Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

De Gesel des Marks ;)

• Mark

Ik heb met veel plezier opnieuw jullie reacties gelezen naar de persoon Mark toe. Ik vond het zo grappig en voelde me zo ontzettend vereerd dat ik er maar een aparte topic aan wijdt. (anders wordt het vorige zo langdradig)

Allereerst zijn het de deelneemsters zélf die steeds op Mark reageren en van Mark een persoon willen maken die past binnen hun eigen fantasiedenkbeelden. (Mark 1 of Mark2, tja het is maar hoe je het bekijkt. Die van de werkeloze vond ik nog wel het grappigste, overigens denegrerend naar de échte werkelozen toe. Foei,foei! ) Nogmaals, iedereen zit anoniem achter de computer met een nickname. We kennen elkaar enkel op datgene wat we opschrijven op een forum. Maak er niet meer van en daarom is het zinloos te reageren op de anonieme persoon erachter. (dat was en is de enige boodschap hierover) Het zgn ‘aanvoelen’ van elkaar is fantasie te noemen en misschien voor sommigen als invulling bedoeld tegen eenzaamheidgevoelens. Wie weet.

Dit ‘spirituele’ forum is inmiddels verworden tot een soort van ‘uitscheldforum’ waarbij fatsoenlijk communiceren helaas niet meer van toepassing is. De toon wordt steeds feller en er wordt steeds meer op de persoon Mark gespeelt ondanks dat die persoon voortdurend vraagt hiermee op te houden. Hiermee zie je een interessant groepsproces plaatsvinden waarbij de groep ‘de lastpost of outsider’ uit de groep wil werken.Eerst subtiel, toen dit niet werkte werd de toon simpelweg wat grover tot het ronduit beledigen en uitschelden van diezelfde persoon nu. (het lijkt wel een schoolplein :)) Ik heb het overigens bewust die kant opgestuurd en ik wist dat dit ging gebeuren. Dus ik voel hier absoluut geen wrok over. Het was inderdaad een klein experimentje, maar ik ben hier wel altijd open over geweest.

Ik wilde een statement maken. Het viel mij op dat wanneer ik meeging met de meute en meedeed met het voeden van elkaars positiviteitsgevoelens er niets aan de hand was. Je werd als persoon gerespecteerd en zelfs op een voetstukje geplaatst. Maar ik vond het niet écht overkomen en voelde me er niet gemakkelijk bij, zelfs een beetje hypocriet. Ik ben spiritueel als rationeel ingesteld en ik bemerkte dat wanneer ik rationele vragen en/of opmerkingen tussendoor stelde dit óf genegeerd óf niet gewaardeerd werd. ( denk aan mijn kritische stukje over bv. de jassentechniek) Het viel me ook dat dit gebeurde bij kritisch ingestelde nieuwkomers en die daardoor vervolgens afhaakte. Daardoor bleef de populatie van de deelnemers op dit forum steeds hetzelfde. Het is een typisch verschijnsel wat herkenbaar is wat we nu de new-age cultuur noemen.(het scheiden van ratio en gevoel) Maar dit is niet nieuw. Zelfs in de tijd van het spiritisme eind negentiende eeuw speelde deze discussie al. (ik heb interessante literatuur met discussies tussen theosofen en spiritisten met exact dezelfde grondslag)

Ik besloot hier wat mee te doen, dus ik ging me ontpoppen van een positief ingestelde deelnemer naar een steeds meer kritische toeschouwer, tot het irritante kereltje van vandaag. Heel subtiel van afstoten en weer toenadering zoeken. Het werd tot op de dag van vandaag een heel interessant spel waarbij ik steeds meer de binnenkanten van de deelnemers ging zien. Doordat het positiviteitsgevoel werd verstoord dwong ik de deelnemers ertoe ook hun andere (ware) gezicht te laten zien. Het begon met wat irritaties binnen de discussies, wat bekvechten en wat verwijten maken, tot het hedendaagse papegaaiengedrag ‘van jij bent dit en jij bent dat’. Daar waar we nu zijn aangekomen. Door voortdurend in te spelen op de positiviteitsgevoelens van de ander, het aanspreken van de ander op de noodzaak ‘je spiritueel te gedragen’ wist ik dit spel enorm te rekken. Ik stond en sta nog steeds werkelijk verbaasd hoelang sommigen deelnemers nog steeds aan de persoon Mark hechten. Ik had allang verwacht als deelnemer volkomen genegeerd te worden en dat de groep zonder mij verder zou gaan. Zelfs nu blijft de naam Mark binnen de reacties spelen. Ik hoop dat de deelnemers nu eens goed gaan nadenken over het ‘waarom’. Laat de persoon Mark er dit keer eens buiten en kijk eens wat je overhoudt.

Maar aan alles komt een einde. Genoeg is genoeg en een statement is neergelegd. Misschien zullen sommigen over het boven geschrevenen wat ontstemd zijn. (misschien is het beter het op een later tijdstip nog eens te lezen) De meesten zullen echter blij zijn van hun ‘plaaggeest’ verlost te zijn. Ik heb dit echter niet gedaan om mensen te kwetsen. Ik wilde gewoon de ware gezichten en emoties achterhalen. Teveel liepen en lopen met een spiritueel maskertje op zonder zichzelf werkelijk te kennen.Het spirituele pad is een doornig pad vol valkuilen en vol uitdagingen.Het is belangrijk jezelf te kennen van zowel je positieve áls negatieve kanten. Stop dit laatste nooit weg achter een spiritueel maskertje maar durf hiermee in aangezicht te staan. Vlucht dus niet te gemakkelijk in een positiviteitsgevoel of projecteer je eigen negativiteit naar een ander toe, want dit zal uiteindelijk als het licht van een spiegel naar je terug kaatsen. Ontkenning stagneert het pad naar boven en vertraagd je eigen verlossing of transformatie naar zelfverwezenlijking. Ontkenning versterkt het egocentrisch verlangen en voedt het psychische element in de mens. Het spirituele pad is een pad waarin we leren ons te ontdoen van onze eigen gemaakte karmische boeien.Maar ieder moet dit pad natuurlijk op zijn/haar eigen manier volgen. Het geestelijke licht is niet onbereikbaar want het schijnt door alles heen. Het is de essentie van wie je al bent. We hoeven niet te wachten op een ‘nieuwe Aarde’. Het is er al voor wie wil kijken en wie wil horen. Het ligt achter de poorten van het oprechte denken en handelen.

De meeste deelnemers heb ik ervaren als lieve gevoelige mensen, maar die zichzelf nog uit een afhankelijkheidspositie aan het bevrijden zijn. (misschien dat daar de gehechtheid aan een persoon als Mark vandaan kwam) Wie weet. Het was in ieder geval een interessante ervaring. Het gaat jullie allen goed.Lieve groetjes van Mark.

• judith

Hoi Mark

Ik heb het niet gelezen en lees verder ook niets meer van je, heerlijk! groot gevoel van vrijheid geeft dat, moet toegeven dat je wel een dominante energie hebt en daar heb ik niet voor gekozen hier op het forum, het ga je goed!

:-) :-) :-)

• Goh

Hoi Judith;

Wat denk jij dat er in 2012 staat te gebeuren?

Goh

• judith

Ah! Ik ving in de laatste zinnen iets op dat ons pseudo-psycholoog Mark ermee stopt (moge dit geen loze belofte zijn maar mooie werkelijkheid :-)) en heb alsnog het stuk maar gelezen.

Ik moet zeggen, een prachtige ontknoping!, moest er bijna van huilen ;-), we ontkurken weer de champagneflessen en schieten vreugdevuurpijlen de lucht in en dat onder het genot van de meest ontroerende muziek en sluiten deze episode in vrede af.

Ik gebruik trouwens geen nickname :-), ik heet gewoon Judith en ben altijd heel open en schaam me nergens voor, vind het heel mooi om een “mens” te zijn in al zijn omvattendheid.

Wat dat aangaat moet de persoon achter de naam Mark nog een hoop leren, daar hebben we allemaal begrip voor, het gaat je ook goed.

Liefdevolle groet Judith

• Goh

Om e.e.a. te verklaren / goed te praten.

Eigenlijk is dit verhaal een schande, en zegt iets hoe je denkt met mensen om te kunnen gaan.

Maar goed, je houdt er nu mee op. Ik daag je uit om:

óf gewoon mee te prikken als mens

óf weg te blijven.

Goh

• judith

Hoi Goh

IIeeeek!**##, UITDAGEN????? Oh, help! de bubbles zitten nog in de champagne, hij heeft beloofd weg te blijven, weet je dat een forum een verslaving kan zijn? het is best lastig om iets helemaal los te laten en de persoon achter Mark heeft op zijn zieltje beloofd dat hij klaar is hier, hij heeft z'n experiment beeindigd, heeft er met veel plezier veel van geleerd, hartstikke fijn voor hem, laten we vooral niets uitdagen of begin een Mark-forum zoals je al eerder aankaarte, dat geeft meer rust voor alle betrokkenen.

Op je vraag over 2012! Ik denk er hetzelfde over als jij maar ik vind het wel leuk om erover te speculeren en te lezen maar ik verwacht niets 21-12-2012, de veranderingen zijn overal goed merkbaar en de sfeer loopt op naarmate we verder gaan, ik heb voor mezelf steeds het gevoel dat ik ergens op wacht of iets verwacht maar dat niet komt (of nog niet komt, moet ik een beetje in gaten houden, het is een gevoel) maar dat kan gecreeerd zijn door hetgeen er in de ether hangt en dat zich uitbreidt doordat steeds meer mensen gevoelig reageren en daardoor via de kracht van de gedachten de stromingen steeds sterker worden zowel in het kwaad als in het Goede, het lijkt ook wel een aankomende ontknoping van krachten tenminste zo voel ik het maar daadwerkelijk ga ik niet ergens op zitten wachten en probeer daar verder ook niet in meegetrokken te worden dus ik blijf ten alle tijden goed, stevig en nuchter in m'n hollandse klompen staan.

Zo denk ik er nu over maar dat blijft in beweging :-)

groetjes Jud.

• Goh

Hallo Judith !??

Om daar weer op te reageren: Ik wijs Mark niet af op zijn persoon, maar op zijn gedrag hier (tot nu toe) . Het is heel goed mogelijk dat Mark in een leerproces zit, en zich aan het oriënteren is hoe hij met anderen hier om kan gaan…?

Daar horen fouten bij, en Mark heeft dan recht op feedback. Nu begrijp ik dat hij dit al een tijdje krijgt van anderen hier, maar wellicht heeft hij wat meer tijd nodig om e.e.a te verwerken?

Vandaar mijn uitdaging aan Mark: ga door; maar luister dan ook naar anderen (dat is gebruikelijk in communicatie) en durf je te laten zien/ kwetsbaar op te stellen.

Dan hoef je niet meer vage ellenlange verhandelingen op te tikken.

En over jouw verwachtingen mbt 2012:

Ik wacht sámen met jou (en anderen) af *D

Goh

• judith

Hoi Goh

Goed plan! gezamenlijk 2012 afwachten :-)

Wat Mark betreft, kan me voorstellen dat jij er minder moeite mee hebt of er meer begrip voor hebt.

Ik hou er echt niet van om belazerd te worden of anders gezegd in iemands val te lopen, hoe interessant ook, kan ik echt geen begrip meer voor op brengen ook niet als zo iemand in een eventueel leerproces zit, we zitten allemaal in een leerproces en gaan niet op die manier met mensen om, de persoon achter de rol van Mark is een bewust mens die dit in scene heeft gezet en dat is degene met wie ik moeite heb niet met Mark.

Ik ben benieuwd of de persoon achter Mark behoefte heeft aan opvang hier :-), hij/zij heeft vaak genoeg aangegeven in zijn/haar ellelange stukken dat hij/zij daar totaal geen behoefte aan had en dat het enige doel zijn project was.

En de gemoederen waren nog lang onrustig :D.

groetjes Judith

p.s. Missen we Mark al, misschien wel saai zonder :D

• Mark

Ik wil hier nog best op reageren hoor, Judith.

Hoe vaak is mij op dit forum medegedeeld iets van mezelf te vertellen? Toen ik vertelde dat ik twee kinderen heb werd er gelijk binnen een discussie erop ingehaakt. (Maarten en Sanne, weet je nog?) Ik was terughoudend omdat ik in een discussie zat en het zowat uit mij getrokken werd om over mijn kinderen te hebben. Ik hield toen de boot af omdat deelname aan dit forum buiten mijn kinderen omgaat.(ik betrek ze niet buiten hun wil om in een persoonlijke discussie) Het werd me toen niet echt in dank afgenomen.

Laatst vroeg je mij idem iets persoonlijks te schrijven en ik schreef over mijn werk in de gezondheidszorg. Het wordt door diezelfde Sanne in het belachelijke getrokken terwijl ze zelf een chronische ziekte heeft en daarbij ook nog eens haar chronische darmkwaal aanhaalde om mij als persoon omlaag te halen. Tja, waar ligt dan het vertrouwen? Is het dan zo raar dat ik dat ik over mijzelf wat terughoudender ben? Geloof me, ik heb in het verleden hier vervelende ervaringen mee gehad. Wees nu eens eerlijk en lees nu eens écht tussen de regels door.

Als je goed leest ( en je schreef dat je mijn stukjes zelfs uitprint ) dan weet je dat ik je helemaal niet voor de gek houd. Ik vind gewoon dat je op open forum datgene moet kunnen zeggen wat je vindt. Ongeacht je op hetzelfde level zit of niet.Daar begonnen de discussies en ik vond het interessant te bekijken in hoeverre je hier kon gaan. Wat zit er achter een gezicht en wat zijn de diepere emoties en de beweegredenen?

Maar zoals het de laatste tijd gaat op dit forum strookt het niet met mijn eigen (theosofische) opvattingen. (en ik doe hier vollop aan mee) Een forum ís verslaafd en dat is niet goed. Het was en is een leerzame ervaring voor me maar wat voor zin heeft het op een forum te wezen als je elkaar enkel emotioneel in de haren vliegt? (papegaaiengedrag :)) Ik ben in het persoonlijke leven geen verlegen of terughoudend mannetje en verbaal vrij dominant. Vandaar dat ik hier vollop in meeging. Maar voor mij is het genoeg. Het leidt tot niets. Nogmaals, ik heb echt geen hekel aan ieder van jullie (ook Sanne) maar inhoudelijk sta ik met jullie momenteel stil. Het is tijd om op te houden en ik gun van harte jullie je forum terug. Natuurlijk blijf ik lezen maar voorlopig wil ik echt mijn rug hiertoe keren. Voor mijn eigen ontwikkelingsproces. Liefs Mark.

• judith

Hoi man achter de creactie Mark.

Er wordt me steeds gezegd, vooral Negeren, ben vast een masochist! ik wil graag op jou reageren en niet op de fictieve persoon Mark want die is zo'n eigen leven gaan leiden dat ik niet meer weet wat ik er mee aan moet.

Ik heb m'n best gedaan om tussen de regels door te lezen zo ver mijn vermogen dat toelaat uiteraard, ik ben misschien naief maar ik vertrouw erop dat je het echt goed bedoeld, ik denk dat we beiden nare ervaringen uit het verleden hebben opgedaan met bepaalde archetypen/mensen waardoor het nu uit de hand loopt.

In principe hoef je helemaal geen persoonlijke informatie los te laten als je je daar niet lekker bij voelt of daar geen behoefte aan hebt, ik denk dat de meeste komotie rond het persoon Mark is ontstaan door de dominante tonatie die je steeds hebt gebruikt, kan zijn dat je je daar niet van bewust was, maar naar mijn idee is dat steeds aangegeven en daarop is alles mis gegaan (denk ik).

Ik kan in principe alleen voor mezelf praten, ik vond jou theosofische stukken en uitleg echt heel boeiend en prettig en heb daar veel van geleerd, ook je inzicht in allerlei wereldlijke zaken maar steeds die dominante toon waardoor elke reactie terug naar jou op een gevecht lijkt.

Ik vind het zowieso erg moeilijk om inhoudelijk goed bezig te zijn op een forum, niet iedereen is een schrijver en er zijn zoveel verschillende types waar je mee te maken krijgt, die ook reacties geven waaruit blijkt dat ze het niet goed begrepen hebben (ikzelf net zo goed) en zodoende ben je vaak meer tijd kwijt met uitleggen hoe het allemaal bedoeld was dan dat er daadwerkelijk diep op een bepaald onderwerp ingegaan kan worden, ik neem dat voor lief en heb waarschijnlijk een ander doel met een forum dan jij.

Ik weet dat je een theosofische inslag hebt, die heb ik ook maar dan vanuit een ander perspectief waarschijnlijk en dat moet in principe samen kunnen gaan maar je schrijven hier liep zo mega uit de hand, of het nu actie/reactie of wat dan ook was, ik zag dat niet meer als excuus en was totaal van m'n stuk om zo iemand nog met theosofie in verband te kunnen brengen, ik dacht bijna met een gespleten persoonlijkheid te doen te hebben en vond het gewoon eng en obsessief worden, en toen kwam je met je experiment op de proppen en de rest is van de afgelopen dagen wel bekend.

Ik zal je eerlijk zeggen, het heeft me goed dwars gezeten, ik heb de laatste tijd steeds bij mezelf gezocht waarom ik me er zo druk om maak en het niet gewoon los kan laten of negeren tenslotte ben je zomaar een anoniem iemand op een of ander forum, lekker belangrijk, maar goed het zat toch diep en ik dacht dat ik vroeger te negatief tegenover mensen stond en nu misschien weer te goed van vertrouwen ben of ben doorgeslagen in de positiviteitstheorie :-), nou ja, anyway weer een leerproces dus, gaat lekker, i.i.g. ben ik voor mezelf toch blij dat je nog even gereageerd hebt, zo geef je jezelf een kans om nog iets hierover te zeggen en mij nog een kans om hier serieuz iets over te zeggen, misschien tot later…… en anders welgemeend, het ga je goed en een mooi ontwikkelingsproces toegewenst.

Liefdevolle groet Judith