Hoi Judith,
De watervoorraad die op aarde bruikbaar is als drinkwater is erg beperkt. Daarom is het zaak zoveel mogelijk waterverspilling tegen te gaan. Datgene wat aan water beschikbaar is, moet heel sterk gezuiverd worden alvorens het voor consumptie geschikt is. Hier in Ned. betalen we in verhouding een schijntje voor ons water. We beschouwen het ook als iets vanzelfsprekends, je draait de kraan open en het stroomt. Sta je er ooit bij stil, als je onder de douche staat, hoe goed we het hier hebben? Schoon, stromend water, zonder dat je er kilometers voor hoeft te lopen… Alleen al daardoor ontstaat spontaan een stukje dankbaarheid, waardoor de dag goed kan beginnen (even los van deze pokkehitte).
Met goede zuiveringstechnieken, die langzaam maar zeker ontstaan, is het ook mogelijk water uit meren en rivieren te zuiveren in ontwikkelingslanden. Clear Water Now! in Den Haag heeft een mobiele installatie ontworpen met goede resultaten. Mits het water niet echt chemisch vervuild is natuurlijk. Dat biedt perspectief voor de toekomst.
Zelf probeer ik zuinig met water om te gaan; het zijn de bekende dingen: kort douchen, alleen de wasmachine laten draaien als'ie vol is, weinig de auto wassen en dan alleen met een paar emmers (geen slang of een wasstraat). Als je erop gaat letten, kom je zelf tot besparingen die in je eigen huishouden passen.
Heel belangrijk is de enorme waterverspilling die plaatsvindt door het eten van vlees. De gewassen voor diervoer slurpen water, de dieren zelf hebben liters water nodig en het rendement daartegen afgezet, de hoeveelheid eetbaar vlees, is een schijntje. Als je de aantallen leest, zoals verwoord in het werk van John Robbins, staan je haren recht overeind. In Amerika verdwijnen langzaam maar zeker de ondergrondse oerbronnen, omdat de graanvelden (met voor de mens inferieure soorten) zoveel water nodig hebben. Door geen vlees te eten ben je dus ook zuinig met water. Drink je daarentegen zelf water, dan heeft dat direct 100% rendement.
(Voor de ongeoefende waterdrinkers: de dagelijkse hoeveelheid langzaam opbouwen, je lichaam moet er aan wennen.)
Wat de alternatieve bronnen betreft, ik ben een voorstander van meer zonne-energie en windmolens in zee. Zoals die molens nu maar te pas en te onpas worden neergezet, is er sprake van enorme landschapvervuiling; ook onnodig. Verder hoop ik dat de energie van biomassa zich verder ontwikkelt. Als afnemer van groene stroom (voor zover die groen is) probeer ik een steentje bij te dragen aan toekomstige energiebronnen en vermindering van vervuiling. Hoewel dat steentje erg gering is, dat besef ik ook wel, is het beter dan niets doen. Het vervelende is dat de alternatieve bronnen nu nog zo weinig opbrengen en in verhouding duur zijn. Eigenlijk net als biologische groenten, peperduur. Toch vind ik dat we ermee door moeten gaan. We hebben in de laatste decennia in sneltreinvaart meer verpest dan de natuur in eeuwen en eeuwen daarvoor heeft opgebouwd.
Gegroet,
Elza