Ik plaats eigenlijk zo maar iets, een kleine greep, uit wat ik nu schrijf..
Het denken laat je altijd twijfelen, omdat het geen bodem heeft en het tijdelijk is. De mens voedt zichzelf, met een constante stroom van gedachten. Je kunt je hele leven goed geordend hebben, maar vroeg of laat, stort dit als een kaartenhuis in elkaar. Dit komt omdat je jezelf identificeert met vorm, die alleen in de tijdelijkheid bestaat. Gedachten zijn fictieve vormen. Dit is altijd tijdelijk, omdat het denken alles vormen wil en zichzelf identificeren wil. Het wil gekend, geliefd, beroemd, rijk, gezond, rustig, ontevreden, tevreden, dit ben ik enz. zijn, maar het is nooit, het wil zo veel. Deze wereld is gewoon zo. Als je werkelijk kunt zien, dat het leven je nooit ware vreugde kan brengen, simpelweg, omdat ze daar niet voor is, als je werkelijk tegen jezelf kunt zeggen: O.K., het is tijdelijk, het kan me dus tijdelijk euforie brengen, of wat dan ook, maar het kent alleen bestaansrecht in het tijdelijke en is aan verandering onderhevig, dan ga je een dimensie dieper in jezelf. Dan begin je te zien dat alles is, zoals het is. Precies dat is waar de grootste kracht ligt.
De gedachtegang probeert telkens alles te vormen, een plaats te geven, een etiket. Ikzelf doe dit ook, maar ik ben me er bewust van. Voorbeeld: ik ga in juni, als alles meezit naar Bordeaux, naar Thich Nhat Hanh, naar zijn leefgemeenschap en nu kan ik dingen gaan verwachten. Dat is wat het denken wil. Mijn denken wil er vorm aan gaan geven. Zoiets van: ik wil leuke mensen ontmoeten, er wil me daar fijn en vredig voelen enz., allemaal gedachten. Het denken WIL zo veel! Stilte is mijn essentie en vanuit die stilte schrijf ik en ga ik me meer en meer bewegen, zonder gedachten, zonder een ik, een mezelf identificeren, maar met een onbe(ge)vangenheid. Natuurlijk, als ik dit allemaal verwoord, opschrijf, geef ik het vorm, ontkom ik niet aan het woordje ik. Een identificatie van mezelf, het zelf wil zichzelf kennen. Alleen is er een bewustwording, van het feit, dat taal beperkt is en zou ik niet in deze vorm schrijven, is het een constante gedachtestroom. Dan beperk ik mezelf en gooi mezelf in de gevangenis van het denken.
Mensen vragen mij vaak: hoe kan ik deze gedachten dan stopzetten? Ik mediteer heel veel en toch komen gedachten weer terug! Dan moet ik vaak lachen, gebeurd spontaan en vaak antwoord ik, dat je uiteindelijk de hele meditatie ook los moet laten, omdat meditatie een techniek is, zeg maar een brug tussen je ware zijn en wie je meent te zijn! Er is een: ik wil dit bereiken, een ik wil dat bereiken. Uiteindelijk zul je ook dit los laten, valt dit weg, omdat het leven simpelweg een tijd kent. Als stilte je essentie is, kan meditatie een goede brug, naar de stilte in jezelf zijn, maar uiteindelijk laat je ook deze varen. Als je die stilte al bent, hoef je niets te doen, om het te zijn, sterker nog: er komt een moment, dat je de meditatie achterlaat, omdat je bewust bent! Alles van het denken en de gedachtestroom is tijdelijk. Net zoals ik nu schrijf en onderwijl ik schrijf, me al bewust van ben, dat taal beperkt is en er vaak de ik-vorm, of jij-vorm aan geeft. Het wil mij vormen, dat is het denken, het tijdelijke. Uiteindelijk leg je jouw lichaam af, leg ik mijn lichaam af en valt er niets meer te vergelijken. Is er geen ik meer, die zichzelf wil kennen.
Voor mij is er een reële vraag in mezelf gekomen. Zoek ik echt naar mezelf, of wil ik alleen maar dingen toevoegen, aan wie ik ben? Het steeds weer zoeken naar meer. Van het ene moment, naar het andere moment. Ik kwam tot de conclusie, dat ik eigenlijk dwangmatig naar meer zocht en met de toekomst bezig was, terwijl ik voorbij ging aan het werkelijke, het moment van het nu. Het is namelijk juist dat moment, wat het denken niet kan vatten. Het denken probeert het wel, maar het kan iets, wat simpelweg IS, niet vatten. Het kent namelijk geen vorm, HET IS!