Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vloedgolf

• Mark

Hoi Tamara, een vloedgolf kan niemand voorspellen dus die informatie is onzin.(ik ken het bericht overigens ook) Dat de zeespiegel stijgt en wij hier (ik woon ook aan de kust) in de toekomst problemen gaan krijgen staat als een paal boven water. Er bestaan al concrete oplossingen hiervoor maar ze kosten de overheid veel geld. Uiteindelijk komt dat geld er wel alsmede de wil.Daar ben ik niet bang voor.

Verhuizen vanwege je angsten en herinneringen is zinloos. Die draag je namelijk zelf overal mee naar toe ongeacht waar je naartoe verhuisd. Er zijn betere motieven om te verhuizen,geloof me.Een ramp kan ook op het “vaste land” gebeuren.Niemand kan zoiets voorspellen.Leef daar dan ook niet naar is mijn advies.

Misschien niet het antwoord wat je wilt horen beste Tamara maar wel een goedgemeend advies. Houdt het simpel en denk aan het spreekwoordelijke “angst is een slechte raadgever”. Succes!

• tamara

hoi Mark,

Over welk bericht heb jij het precies?

En hoe kom je erbij dat het niet te voorspellen is? Er zijn veel meer dingen voorspeld die uitgekomen zijn dus wat dat betreft ben ik het echt niet met je eens.

En wie heeft het hier over verhuizen vanwege angsten of herinneringen? Ik ben niet bang. Ik geniet van het leven en ben van plan dat zo lang mogelijk te blijven doen.

Tuurlijk kan een ramp ook op het vaste land gebeuren, en als het me onverwacht overkomt heb ik daar ook niks op tegen, dan is dat in mijn ogen mijn lot, het zal dan zo moeten zijn.

Maar waarom zou ik wachten tot het laatste moment wanneer iedereen z'n huis uit zal moeten vanwege wateroverlast en opgevangen zal worden in sporthallen ofzo.

Wist je trouwens dat de overheid al aan het checken is of er in Groningen, braband, limburg enz. genoeg sporthallen of andere grote ruimtes beschikbaar zijn om grote getale mensen op te vangen? De overheid gaat echt geen geld uitgeven aan een “goede” oplossing. Ze proberen ons zoet te houden met speciale straatklinkers en adviesen over “wat te doen bij een ramp” .

Ik vraag me af of jij inderdaad “niet bang” ben, of dat je misschien net als een heleboel anderen “je kop in het zand steek”.

Bedankt voor je goedbedoelde advies, maar het is inderdaad niet wat ik wilde horen.

groeten Tamara

• Elza

Zoals Judith al liet weten, doe wat je hart je ingeeft. Ik hoop dat je de middelen weet te realiseren om deze belangrijke stap te kunnen zetten.

(De vergelijking met een kinderlokker vind ik niet geheel juist, omdat je het dan over een vaststaand gegeven hebt in de nabije omgeving. De kwestie met het water laat nog altijd heel veel mitsen en maren zien, ook al wordt de verandering van de zeespiegel en het gedrag van water in het algemeen wel erkend.)

Veel succes gewenst,

Elza

• Elza

Ik denk dat het gaat om het bericht van een voorspelde springvloed van veertig (!) meter hoog die op de Nederlandse kust zou gaan beuken. Toen het alweer een hele tijd geleden in een krant stond (een Amerikaanse voorspelling) knipperde ik ook even met m'n ogen. Maar goed, wat doe je eraan (behalve dan verhuizen) en hoe is zo'n bericht te controleren? Dat ons vele relevante informatie wordt onthouden door de overheid, dat staat als een paal boven water, om in stijl te blijven, maar dat geldt voor elk gebied in het maatschappelijk leven.

Gegroet,

Elza

• tamara

het zou dat bericht kunnen zijn. Ik herinner me alleen dat er ong. 3? jr. gelee, eenmalig (waarvan ik hoorde iig) in het nieuws werd gemeld dat er uit een geheim dossier van het ministerie van buitenlandse zaken uit Amerika, naar voren kwam dat er in 2007 een vloedgolf zou komen die 3 kwart van Nederland zou wegvagen. Ik weet nog dat ik dacht……sjee, das al over 3 jr. Ik heb er verder geen info over gezocht ofzo. Ik had meer de instelling van, ff afwachten of we er meer over horen.

Toen na 2 jr. was er in het nieuws dat de dijken te oud en daardoor niet sterk genoeg zijn om een eventuele natuurramp te overleven. Toen ik dat hoorde moest ik weer denken aan het bericht van een paar jaar eerder. Ik ben toen wel m'n ogen en oren open gaan houden omtrent dit onderwerp.

Toen ben ik gaan lezen (en geloven) over 2012. en werd me duidelijk dat Nederland echt de dans van het “zuiveren van de aarde” niet zal ontspringen. Ik heb ook gelezen dat er op de noordzee geen tsunami kan komen omdat die daarvoor te ondiep is en een eventuele golf niet hoger dan 0,5 mtr. zou zijn. (die golf zou het nieteens tot mijn huis redden) Nou trek ik niet elk bericht na, ook bereken ik niks na. Ik ga ervanuit dat de mensen die dat onderzoeken en schrijven weten waar ze het over hebben. Ik “til” er ook niet zwaar aan, ik ga gewoon op m'n gevoel af. Dus of het nou een vloedgolf is, of stijgend waterpijl……..wie zal het zeggen. Maar dat ons iets staat te wachten en nederland voor een groot deel onder water komt is voor mij zéker. De laatste tijd word je doodgegooit met www.crisis.nl en van dat soort dingen. Ook het bericht dat ik las over planeet X (niburus ofzo) Die planeet zou in Mei dit jaar in ons zonnestelsel zijn en ontelbaar veel vulkaanuitbarstingen teweeg brengen (aard- en zeebevingen lijken mij dan ook vanzelfsprekend) Dit in combinatie met de klimaatveranderingen en de alarmerende berichten over Nederland en Water, en de wetendheid over 2012, daardoor geloof ik hierin. Tuurlijk weet ik dat ik er weleens naast zou kunnen zitten…..maar toch!…..m'n gevoel zegt dat ik gelijk heb. En waarom zou de overheid ons daarvoor waarschuwen, dat zou gigantische paniek veroorzaken.

Als je me 5 jaar gelee zou zeggen dat er buitenaards leven is, zou ik je uitlachen.

Dat er hier oorlog zou komen, of een natuurramp….pff dat was ver van m'n bed. Het is dan ook nog niet zo heel lang dat ik naar m'n eigen gevoel luister, maar sinds ik dat wél doe, is het stukken beter met me gegaan.

Sorry als ik in m'n reactie soms geïrriteerd overkom. Zo voel ik dat gewoon.

Ik plaats een bericht en 3 van de 4 mensen die reageren gaan ervanuit dat ik uit angst zo reageer, uit paniek handel. Waarom is het nou zo moeilijk om serieus genomen te worden. Als ik problemen heb, los ik ze op, lukt dat niet alleen, vraag ik om hulp. M'n gezin is het allerbelangrijkste voor me en alleen met een heldere, nuchtere kijk op het leven kan ik hiervoor zorgen. Ik ben niet geobsedeerd door dit onderwerp. Ik luister naar m'n gevoel en het spreekt me aan.

Affijn, ik had eigenlijk nooit verwacht dat dit onderwerp zo'n grote discussie zou worden (al moet ik zeggen dat het heerlijk is om dit alles van me af te kunnen typen) Ik wéét ook nog helemaal niet óf ik ga verhuizen, maar ik denk erover na en vond het verstandig om er met mensen over te discuseren die mijn visie hierover begrijpen. Zit ik toch ff mooi op dit forum ;)

Tamara

• Mark

:) En ik vind het inderdaad ook leuk dat er momenteel weer veel getypt wordt op dit forum.( ik wist dat je mijn mening niet zou waarderen maar zie een ‘nuchtere’ beschouwing van mijn kant niet als iets afkrakend.Daar gaat het me echt niet om)

Een vloedgolf is niet te voorspellen net als die vreselijke tsunami toendertijd. Een geheim rapport zou geen geheim rapport zijn als het open en bloot te lezen is op het internet. Iedereen kan op het internet dit soort van ‘geheime’ rappporten zetten. Als een kritisch persoon vraagt naar bewijs wordt vaak het excuus gebruikt van complotten en domhouderij. De kritische vraaghouder laat zich echter niet domhouden en gelooft niet in het omgekeerde argument van de zgn. leugen. Wees eens eerlijk en denk daar eens goed over na. Dit niet willen is al een kenmerkend verschijnsel van conditionering. Geloof me, ik trapte er vroeger ook gemakkelijk in maar door schade en schande wordt je wijs.(zoals het hoort) Dit soort van praat wordt me natuurlijk niet altijd in dank af genomen maar een echte inhoudelijke discussie ga ik nooit uit de weg. We kunnen immers leren van elkaar zeg ik maar. Ik bestrijd angstpraterij omtrent natuurrampen en apocaliptische visies omtrent 2012. Nogmaals, angst is de slechtste raadgever. Ik lees genoeg over angst en zorgen omtrent de toekomst maar dat doet de mens al eeuwen. We zijn er nog steeds en passen ons telkens aan de situatie aan. Daar heb ik echt geen preventieve sporthal voor nodig.

• Elza

Hallo Tamara,

Om te beginnen, er is geen sprake van dat jij niet serieus genomen zou worden. Anders zou er niet uitgebreid op je bericht(en) gereageerd worden. Eerder zei je dat je al een tijd 2012 leest. Dan weet je ook dat er tal van onderwerpen voorbijkomen die soms scherpe reacties opleveren, zowel voor als tegen. We zitten hier met een aantal mensen die allen hun eigen gedachten en ideeën over uiteenlopende zaken hebben ontwikkeld en deze ventileren, al dan niet om van de reacties van anderen te leren. Het aantal mensen dat een echt onzinnige, vaak agressieve, reactie geeft, is, gelukkig, op één hand te tellen.

Ik ben het wel met Mark eens dat het element ‘angst’ toch duidelijk uit jouw stukjes naar boven komt. Je zegt dat je er niet zwaar aan ‘tilt’, het spijt me, ik waag het te betwijfelen. Let wel, het is niet erg als je angst voelt; dat is een puur menselijke emotie op een wereld die volop in beweging is. Wel wordt het bezwaarlijk als die angst jouw leven zou gaan overnemen. Als je een nuchtere, heldere kijk op het leven wil houden, zoals je schrijft, om voor je gezin te zorgen, moet je beseffen dat het jaartal 2012 slechts een jaartal uit de geschiedenis is. Maak van dat tijdstip geen obsessie. Waar we nu in zitten, is een periode van kosmische verandering die vele jaren beslaat. We worden gedwongen veel geestelijk werk te verzetten om tot de kern te komen, al dan niet ingegeven door onze omgeving.

Het versterken van dijken komt voort uit nieuwe inzichten. De oude normering stamt nog uit de tijd van de Deltawerken. Dat er hierbij ook sprake is van het verhelpen van achterstallig onderhoud is wel gebleken uit de overstromingen in de jaren negentig in het midden van het land. Dat de nieuwe normering rekening houdt met de veranderende zeespiegel is niet zo vreemd; het gaat om investeringen voor de lange termijn. Ook is het van belang te weten dat een aantal dijken niet meer voldoet als gevolg van enkele zeer warme zomers. Door uitdroging van de grond is de kans op verzwakking c.q. doorbraak aanwezig. Klimaatverandering is gewoon een feit en niemand kent de uitkomst.

Dan de extra informatie van overheidswege met betrekking tot het handelen bij crises. Je moet niet vergeten dat ons land de afgelopen jaren is opgeschrikt door een aantal afschuwelijke gebeurtenissen. We kregen ineens met terrorisme te maken, een voor ons land nieuw fenomeen. Ook een ambtenarenapparaat gaat hierop reageren, zonder dat het eerdere ervaringen heeft om op terug te vallen. Slaat de overheid nu door in allerlei informatieverstrekking, geen idee. Alle zintuigelijke waarnemingen zijn voeding voor de geest; als je dus eng wordt van bepaalde info, leg het gewoon bij de oude kranten; laat sites voor wat ze zijn. Streef naar innerlijke rust, elke dag weer en elke dag dieper.

Gegroet,

Elza

• tamara

Ha die Mark,

Ik zou graag nadenken over jou voorbeeld maar eerlijk gezegt snap ik het niet echt. Wat bedoel je met “omgekeerde argument van de zgn leugen”.

Ik vind het een erg ingewikkeld voorbeeld. Sorry. Ik heb “conditioneren” opgezocht in het woordeboek online……“ aanleren zeker gedrag te vertonen als reactie op externe prikkels” oke, die snap ik. Alleen het voorbeeld nog niet.

Kan je het simpeler uitleggen voor me?

groeten Tamara

• tamara

hoi Elza,

Waarschijnlijk voelde ik me inderdaad onterecht aangevallen.

Ik zal m'n best doen andermans visie te beter te proberen te begrijpen.

Wat bedoel je met dat 2012 een jaartal uit het verleden is? In mijn idee is dat nog steeds pas over 5 jr.

Van wat ik voor de rest lees…..daar kan ik het niet mee oneens zijn.

Dat de sommige dijken niet sterk genoeg zouden zijn als gevolg van te droge zomers wist ik niet, daar had ik nooit over gehoord. Maar in dat geval had het wel voorkomen kunnen worden, lijkt me.

groet tamara

• Mark

Ja, dat kan ik. Conditionering is het opdringen van bepaalde denkbeelden om je in een bepaalde denkstructuur te brengen. Dat beïnvloedt dan ook vaak het gedrag. Daar bestaat overigens een breed kader voor. Sommigen kiezen daar bewust voor, maar het gros gebeurd gewoon onbewust binnenin het waarnemend denkpatroon.

Wat ik bedoel is dat wij in een media-tijdperk leven waarbij van alles beweert wordt en mensen dit soms klakkeloos voor waar aannemen. Maar meestal zijn het enkel theoretische aannames die voor waar worden aangenomen. Het bewijs ontbreekt dus vaak. Als iemand beweerd dat Nederland overstroomd wordt door een vloedgolf in 2007 kan diezelfde persoon nooit het definitieve bewijs daarvoor leveren. Zeker op het internet wordt dan vaak het argument gebruikt van geheime dossiers en dergelijke. De een leest dit glimlachend en de ander geloofd daarin en wordt geconditioneerd.

Er bestaan talloze van deze “geheime complotten” waarbij het argument van de omgekeerde leugen gebruikt wordt. Het aloude illuminatiecomplot waarbij gesuggereerd wordt dat wij als burgers gemanipuleerd worden door onzichtbare regeringen, het ufo-complot en het 9/11-complot. Ze bestaan allen uit suggesties maar definitieve bewijzen kunnen deze lieden nooit leveren. Vaak wordt dan door deze lieden dan het tegenovergesteld argument gebruikt van domhouderij en de conditionele leugen. De kritische vraagsteller trapt daar echter niet in.

2012 is hetzelfde voorbeeld. Deze datum is een hype geworden waarbij ieder de waarheid in pacht denkt te hebben zonder daar enig bewijs voor te kunnen leveren. Zijn het theoretische aannames prima, wordt daar een armaggedonachtig verhaal rondom heenverweven waarbij sommigen bang worden…tja dat bestrijd ik omdat ieder bewijs ontbreekt.Net zoals de vloedgolf. Nogmaals, angst is de slechtste raadgever.

Wees gezegend met die stel prachtige kinderen van je lieve Tamara en maak je in godsnaam niet druk over dit soort van aannames over vloedgolven en dergelijke.