mijnsinziens feiten met fictie en creeërt daarmee een voor hem onsamenhangende waarheid met onrealistische boodschappen.Dat neemt niet weg dat ik zijn controverse op zich best leuk vind hoor, maar ik neem het niet al te serieus.(in alles zit immers een kern van waarheid maar het ligt eraan hoe je die waarheid beziet en uitlegt)

    We leven zeker in een tijd van veranderingen maar dat is altijd zo geweest omdat evolutie verandering inhoudt.En inderdaad verloopt dit proces de ene keer sneller dan de andere keer.(en dat is ook maar een kwestie van perceptie)

    Ik geloof absoluut niet in de uitleg van 2012 als een eindtijddata omdat dit tegen de natuurwetten in zou gaan en wij zijn allen een onderdeel van diezelfde natuurwetten.

    Het verlichtingsproces van mens naar goddelijkheidheid blijft gebaseert op de occulte evolutie en involutieprocessen die ervan uit gaat dat zoals een cel een onderdeel is van mijn lichaam,een heelal een vergelijkbare cel is van een “hoger lichaam” en dat dit in het oneindige doorgaat.Hier komt de leer van eenheid uit voort.Ik geloof niet dat zo'n evolutieproces van mens naar iets hogers in een plotseling moment zoals 2012 zal gebeuren.Ik geloof wel dat oude zuilen plaats maken voor nieuwe en dit proces zie je vollop in de wereld.De geschiedenis leert dat dit soort tijdperken altijd vooraf gaat met flinke onrusten.We leven in een interessante tijd.

    Ik denk dat psychodelische drugs maar in bepaalde mate je bewustzijn verruimt en persoonlijk denk ik dat je daarmee de verkeerde afstemming zoekt.Dit soort drugs zullen je nooit leiden tot een verlichtingsstaat omdat drugs onlosmakelijk verbonden is met je begeertebeginsel.(ook wel kamisch genoemd) Net als bv.mediumschap kun je het vergelijken met het afstellen van een radio waarbij je maar bepaalde frequenties kunt ontvangen.(en het zijn niet de beste “zenders”)

    Vergeef me mijn kritische respont hoor want ik blijf dit soort topic's altijd leuk vinden om over te discusseren.Je hebt in ieder geval een prima topic neergezet.

  • Jeroen

    Hi,

    Mark schreef:

    “ik vind zijn ideeën onsamenhangend en niet reeël.Hij stopt oude wijn in nieuwe zakken (een verschijnsel wat je de laatste tijd steeds vaker tegenkomt)”

    verklaar u nader….oude wijn in nieuwe zakken??? Volgens mij is hij juist trendsetter voor veel zaken…Hij is juist enorm vernieuwend. Ik ken niemand die hetzelfde zegt als hij en hij heeft zijn theorie helemaal zelf tot stand gebracht mbv gechannelde informatie, zonder mee te liften op andere ideeen.

    Wat betreft zijn etnobotanistische uiteenzettingen is hij zelfs uniek binnen het wetenschappelijke speelveld.

    ook schreef je:

    “en vervormt mijnsinziens feiten met fictie en creeërt daarmee een voor hem onsamenhangende waarheid met onrealistische boodschappen.”

    geef daar eens een voorbeeld van dan? Wat is er onrealistisch aan zijn boodschappen en waar fantaseert hij maar wat?

    je schreef:

    “We leven zeker in een tijd van veranderingen maar dat is altijd zo geweest omdat evolutie verandering inhoudt.En inderdaad verloopt dit proces de ene keer sneller dan de andere keer.(en dat is ook maar een kwestie van perceptie)”

    jaja, dat is juist de theorie van McKenna: dat verandering steeds sneller gaat in de loop der tijd, naarmate verbindingen steeds complexer worden. Het enige dat zeker is is verandering. McKenna heeft een theorie om die verandering te monitoren tov de verstreken tijd. Hij WILDE deze conclusies niet en de materie interesseert hem op zich ook niet; dat alles versneld richting 2012 en daar naartoe gezogen wordt, dat is enkel zijn conclusie na het doen van wetenschappelijk onderzoek van de orakel-capaciteiten van de I Tjing, de resultaten verbluften hem net zoveel als mensen die hij zijn conclusie vertelde.

    De tijdgolven theorie is niet te verzinnen omdat het gestaaft wordt met allerlei bewijs waadoor die theorie klopt. Je kunt namelijk allerlei grote gebeurtenissen uit het verleden over de tijdgolf leggen en je ziet dat op de dag nauwkeurig, de grote veranderingen te voorspellen/herkennen zijn. Van Columbus die Amerika ontdekte, tot het uitbreken van de pest, de atoombommen op Japan, de verkiezing van Bush, maar ook, grote ijstijden, komeetinslagen, magnetic reversals, alles is er mee te monitoren en klopt uitstekend met de werkelijkheid. Hij verzint helemaal niets met zijn theorie, de informatie is hem verteld, hij is slechts het medium dat de kennis doorgeeft. Zeggen dat ie maar wat lult,

    dat is net zoiets als zeggen: “die mayakalender die klopt niet helemaal, dat hebben ze leuk verzonnen maar het is flauwekul”

    Dat vind ik nogal respectloos, zeker als je geen argumenten hebt die zijn theorie weerleggen… ik sta er voor open, maar niemand die die argumenten heeft… Mensen vinden de theorie vaak gewoon te bizar dat ze denken dat het niet waar kan zijn… Dat is alleen maar door onze verderfelijke lineaire manier van tijdbeleving. Tegenwoordig ziet men overal fractals, in de natuur, groeiprocessen, werkelijk overal en alles bestaat opeens uit fractals, en als het dan over ‘tijd’ gaat, dan zijn fractals opeens uit den boze?

    je schreef ook

    “Ik geloof absoluut niet in de uitleg van 2012 als een eindtijddata omdat dit tegen de natuurwetten in zou gaan en wij zijn allen een onderdeel van diezelfde natuurwetten.”

    ik geloof het absoluut wel, juist deze theorie omdat die met historische gebeurtenissen te controleren is: alle belangrijke zaken passen op de pieken/dalen van de tijdgolf. De grap is, dat dit alles perfect past als de einddatum 21/12/2012 is, en niet als de einddatum een weekje eerder of later is, dan klopt de hele geschiedenis niet meer, omdat een week afwijking een niveau hoger al zorgt voor enkele jaren afwijking… en die afwijking is er niet… het is naadloos. Het klopt dat het tegen de natuurwetten ingaat, maar dat is alleen maar de laatste paar dagen van een periode die de golf bestrijkt: miljarden jaren. Het is ook logisch, de wiskunde achter de theorie zegt het ook, na 2012 is de tijd op en ontstijgen we de natuurwetten die onze beleving van ruimte en tijd bepalen, omdat alle verandering tegelijk gebeurt. Dit is de laatste paar dagen. En wij zijn inderdaad onderdeel van die natuur, dus zullen wij mee opstijgen in hyperspace ofzo. Dat is het spannende van de theorie: de laatste week, wanneer pas onomstotelijk kan worden vastgesteld of de versnelling de oneindigheid ook praktisch gezien een feit is. Theoretisch is ze dat.

    je schreef ook:

    “Ik denk dat psychodelische drugs maar in bepaalde mate je bewustzijn verruimt en persoonlijk denk ik dat je daarmee de verkeerde afstemming zoekt.Dit soort drugs zullen je nooit leiden tot een verlichtingsstaat omdat drugs onlosmakelijk verbonden is met je begeertebeginsel.(ook wel kamisch genoemd)”

    hmm, dit soort middelen verdient de denigrerende naam drugs niet. Paddestoelen zijn bewaarders van heilige kennis over ruimte en tijd. Dat wisten bijvoorbeeld de Mayas ook, kijk maar in hun steden: overal verwijzingen naar de heilige psilocibnes: hun verbinding met het dodenrijk/voorvaderen ende wereld naast de zichtbare wereld. Ze gebruikte ze om mensen te genezen (de shamanen en natuurgenezers), maar ook voor versterken van ‘gebeden’ enzo. Ze vereren de paddestoel en hadden hem nodig om hun geniale kalender te kunnen begrijpen.

    De paddestoelen zijn voor vele bevolkingsgroepen en dan vooral hun genezers, een waar hulpmiddel, medium en informatiebron geweest.

    Verder gebruikten veel indianen DMT (in combi met Ayahuasca). DMT, ookwel de spirit-molecule genoemd, komt voor in het menselijk lichaam. Het wordt namelijk in de hersenen aangemaakt bij sterfte, geboorte, en tijdens heftige dromen en visioenen. Die stof zit ook in plantjes en als je die tot je neemt worden je dromen werkelijkheid. Veel dromen bevatten meer waarheid dan zaken in ‘wakkere staat’.

    Deze stof werd ook als telepatisch hulpmiddel gebruikt. Zo zijn er vele stammen indianen en als er overleg tussen stammen nodig was (die soms ver uiteen woonden), dan hoefde men niet bijeen te komen. De benodigde informatie werd gedeeld in een gemeenschappelijke trance waarbij men gewoon telepatisch met elkaar vergadert. Fijsiek contact was dan niet nodig om belangrijke boodschappen aan broeders verderop door te geven. Geweldig.

    En dan hebben we het alleen nog maar over de praktische zaken die deze middelen vervulden, laat staan de inzichten in persoonlijkheden en diepste zelven die men verkreeg. Daar zouden westerlingen nog iets van kunnen leren, van die zelfkennis. Door met de geesten van planten te communioceren kom je ook dichter bij die natuur te staan en houdt je het wel uit je hoofd haar te vervuilen en te vernietigen. Ik zie enkel voordelen….

    Dat geldt ook voor andere planten, zoals het geneeskrachtige salvia, maar ook diverse cacti. Begrijp me niet verkeerd: lichaam en geest moet men niet scheiden. Waarom dan wel een kopje kruidenthee drinken dat goed is voor de bloedsomloop (bijvoorbeeld), goed voor het lichaam, maar een boost voor de geest is opeens not-done…??? Er zijn ook veel voorbeelden van mensen die dankzij het DMT houdende ayahuasca zijn afgekickt van heroine, crack, noem maar op. Het heeft zelfs verbluffende resultaten en werkt vele malen beter dan menig afkickprogramma. Dit even als voorbeeld dat planten ook de geest kunnen genezen (verhelderen/openen)

    je schreef ook:

    “Net als bv.mediumschap kun je het vergelijken met het afstellen van een radio waarbij je maar bepaalde frequenties kunt ontvangen.(en het zijn niet de beste ”zenders“)”

    het zijn niet de beste zenders??? Verklaar je nader….. Dat moet je zeggen tegen al die druiden, shamanen in de amazone enzo, die al duizende jaren op zo'n wijze genezen, wijsheden verkondigen, voorspellen etc….Naar mijn info werken de zenders prima… sterker nog: de Mayas kregen via deze zenders info over 2012 en de natuurlijke ritmen evenals McKenna, die dankzij deze zenders uit de I Tjing hetzelfde verhaal haalt als de mayas ons vertellen. Dus die zenders zijn nog consistent ook: ze vertellen je over de hele wereld, met duizenden jaren tussenpozen, nog steeds hetzelfde, ze delen nog steeds dezelfde wijsheid. Ze zijn nog standvastiger dan menselijke wijsheden… die worden steeds weer overruled door nieuwe vervangende wijsheden.

    Volgens mij is het persoonlijk welke zender je leuk vind en welke niet. Zenders die mij wijsheid, geneeskracht en milieubesef geven zijn naar mijn inzicht prima zenders en vele malen beter dan allerlei verderfelijkheid die ik om me heen zie en als normaal in onze wereld wordt gezien.

    Ik begrijp wat je bedoelt met afstemmen en ontvangen van info als een radio, of een tv ofzo… zo werkt het ook. Antennes in je hoofd… Kijk jij alleen nederland 1 of wil je ook weten wat er op nederland 2 en 3 etc te zien/horen is?

    je schreef:

    “Vergeef me mijn kritische respont hoor want ik blijf dit soort topic's altijd leuk vinden om over te discusseren.Je hebt in ieder geval een prima topic neergezet.”

    het is je vergeven hoor, alleen als je kritisch wilt zijn kun je beter eens wat argumenten geven waarom je iets wel of niet vindt. Jij zegt alleen maar “ik vind van wel… of ik vind van niet…. of volgens mij denk ik…” Tja… ik vind ook vanalles…. Jij zegt: het zijn niet de beste zenders, of: ïk geloof niet in zijn 2012 theorie, of : ik vind zijn ideeen onsamenhangend..". Waarom zijn het geen goede zenders volgens jou, waar zie jij dat de theorie niet klopt… deel dat dan met me en verlicht mij ook, welke ideeen vind je onsamenhangend en waar vind je dat hij zijn fantasie gebruikt? Leuk dat je dit met ons wilt delen, maar geef aan waar je op doelt, wellicht kan ik dan van je leren. Dus ik zou zeggen: probeer het nu nog eens, maar dan gericht op de inhoud in plaats van vage statements te maken. Maar evengoed dank voor de feed back.

    Hier nog een leuk linkje:

    http://mm.hyperreal.info/audio/Terence_McKenna/Terence%20McKenna%20-%20in%20search%20of%20the%20original%20tree%20of%20knowledge/

    daarbij zijn deze grafieken handig omdat bovenstaande link audio is en omdat het een soort workshop is waarbij hij de tijdgolf precies uitlegt (vooral in de laatste paar delen 7 en 8):

    http://www.levity.com/eschaton/twzdemo.html

  • Sanne

    << “Mark: …Ik denk dat psychodelische drugs maar in bepaalde mate je bewustzijn verruimt en persoonlijk denk ik dat je daarmee de verkeerde afstemming zoekt.Dit soort drugs zullen je nooit leiden tot een verlichtingsstaat omdat drugs onlosmakelijk verbonden is met je begeertebeginsel.(ook wel kamisch genoemd)…”

    Jeroen:…hmm, dit soort middelen verdient de denigrerende naam drugs niet. Paddestoelen zijn bewaarders van heilige kennis over ruimte en tijd. Dat wisten bijvoorbeeld de Mayas ook, kijk maar in hun steden: overal verwijzingen naar de heilige psilocibnes:

    Mark schreef ook:

    “Net als bv.mediumschap kun je het vergelijken met het afstellen van een radio waarbij je maar bepaalde frequenties kunt ontvangen.(en het zijn niet de beste ”zenders“)”

    Jeroen: …het zijn niet de beste zenders??? Verklaar je nader….. Dat moet je zeggen tegen al die druiden, shamanen in de amazone enzo, die al duizende jaren op zo'n wijze genezen, wijsheden verkondigen, voorspellen etc….Naar mijn info werken de zenders prima… >>

    Hier voel ik toch meer voor wat Mark zegt aangaande het gebruik van ‘geestverruimende’ middelen.

    << Dat moet je zeggen tegen al die druiden, shamanen in de amazone enzo >> Eigenlijk wel ja,

    nou, laten we zo zeggen, zoals ik in een ander draadje ook aangaf,

    dat er eigenlijk allerlei gradaties van geestelijk bewusten zijn

    en dat rituelen met veel evt. nare middelen (zoals die cavia openscheuren wat ik in dat andere draadje noemde) of weet ik veel rituelen om informatie uit gene zijde te bekomen

    nou niet bepaald de schoonheidsprijs verdienen.

    Er zijn ook mensen die zonder ‘hulp’ middelen informatie verkrijgen (met toestemming van boven) en dat is dan wel een ander verhaal.

    Duizenden jaren terug, zo niet meer waren mensen weliswaar nog veel meer in staat telepathisch te communiceren en astrale meetings te houden dan op dit moment (zouden we hier op het forum nog een keer doen hè, astrale meeting, hihi :-) ),

    maar zat mensen waren toen geestelijk minder ontwikkeld dan wij nu zijn

    Het is toch een proces; evolutie.

    Dadelijk weer telepatheren en bij elkaar astraal komen buurten,

    maar dan in reine klaarte…hoezee!

    Joepie, Sanne (8>

  • Mark

    Hoi jeroen,ik zal proberen mijn respons wat duidelijker toe te lichten.Ik geeft een korte toelichting om mijn standpunten duidelijk te maken.

    Met oude wijn in nieuwe zakken bedoel ik dat het idee van het overgaan van de ene naar een andere dimensie-vorm gebaseerd is op de oorspronkelijke occulte leer van evolutie en involutie.Kort gezegd houdt dit het ontvouwen en weer invouwen van dit huidige en andere heelallen in.Bij dit uitvouwproces kennen wij enkel het stoffelijke bestaansniveau bestaande uit vier dimensies.(tijd meegerekend)Daaraanvoorafgaand zijn gebieden en/of sferen die leiden tot het maken van het stoffelijke bestaan van mens,dier,plant,mineraal en element.In groter verband spreek je van hemellichamen die in vroegere culturen als goden werden beschouwd.Let wel dat de hemellichamen die we kunnen waarnemen enkel op het stoffelijke gebied waarneembaar is.De gedachte daarachter is dat het geestelijke aspect enkel waarneembaar voor ons is via die stoffelijke manifestatie.(het idee dat onze planeet een levend organisme is is een oeroud idee)Diezelfde occulte leer gaat uit van een onafscheidelijke Eenheid.Zoals een enkele cel van mijn lichaam een constitutie vormt van dit lichaam,zo vormen de hemellichamen datzelfde proces en vormen een ook een onderdeel van een groter geheel.Dit proces gaat in het oneindige door en is voor ons menselijk intellect niet bevatbaar.(maar ieder weldenkend mens weet dat je altijd op dit punt uitkomt)Er dus een macro-kosmos en een microkosmos.Voor mijn levende cellen ben ik een macro-kosmos,voor de omringende hemellichamen ben ik een microkosmos.Dit heelal is een microkosmos voor iets wat voor ons niet vat-baar is.Ik hoop dat deze gedachtegang duidelijk overkomt.

    Binnen deze leer is er sprake van evolutieprocessen.Een bekend kabbalistische uitspraak is een steen wordt een plant,een plant wordt een dier,een dier wordt een mens en een mens wordt een god.Deze uitspraak moet je niet in het letterlijke opnemen maar het betekend dat er sprake is van een verruiming van bewustzijn.Bewustzijn is iets allesomvattend en wij mensen kennen enkel ons eigen zelfbewustzijn.Bewustzijn manifesteerd zich binnen de stoffelijke gebieden maar ook de gebieden daarboven en onder.Naarmate bewustzijn “verruimd” veranderd de uiterlijke manifestatie hiervan.Ons bewustzijn die we nu kennen manifesteerd ons als mensen en doet ons gedragen als mensen en niet als planten of dieren.Ook in mineralen zit bewustzijn maar enkel latent en voor ons niet waarneembaar.Bewustzijn vormt dus de schakel tussen de zichtbare en niet-zichtbare gebieden en doordringt het.De bekenste van de niet-zichtbare gebieden die we kennen zijn dromen en het onderbewuste.Het vormt een venster met het niet-zichtbare gebied boven het stoffelijke,nl het astrale gebied.(het modellen en ideeëngebied) Tot zover de korte toelichting.

    Het idee dus dat de mens door evolutie zijn mensheid ontstijgt is een oeroud idee.In de huidige new-age kringen wordt vaak de datum van 2012 gebruikt voor die overgang.Ik ben het daar niet mee eens omdat, gezien de huidige conditionele toestand van de mens, diezelfde mensensoort daar nog lang niet aan toe is.Zijn bewustzijnsniveau is nog te beperkt.Daarbij zijn er verschillende cyclussen vergelijkbaar als de 2012 kalender die hele andere tijdsperioden hanteren.De bekenste is het Kali-Yuga tijdperk wat pas over duizenden jaren eindigt.2012 markeert zeker een interessant tijdperk waarin je een eerste stap ziet naar een globaliserende manier van denken en bewustwording.Onze huidige technologieën dragen daaraan bij waardoor het lijkt dat er meer gebeurt in de wereld en de tijd sneller lijkt te gaan.Bewijzen die McKenna aanhaald via zijn Time-Wave theorieën en de gebeurtenissen in de wereld zoals 9/11 zijn voor mij geen indicatie voor een verandering op 2012.Maar het geeft wel aan dat zulke gebeurtenissen invloed hebben op het bewustzijn van mensen.Het doet me denken aan het PEAR onderzoek.

    Tot slot iets over de psychodelische drugs.Deze drug opent een venster naar het onbewuste aspect van de menselijke constitutie.Maar dit effect kan per individu verschillen.Een confrontatie met je onderbewuste gebieden kan psychologisch gezien een zeer negatief effect hebben.Zeker voor behandeling van bv een heroïne-verslaafde die juist zijn onderbewuste jarenlang heeft onderdrukt door het gebruik van heroïne.(terugkomend op het voorbeeld wat je aanhaalde)Net als Timothy Leary die een fervent voorstander was van LSD-gebruik volgt McKenna diezelfde weg en positiveerd mijnsinziens teveel het gebruik van psychodelische drugs.Hoewel deze drugs een verwaarloosbare lichamelijke afhankelijkheid hebben en therapeutisch gezien zijn waarde kan hebben ben ik toch van mening dat het negatieve aspect overheerst.Zoals gezegd opent het onbewuste een venster naar het astrale gebied maar dit is een modellen en ideeën-wereld dat net boven het stoffelijke gebied staat.Het staat zo dicht boven ons dat het weinig verschild van ons gebied en niet waarheidsgetrouw genoemd kan worden.Daarbij vormt drugs een onlosmakelijk verbinding met het begeerte-aspect van onze menselijke constitutie wat altijd een obstakel zal vormen naar individuele zelfrealisatie.

    Hoop dat de toelichting wat duidelijker was.Prettig van je dat je een kritische respons terug gaf.Het blijft leuk om over dit soort onderwerpen van gedachte te wisselen.

  • stef

    Kopt het dat in het eerste filmpje gezegd wordt dat er in 1996 (voor hen op dat moment toekomst) iets belangrijks ging gebeuren of heb ik dat stukje verkeerd begrepen? Wat kan er in 1996 gebeurd zijn wat zo belangrijk was?

    Stef

  • jeroen

    Hoi Sanne,

    je schreef:

    "nou, laten we zo zeggen, zoals ik in een ander draadje ook aangaf,

    dat er eigenlijk allerlei gradaties van geestelijk bewusten zijn

    en dat rituelen met veel evt. nare middelen (zoals die cavia openscheuren wat ik in dat andere draadje noemde) of weet ik veel rituelen om informatie uit gene zijde te bekomen

    nou niet bepaald de schoonheidsprijs verdienen."

    Sanne, als actief vegatarier keur ik het openscheuren van cavia's ook af…. voor wat voor doel dan ook. Dat geld overigens voor het openscheuren van dieren in het algemeen. Mensen ook…

    Je schreef ook:

    “Er zijn ook mensen die zonder ‘hulp’ middelen informatie verkrijgen (met toestemming van boven) en dat is dan wel een ander verhaal.”

    dat is mooi, mensen krijgen op allerlei manieren informatie, en als je niemand kwaad doet lijkt me elke manier een goede. Het interessante is dat verschillende media dezelfde info verkondigen. Een vriend van me was onlangs bij een'2012-channeling' aanwezig, een vrouw die zich openstelde voor info van energieen/entiteiten uit andere dimensies enzo. Wat ze vertelde leek wel heel erg veel op wat mckenna verkondigde; dat alles steeds sneller gaat enzo, nou ja, uiteindelijk kwam het er op neer dat het allemaal wel erg op elkaar lijkt, de info hierover…whatever het medium is: channeling, psilociben, salvia, pure wiskunde (zoals in de code van Carl Munck), kalenders, noem maar op. En dat versterkt alleen maar het waarheidsgehalte van de bronnen op zich. Een goede zaak dus…

    ciao,

    Jeroen

  • jeroen

    Hoi Stef,

    dat klopt, het zijn oude filmpjes,

    in 1996 is er een enorme ‘duik in novelty’ (verandering), dat zie je in deze grafiek (een diep dal is veel verandering, en een hoge piek is meer van hetzelfde; habit, of gewoonte):

    http://www.levity.com/eschaton/1996materials.html

    zoals je ziet is er een hele studie naar die enorme duik gedaan. Je ziet dat de duik in novelty een resonantie is in de tijd van de bloei van het Ottomaanse rijk in de 10e eeuw na Christus. Wat ik zelf denk dat het onder andere voorstelt, maar je kan het niet echt op 1 gebeurtenis toespitsen in deze tijd, op dit nieveau van de tijdgolf, vroeger kon dat wel, zoals met columbus, of zelfs nog de tweede wereld oorlog, vroeger, toen was er nog niet echt veel verandering tegelijkertijd, en konden we elke grote gebeurtenis in de grafieken terugvinden, het ging schokgewijs, maar nu is het al zo'n enorme stroom verandering, hier diep in het diepste dal van de miljarden jaren durende tijdgolf, aan het einde der tijden, dat we het niet meer kunnen terugvoeren naar 1 ‘happening’, maar wat in ieder geval zeer sterk zijn steentje aan de duik in novelty/verandering/vernieuwing bijdroeg was natuurlijk: het klonen van het schaap Dolly, het eerste volwassen dier gekloond doormiddel van kerntransplantatie…weet je wat dat betekent voor de loop van de geschiedenis… pfeewww…

    zie:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dolly_%28schaap%29

    Je ziet in de grafiek (zie link boven) de afdaling al voor de geboorte van het schaap beginnen, dat zou je kunnen zien als het stadium van het klonen zelf; de daadwerkelijke actie voorafgaande aan het verbluffende resultaat… een zeer heftige doorbraak toendertijd.

    MAAR, zoals je op deze grafiek ziet, stelt die happening alleen maar veel voor ‘tot-dan-toe’, niet als je de grafiek van de laatste jaren van de golf bekijkt… dan wordt het nog veel interessanter…:

    http://www.levity.com/eschaton/future.html

    je ziet hier ook dat we nu een berg gaan beklimmen: op naar gewoonte/'habit'… jammer… dat betekent meer van het zelfde, simpele oplossingen, zoals geweld, oorlogen, noem maar op, maar vanaf 2009 wordt het feest úntil the end'.. met een afdaling waar menig rollercoaster jaloers op zou zijn.

    ciao,

    Jeroen

    ciao,

    Jeroen