Ik haal inderdaad veel uit de theosofische literatuur en ben vooral geïnspireerd door de werken van Judge en G.de Purucker.Laatsgenoemde vind ik het duidelijkste in het uitleggen van Blavatsky's werken.Maar theosofie is geen religie of sekte te noemen.Het is een oude wijsheidsleer die juist de overeenkomstigheden tussen verschillende stromingen benadrukt en aangeeft dat elke godsdienstige stroming een gemeenschappelijke wortel kent.Dus binnen de theosofie vind je aspecten terug van het joods/christelijke stelsel, neo-platonisme,noordelijk boeddhisme, hindoestaanse veda-geschriften etc etc. Geen enkele stroming is de enige ware stroming of staat boven de ander omdat men dan het theosofische gedachtegoed ondermijnt. Je zult mij nooit horen zeggen dat wat ik opschrijf het enige juiste is. Overigens schrijf ik alles vanuit mijn hoofd hoor,zonder een boekje erlangs.
Ik ga je niet beoordelen op jouw ervaringen met lucide dromen etc. Deels ken ik je niet en daarom houd ik het op forums altijd bij de geschreven onderwerpen zonder op het persoonlijke van mezelf of de ander in te gaan. Schrijven van dit soort kleine stukjes is een hobby van me en het helpt me om bepaalde stellingen te overdenken en te verduidelijken.Het is juist leuk om vanuit verschillende invalshoeken een onderwerp te benaderen.
Lucide dromen zijn binnen mijn optiek een gevoeligheid van je eigen psychische en onderbewuste aspecten.Ik droom zelf ook vrij intensief maar waar ligt de grens bij een gewone en een lucide droom?Ik denk dat uittredingen vrij zeldzaam zijn.Robert Monroe beschrijft zijn uittredingen vrij helder en objectief in zijn boeken.Zijn beschrijvingen lijken veel op de astrale beschrijvingen die je uit occulte literatuur haalt. Maar waarom zou je deze aspecten moeten stimuleren als je bestaan hier is? Hetzelfde geldt voor het zgn stimuleren van paranormale vermogens etc.Het is het stimuleren van sluimerende psychische vermogens waarvan de mens zich enkel latent van bewust is en indien nodig pas tot uitdrukking moet komen. Maar nogmaals ieder moet zijn eigen verantwoordelijkheid hierin nemen.
Tot slot. Ik heb inderdaad weleens de term spiritueel vluchten genoemd.Hiermee bedoel ik eigenlijk het volgende.Stel iemand gelooft in een transformatie naar een volgend niveau op bv 2012.Mijn vraag hierop is altijd waarom en wat verwacht je ervan?Waarom kan de mens zijn/haar transformatie niet vinden in het dagelijkse? Dat komt mij over als een vorm van vluchten zonder daar overigens iemand in te veroordelen.Maar het zijn interessante dingen om over na te denken en eigenlijk heb ik hier nog nooit een echt antwoord op gekregen.