Hoi Judith,
Misschien is het inderdaad verwarrend, maar ik weet er ook zo gauw geen ander woord voor. Heiden, komt van “heide”, iemand die buiten woont, in het veld zullen we maar zeggen, dit tegenover zij die in de meer geciviliseerde wereld leefden. En, die heiden hing dan ook nog een oude, vreemde religie aan. Met rare, vreemde, en natuurlijk ontzettend foute goden.
Zo was het zo'n beetje in de tijd dat het christendom zich goed begon te ontwikkelen. De beschaafde christen tegenover de achterlijke, onwetende en gelukkig nog wel te redden “heiden”.
Tegenwoordig is de term “pagan” erg populair, en wordt, wanneer niet een specifieke vorm aan de orde is, zoals b.v. wicca, paganisme meer gebruikt om aan te duiden dat je iets met oude, voorchristelijke religies doet. Het klinkt leuk, de term “heiden” wordt omzeild (waarom, weet ik niet), en je kunt er zo'n beetje alles onder vangen.
Probleem hierbij is natuurlijk dat die mensen van toen, die hun eigen goden vereerden, zelf niet vonden dat ze een bepaalde religie aanhingen. Dat hebben wij er, in het nu, maar van gemaakt, voornamelijk om er zelf iets aan te hebben en mee te kunnen doen, zoals het ons vervolgens goed dunkt.
Dat ik kies voor de aanduiding “heiden” heeft daarom meer te maken met het feit dat ik me daarmee afzet tegen al die doedwillende, maar alles op één hoop gooiende “pagans”, dan dat ik vind dat de vlag ook inderdaad de lading dekt. Maar, als er naar gevraagd wordt, moet je het toch op één of andere manier kunnen benoemen.
En dan, nee, ik “geloof” niet in andere, of meerdere goden. Men “geloofde” vroeger ook niet. De term “geloof” komt uit (weer) het christendom waarmee dan maar meteen alles moet worden gedefiniëerd. Ik KEN andere, meerdere goden, ik respecteer ze, eer ze wanneer ik dat wil of wanneer dat wel eens een keer echt nodig is, maar een geloof van mij in hen, nee, dat hebben ze echt niet nodig en daar zitten ze ook niet op te wachten.
Er is trouwens nog een andere reden waarom ik de term “pagan” liever niet gebruik. Het paganisme is, ook weer, een soort nieuwe religie. Terug naar vroeger, Moeder Aarde en zo. Daarbij, dat al die goden eigenlijk allemaal hetzelfde zijn, een voorstelling van één Moeder-Godin en één vruchtbaarheid-God. Met andere woorden, die voorchristelijke volken en stammen, die er al die verschillende goden op na hielden, tja, die snapten het ook eigenlijk niet, want het gaat toch om één oer-vrouwelijk en één oer-mannelijk principe, die feitelijk ook weer één zijn… (en zo weer terug naar een één-god-idee…)? Maar wij, nu, wij pagans, hebben het wel helemaal door… Die domme, domme heidenen van vroeger toch…
Daarom, ik “geloof” niet, en ben ook geen aanhanger van, of volgeling, of wat dan ook, van een voorchristelijke “religie”, omdat die er niet is.
Ik voel mij aangetrokken tot de Keltische cultuur, en voel me thuis bij hun goden. Niet bij andere goden, en Isis (om maar eens iemand te noemen) is een geheel andere Godin dan Brighid.
Om daar meer van te kummem begrijpen, heeft het ook geen zin om je, ongetijfeld enthousiast, maar met de ogen en het gevoel van nu je te storten in de goden van toen, er één grote brij van te maken en vervolgens dat uit te halen waar je denkt wat aan te hebben. Feitelijk moet je je eerst in de cultuur, de samenleving, het wezen van zo'n volk, stam of groep (in mijn geval de Kelten) verdiepen (en dan bedoel ik ook DIEP) om ook maar enigszins te snappen waarom je juist dan met die bepaalde goden in aanraking komt.
Daarom, als ik er naar gevraagd wordt, bijvoorbeeld hier, op dit forum, dan is mijn eerste reactie, dat ik heiden ben. Dan ben je in ieder geval te plaatsen. Uiteindelijk ben ik dat natuurlijk niet, omdat dat een term is die oorspronkelijk door anderen is opgelegd. Uiteindelijk ben ik Kelt, omdat je dat eerst moet zijn om hun goden te begrijpen.
Greetings,
Tuan