Hoi Estrella
dat met jou niemand oorlog krijgt ben ik van overtuigd! Absoluut! Dat was ook niet de bedoeling van wat je schreef, dat snap ik…
Wat ik bedoelde met religieuze oorlogen is dat het benoemen van een bepaalde weg die velen naar verlichting of spirituele ervaringen heeft geleid, als ´vals licht of de weg naar duisternis´ door vele aanhangers van diverse religies wordt gezien als een goede reden tot oorlog, zo is in het verleden wel erg vaak gebleken, en ook nu zien we het weer! De ongelovigen moeten sterven en komen in de hel.
Jij schreef ongeveer: dat pad lijdt niet naar pure verlichting, met andere woorden, mijn pad wel en dus is mijn leer beter…..Zo zou dat opgevat kunnen worden, al snap ik van jou wel dat je jezelf helemaal niet als beter dan iemand anders ziet, maar vergeet niet dat wegen die voor jou onbekend zijn of ‘de andere kant op ’ lijken te leiden toch uiteindelijk hetzelfde resultaat hebben, dezelfde top.
Zelf ben ik ook niet bepaald haatdragend, integendeel (soms wel snel geirriteerd, maar dat heeft een andere oorzaak, da's meer ongeduldigheid, mijn slechte eigenschap…., time's short you know).
Dit alles volgde uit het volgende stukje, en vandaar mijn uitspraak dat een leer (zo ook jouw leer) ook niet uit je zelf komt, het zinnetje waar jij over valt.
Je schreef dus, en ik citeer:
"Maar in mijn overtuiging en de spirituele leer die ik aanhang zijn geestverruimende
middelen al zijn ze nog zo natuurlijk (want planten en kruiden zijn in principe alleen bedoelt voor geneesmiddelen) toch echt niet de manier om het licht te ervaren, dus zijn het voor mij toch valse ervaringen als lijken ze nog zo echt."
Hieruit concludeerde ik dus dat je een leer aanhangt die zegt dat natuurlijke middelen niet de juiste manier zijn en dat het voor jou dan ook geen pure of oprechte (spirituele) ervaringen zijn (ookal heb je er zelf geen ervaring mee).
Tenzij je de leer zelf hebt verzonnen, komt ie en deze standpunten niet uit jezelf (je zegt immers dat dat in de spirituele leer die jij aanhangt niet goed is, niet LICHT is, en in jou overtuiging); de leer was er al. Een leer ontstaat altijd door en vanuit ideeen en overtuigingen van een persoon (de Christelijke leer, de Mohammediaanse leer, de Boeddhistische leer, etcetera). Aangezien ik er even gemakshalve even vanuit ging dat jij niet de ‘oprichter’ bent van die leer die je aanhangt (ik weet niet welke dat is), zit er dus een persoon tussen jou en de bron van waaruit de leer is ontstaan.
Dus: de leer komt niet uit jezelf; dat bedoelde ik. (ookal kan je je er wel helemaal in vinden, maar da's de volgende stap…)
Een ervaring met middelen/planten komt uit de plant of wordt geactiveerd door de plant en is om die reden (zoals je eerst schreef maar later terugnam) ‘vals’. Hij komt immers niet uit jezelf. De ideeen uit een leer komen ook niet uit jezelf, anders hang je geen leer aan. (je herkent ze hooguit in jezelf, na ze gelezen te hebben, er matched een hoop, dat kan, al zal je het nooit diep van binnen eens zijn met alles in welke leer dan ook, het is namelijk niet iets van jezelf, het steunt je enkel in de overeenkomstige overtuigingen.).
Da's dan dus ook niet puur en aangezien mensen kunnen liegen, overdrijven en manipuleren….. en planten niet….
Geschriften kunnen verkeerd geinterpreteerd worden en een gevoel/ persoonlijke ervaring minder, die staan dichterbij je..
Begrijp je waar ik heen wil….???
Ik probeer hier dus op geen enkele manier te zeggen dat de leer die jij anhangt niet goed is of zo, of je aan te vallen, helemaal niet zelfs. Enkel typte ik dit omdat ik je uitspraak niet consequent vond: het licht moet je in je zelf zoeken, vanuit jezelf komen. Als dat niet mbv planten kan, kan dat ook niet mbv een leer.
Zelf vind ik Boeddhisme bijvoorbeeld erg interessant qua leer maar zijn er ook dingen waarvan ik mijn wenkbrouwen fronsen moet. Zo kan een vrouw volgens Boeddhisten geen ultieme verlichting bereiken, dan moet ze eerst reincarneren in een man….
Yeah right… Uiteindelijk kan een leer je ook niet verlichten, dat doe je helemaal zelf, het licht zit in jezelf.
Planten kunnen dat ook niet voor je doen. Een leer kan je helpen het pad naar het licht te vinden, dat zeker wel….
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen welke leer je aanhangt? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt….
nu lekker slapen… GAAAP!
groeten van Jeroen