Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ZO MAAR!!!

• Mark

Ik haal inderdaad veel uit de theosofische literatuur en ben vooral geïnspireerd door de werken van Judge en G.de Purucker.Laatsgenoemde vind ik het duidelijkste in het uitleggen van Blavatsky's werken.Maar theosofie is geen religie of sekte te noemen.Het is een oude wijsheidsleer die juist de overeenkomstigheden tussen verschillende stromingen benadrukt en aangeeft dat elke godsdienstige stroming een gemeenschappelijke wortel kent.Dus binnen de theosofie vind je aspecten terug van het joods/christelijke stelsel, neo-platonisme,noordelijk boeddhisme, hindoestaanse veda-geschriften etc etc. Geen enkele stroming is de enige ware stroming of staat boven de ander omdat men dan het theosofische gedachtegoed ondermijnt. Je zult mij nooit horen zeggen dat wat ik opschrijf het enige juiste is. Overigens schrijf ik alles vanuit mijn hoofd hoor,zonder een boekje erlangs.:)

Ik ga je niet beoordelen op jouw ervaringen met lucide dromen etc. Deels ken ik je niet en daarom houd ik het op forums altijd bij de geschreven onderwerpen zonder op het persoonlijke van mezelf of de ander in te gaan. Schrijven van dit soort kleine stukjes is een hobby van me en het helpt me om bepaalde stellingen te overdenken en te verduidelijken.Het is juist leuk om vanuit verschillende invalshoeken een onderwerp te benaderen.

Lucide dromen zijn binnen mijn optiek een gevoeligheid van je eigen psychische en onderbewuste aspecten.Ik droom zelf ook vrij intensief maar waar ligt de grens bij een gewone en een lucide droom?Ik denk dat uittredingen vrij zeldzaam zijn.Robert Monroe beschrijft zijn uittredingen vrij helder en objectief in zijn boeken.Zijn beschrijvingen lijken veel op de astrale beschrijvingen die je uit occulte literatuur haalt. Maar waarom zou je deze aspecten moeten stimuleren als je bestaan hier is? Hetzelfde geldt voor het zgn stimuleren van paranormale vermogens etc.Het is het stimuleren van sluimerende psychische vermogens waarvan de mens zich enkel latent van bewust is en indien nodig pas tot uitdrukking moet komen. Maar nogmaals ieder moet zijn eigen verantwoordelijkheid hierin nemen.

Tot slot. Ik heb inderdaad weleens de term spiritueel vluchten genoemd.Hiermee bedoel ik eigenlijk het volgende.Stel iemand gelooft in een transformatie naar een volgend niveau op bv 2012.Mijn vraag hierop is altijd waarom en wat verwacht je ervan?Waarom kan de mens zijn/haar transformatie niet vinden in het dagelijkse? Dat komt mij over als een vorm van vluchten zonder daar overigens iemand in te veroordelen.Maar het zijn interessante dingen om over na te denken en eigenlijk heb ik hier nog nooit een echt antwoord op gekregen.

• judith

Hai Mark

Ik zal even eerlijk zijn, al komen je teksten soms wat abstract of statisch over, ik print ze vaak uit omdat je (naar mijn mening) de kunst bezit om van lange teksten uit de theosofische boeken een korte en duidelijke samenvatting te maken, vaak verwoord je dan wel hetgeen waar ik dan net even niet in het kort uitkom, ik heb zelf de neiging de boel te rekken en dan kom jij net even met een overzichtelijke visie en dat bespaart mij een hoop dwalende gedachten en blijft het boeltje wat compacter :-) (is dit egoistisch, ik vind van niet, 'k maak er gewoon gebruik van).

Ik neem niet alles klakkeloos over, ik onderzoek en overdenk de boel wel naar eigen gevoel of inzicht maar desalniettemin wil ik toch even kwijt dat jouw hobby ondanks dat het voor mij soms irritatie oplevert (ook nuttig), ook zeer prettig is.

Ik kan me voorstellen dat het een prettige manier is om je gedachten te ordenen door het op te schrijven, dan blijft het bewaard en kun je het overlezen en weer overdenken, ik overdenk meestal 's morgen heel vroeg hele lappen tekst en allerlei leringen en daar ontstaat dan veel helder inzicht maar als ik dan aan het werk van alledag ga beginnen dan vervaagt de helderheid naar de achtergrond, ik neem me vaak voor de zaken op te schrijven maar heb het voornemen nog niet uitgevoerd, nou ja, dat is zover wat mezelf betreft.

Ik heb het idee dat extreem lucide dromen, het stimuleren van paranormale vermogens, het z.g. vluchten in de spiritualiteit het bezoeken van mediums e.d. voor veel mensen nodig zijn om erachter te komen dat dat niet de weg is oftewel dat men het idee heeft een kortere weg te nemen die in feite een langere weg blijkt te zijn, ervaringen die nodig zijn als leerschool.

groetjes Jud.

• Sanne

Maar Mark en Judith, hebben jullie dan het idee dat de mens in het algemeen

meer met het dagelijks leven bezig moet zijn; in een soort deemoed, pragmatisch, zich schikkend naar de situatie een huisje boompje beestje met kindertjes?

Als je kinderen hebt, kan ik me voorstellen, dat er een beroep op je wordt gedaan

en dat je moet handelen als fysiek mens in het hier en nu op aarde, broodnuchter.

Bv, ik heb geen kinderen en ben alleen en ben haast alleen met mezelf.

Vanwege die darmziekte, neem ik nu ook een pauze wbt het vrijwilligerswerk.

Ik leef in een vrij abstracte wereld. Ik ben op dit moment niet echt huisje boompje beestje.

• Elza

Hoi Sanne,

Naar mijn idee gaat het zeker niet om het deemoedig en pragmatisch bezig zijn met het dagelijks leven, maar het dagelijks leven is wel de leerschool van alledag. Dromen kunnen zeer verhelderend werkend, uittredingen waarschijnlijk ook, maar het gaat om het dagelijks functioneren. We hebben niet meer. We kunnen ons wel blind staren om een eventuele toekomst, en daar eindeloos over filosoferen, maar het leven van alledag is toch bepalend voor hoe wij ons voelen en hoe wij naar buiten toe handelen.

We hebben het al vaker over bewust leven gehad, weten hoe je spreekt, weten hoe je je gedraagt, er proberen achter te komen waarom mensen je enorm ergeren, en ga zo maar door. Daar hebben we de dagen voor nodig, daar hebben we ons lichaam voor nodig. Ik streef naar een hogere ontwikkeling, maar vergeet vrijwel geen moment dat de uren die wij doorleven bepalend zijn voor de reacties die wij bij anderen opwekken. Dan maakt het niet uit of het kinderen of collega's zijn of de winkelier om de hoek. Met onze geest sturen wij ons lichaam; doe je dat bewust of is je leven een aaneenschakeling van onbewust handelen. Daar komen de lessen uit voort. Als je alleen maar bezig bent met het hogere of met transformatie, dan stap je over de dingen heen die voor je voeten liggen. Waarschijnlijk moet je dan eerst een paar keer struikelen voor er een lichtje gaat branden. Dat lichtje draagt vervolgens bij aan je ontwikkeling.

Je geeft het hebben van kinderen aan als een noodzaak om nuchter te functioneren. Ik draai het om, als je kinderen hebt, is juist de noodzaak aanwezig om geconcentreerd en bewust te (leren) handelen. Je brengt namelijk iets over naar de volgende generatie, aan zielen die de ouders gekozen hebben voor een leerschool. Hoe meer ouders iets goeds en inhoudelijks overbrengen, hoe beter dat voor de ziel is, als die dat tenminste deze rit nodig heeft. Je kunt ook zeggen dat nuchtere en wellicht primitief ingestelde ouders de ziel/het kind dermate in de problemen helpen dat deze op latere leeftijd zelf het wiel moeten uitvinden.

Hoe je er ook tegenaan kijkt, het gaat allemaal om situaties en gebeurtenissen van vandaag en morgen hier in dit land, in deze wereld, niet in een andere dimensie. Wellicht kun je je abstracte wereld wat omzetten in concrete handelingen, ook al ben je aan huis gebonden. Je bent handig met de computer, kun je daar niets mee? Je zult de eerste niet zijn die vanuit huis een eigen bedrijfje begint.

Gegroet,

Elza

• Mark

Inderdaad.Ik ga hier helemaal in mee. Kijk naar je mogelijkheden inplaats van je onmogelijkheden.Het hebben van kinderen geeft een voldoening maar het neemt ook een stuk van je leven.De meeste ouders geven dit natuurlijk onvoorwaardelijk maar single zijn heeft ook zijn voordelen. Het biedt ruimte voor jezelf en het feit dat je single bent is niet bedoeld als een tekortkoming maar hoort op dit moment gewoon bij het evolutionaire pad wat je volgt.Spiegel je aan anderen die wel een relatie hebben dan kun je daar bijzonder rot door voelen. Maar is dit reeël te noemen? Het is wat je er zelf van maakt. En ik begrijp dat dit verschrikkelijk makkelijk klinkt want emoties blijven emoties. Om die reden beste Sanne durf ik ook nooit te diep in het leven en de persoon te duiken op een forum. Ik blijf het liefst bij een onderwerp omdat ik bang ben ongewild een gevoelige snaar te raken bij iemand.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje schrik dat mijn stukjes uitgeprint worden.(nooit bij stilgestaan) :) Sommige stukjes zijn helder maar er staan er genoeg tussen dat ik denk…Tja, dat is internet.Het maakt ook niet uit. Maar schrijven blijft een mooi middel om eigen gedachten en gevoelens te weerspiegelen.Ik raad het iedereen aan. Het gaat nooit om de kwaliteit of dat iets waar of onwaar is.Het gaat om oprechtheid.Een deugd Sanne die bij jouw deelneming op dit forum het sterkst eruit schiet.

• Sanne

<>

Dank je

• judith

Hi Mark

Ja joh, ik heb al een heel boekwerk van je verzameld, ga het misschien wel uitgeven:-), nee hoor!

Geen nood, ik print alleen de stukken uit met theosofische uitleg waarvan ik denk dat ik daar iets aan heb, gewoon omdat jij daar vaak een stuk korter en bondiger in bent dan ik :-), ben er heel blij mee.

groetjes

• judith

Lieve Sanne

“Zo boven, zo beneden”

Het is juist zo belangrijk om het z.g. “hierboven” hier “beneden” neer te zetten en niet andersom, dat heeft verder niet zo veel met huisje, boompje, beestje te maken.

Elza heeft een heel mooie uitleg gegeven, kan er verder weinig aan toe voegen.

Maar ik begrijp jou redenering wel.

Liefs Judith