Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Christusbewustzijn

  • judith

    Hoi allen!

    Voor de geinteresseerden!

    Ik heb naar mijn idee een mooie en duidelijke uitleg over wat het Christusbewustzijn is, gevonden en wil dat even delen, daar er toch vaak wat onduidelijkheid over bestaat.

    Dit in het kader van de ontwikkeling naar het ontwaken van het Christusbewustzijn in de mens, ook i.v.m. 2012 en het aquariustijdperk.

    Christusbewustzijn

    Wij hebben als mens twee naturen.

    De ene natuur is de persoonlijke natuur, waarbij men zichzelf ervaart als in de tijd geplaatst, met een geboorte en een dood. Dat is de mens met een geschiedenis en een persoonlijke identiteit. Bij deze persoonlijke natuur hoort het ‘persoonlijk bewustzijn’.

    De tweede natuur van de mens is zijn tijdloze kern. Deze tijdloze kern van de mens heet in de gnostiek ‘de Christus.’ Daar hoort een ander soort bewustzijn bij, het ‘christusbewustzijn’. Als bijvoorbeeld in de brief aan de Kolossenzen in het Nieuwe Testament gezegd wordt: ‘Het geheim is dit: Christus woont in u,’ dan is dat voor een gnosticus duidelijk verstaanbaar. Ja, dat is het geheim waar het in de gnostiek over gaat. Ook wordt over Paulus verteld dat hij de Christus in een visioen ontmoette. Precies, de Christus is geen historische persoon die men ‘in het vlees,’ als een ander mens, kan tegenkomen. De Christus is geïncarneerd, vleesgeworden, in elk van ons, niemand uitgezonderd. Elk mens heeft dus, behalve zijn persoonlijke natuur, ook Christus-natuur.

    Er is hier een grote verwantschap met het boeddhistische begrip ‘boeddha-natuur’. Elk mens, alle wezens en alle dingen hebben boeddha-natuur, leert het boeddhisme. Het spirituele pad van het boeddhisme heeft als doel het bewustzijn van de individuele mens te verenigen met de eigen boeddha-natuur, die tegelijk ook de boeddha-natuur is van de ganse werkelijkheid.

    In het hindoeïsme spreekt men over de gelijkheid van Atman en Brahman. Atman is het persoonlijk zelf, Brahman het kosmisch zelf. Ook daar gaat het om de vereniging van Atman, het persoonlijk zelf, met Brahman, het kosmisch zelf. In de Bhagavad Gita zegt Krishna (de goddelijke personificatie van Brahman) tegen Arjuna:

    Ik ben het zelf tronend in het hart van de mensen.

    Zoals het boeddhisme vertelt dat elk mens boeddha-natuur heeft, en het hindoeisme leert dat Krishna het kosmisch zelf in elk mens is, zo geldt in de gnostiek op vergelijkbare wijze dat elk mens Christus-natuur heeft. In het westen noemt men dat ook wel het Christusbewustzijn. Doel van de gnostiek is het persoonlijk bewustzijn te verbinden met het Christusbewustzijn. Dat heet in de gnostiek symbolisch: ‘de vereniging in het bruidsvertrek’.

    Precies zoals in het boeddhisme wordt verteld dat een mens die de boeddha-natuur in zichzelf heeft gerealiseerd, tegelijkertijd ook de innerlijke vereniging met de boeddha-natuur van de ganse werkelijkheid zal ervaren, zo leert de gnostiek dat kennis van het ware zelf tegelijkertijd ook kennis van het Al is:

    Wie zichzelf kent, kent het Al.

    In het Nieuwe Testament wordt verteld dat Jezus door Johannes de Doper in de Jordaan gedoopt werd. Op dat moment, zo gaat de vertelling, daalt de Heilige Geest op hem neer. De Jordaan staat hier symbool voor de stroom van het zijn die voortvloeit uit de oerbron, het levenswater. (Zie ‘Scheppingsmythe’ hierboven.) De historische mens Jezus wordt hier dus met zijn persoonlijke natuur symbolisch ondergedompeld in de oerstroom van het zijn, en ervaart op dat moment zijn tijdloze Christusbewustzijn. Hij is een Christus geworden en zal voortaan zijn discipelen leren hoe ook zij een Christus kunnen worden, dat wil zeggen, zich bewust worden van de Christusnatuur die reeds in hen, en in alle mensen, aanwezig is. En zijn discipelen kunnen op hun beurt die blijde boodschap weer doorvertellen aan iedereen die het horen wil, en: ‘Wie oren heeft die hore.’

    In oecumenische zin zijn gnostiek, boeddhisme en hindoeisme en vele andere spirituele tradites slechts variaties op hetzelfde thema. Ze kunnen elkaar aanvullen en verrijken. Alleen wie meent in het exclusieve bezit te zijn van de enige zaligmakende waarheid plaats zich buiten dat spirituele deelgenootschap.

    Liefs Judith

  • Mark

    Beter en duidelijker kun je het niet vertellen Judith.

  • Christine

    Ja Judith, compliment voor een heel goed verhaal en vooral bedankt ervoor. Ben blij met jou! Door dit soort berichten op het forum fleurt een mens weer helemaal op en om het even anders te zeggen: Ben toch weer blij dat ik ontwaakt ben (en niet meer in diepe slaap …) en dat ik me er heel veel bij kan voorstellen/voelen, bij wat je schrijft.

    Christine:)

  • ventje

    lieve judith, als ik jou was zou ik voortaan niet meer te veel koffie drinken!!!!en een keer lekker uitgaan wil mischien ook wel helpen!!!nu ben je echt op het veerkeerde pad,meisje!!!!!

  • judith

    Hoi Mark, Christine

    Hartelijk dank voor jullie mooie woorden maar ik heb ze niet verdiend.

    nog even kopieeren, dit wordt genant;-):

    " Voor de geinteresseerden!

    Ik heb naar mijn idee een mooie en duidelijke <<< uitleg >>>over wat het Christusbewustzijn is, <<< gevonden >>> en wil dat even delen, daar er toch vaak wat onduidelijkheid over bestaat. "

    Het moge duidelijk zijn dat ik met mijn eigen woorden nooit op deze manier een tekst eruit krijg.:?

    Ik heb even opgezocht waar ik deze tekst ook al weer vandaan gehaald had en ik moet zeggen Christine :-) je wordt duidelijk blij van Bram Moerland :-), alle eer komt hem toe.

    Mooie duidelijk uitleg, zeker weten.

    Liefs Judith

    p.s. Christine! Ik ben ook blij dat ik ontwaakt ben :-) al loop ik wel eens te mopperen, maar dat mag, dat is part of the game.

  • judith

    Lief Ventje

    De tekst is aan jou niet besteed, geeft niets.

    ;-)

  • oud?

    Hoi Judith

    ik zou zeggen Bingo!! Top!! gekopieerd of niet, je hebt de tekst toch maar wel mooi gevonden en laat ons meedelen in iets wat volgens mij de waarheid is

    groeten oud?

  • oud?

    hoi ventje,

    ik denk:dat jezelf een verkeerd paadje hebt gekozen,

    zou het inkorten als ik jou was.

    groeten oud?

  • Sanne

    Bram Moerland

    Bram Vermeulen

    al die Prammen hihi…ehh. nee ik bedoel Brammen haha (na alhoewel, die kussetjes of voorgevelvriendjes zijn ook wel oké hoor)

    Bambabberde bam bam bambabberde Brambabberdebam Bram bam boem broem!

    :-) Sanne

  • oud?

    Hoi Sanne,

    wie is dit lieve kind?

    groeten oud?