Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vegetarisch worden ??

• judith

Hoi!

Even een vraagje, heeft iemand tips over hoe je het makkelijkst vegetarisch kunt leren eten??

Dat vlees eten zit er bij mij zo vreselijk ingebakken dat ik er de grootste moeite mee heb om er helemaal mee te stoppen, automatisch bij alle gerechten die ik maak kom ik dat vlees weer tegen en mijn gezin is niet van plan om een hap minder vlees te eten, dus ik kom er ook steeds mee in aanraking.

Ik ben voor de tweede keer bezig met afbouwen en heb hoop dat het deze keer gaat lukken maar ik vind het moeilijker dan stoppen met alcohol bijvoorbeeld.

Ben wel met allerlei alternatieve lappjes en sojaburgers begonnen die smaken naar kip dus dat is alvast prettig, nou als iemand hier iets over weet of hier ook ervaring mee heeft, ik hou me aanbevolen voor suggestie (in dit geval is een suggestie wel prettig ;-)).

Ik vind reacties over de vraag “wel of niet vegetarisch?” als je je op het spirituele pad begeeft of bevindt ook interessant.

Liefs Judith

• Sanne

Voor afbouwen: I.i.g. al de momenten dat je wel alleen bent sowieso geen vlees nemen; sowieso niet naar de gaan, is sowieso al een foute tent.

Met het gezin aan tafel is moeilijk, maar het is dan best knap als je dan zelf

een vega burger klaarmaakt.

Staan je kinderen en je man op zich wel open voor waar jij mee bezig bent?

Of is het zo van:“Mama heeft weer wat”?

Ondersteuning is al het halve werk namelijk.

Toch al knap trouwens dat je spritualiteit doorzet.

Voor spiritueel gaan er met vegetarisme meer kanalen open,

mits je er lichamelijk en geestelijk aan toe bent om vegetarisch te zijn,

anders doe je jezelf te kort.

Anders kun je bv ook eerst nog een tijdje eerst alleen vis eten

en zo afbouwen.

Uiteindelijk zal misschien iedereen zelfs wel veganistisch zijn,

maar dat kan nog even duren.

Liefs, Sanne

• Tuan

Vegetarisch worden? Waarom? Zou dat me “verrijken”? Trouwens, dat vegetarisch worden is een luxe! Wij kunnen het ons veroorloven. Wanneer je maar moet afwachten wanneer, en wat je dan wel eet, is de keuze vegetarisch/niet vegatarisch niet aan de orde. Dat vegetarisme (of, nog erger, veganisme) is dus een beetje een westers luxe/mode gedoe, dat mijns inziens niets toevoegt aan enige en welke spirituele ontwikkeling dan ook. Los daarvan, mensen zijn, van nature, alleseters, en zo ook “ingericht”. Wij (mensen) eten al vanaf ons eerste begin (eerst als aaseters) vlees, en vis, en daar is helemaal nietys mis mee. Dus, als je het lekker vindt (en dat vind ik), eet dan gerust je karbonaatje of je runderlapje, lust je het niet, nou, eet het dan ook niet (ik lust bijvoorbeeld geen spruiten), maar koppel het niet aan je eigen (spirituele) ontwikkeling. Als je het daarvan moet hebben, ben je wel een beetje minimaal bezig. Daarnaast, wanneer je, zoals ik, je bijvoorbeeld in de (maar dan werkelijke oude) Keltische mystiek, magie, en de daarbij behorende levenswijze, culuur, geschiedenis, de verhalen en muziek verdiept en je daarin thuisvoelt (ik bedoel dan dus niet het nu zo populaire en modistiche neo-Keltisch gedoe), dan hoort vlees daar gwoon bij, want, Kelten aten vlees.

Oeps, en nu krijg ik een hele lading commentaren over me heen…

• Mark

Mijn advies is om je eetgewoonten niet radicaal om te gooien.Want hoe mooi een “spirituele intentie” ook kan zijn, je blijft natuurlijk altijd je lichaam.Vergelijk het met vasten.De intentie is een mooie,maar het is ongezond voor je lichaam.Vergelijkbare voorbeelden zijn “ontgiftigingsdieëten” als ontslakken etc.Maar de mens hoeft niet perse een vleeseter te zijn mits je de missende voedingsstoffen goed bijbalanceerd.Daar ligt de grens van gezond en ongezond eten.Maar dit geldt voor alle voeding inclusief vlees en vetten.Advies bij een betrouwbare voedingsdeskundige kan een hoop doen.

In principe is vegetariër zijn geen pre voor een spirituele ontwikkeling.Zolang men mens is blijft ieder van ons een onderdeel van de voedselketen tot z'n dood.We bestaan door andermans leven.Daar is niets mis mee,zo werkt de natuur gewoon.(de een z'n dood is de ander z'n brood) Hiervan bewust te zijn zou een gemiddeld mens al respect inboezemen en aanzetten tot matigen van voedsel tot datgene wat het lichaam werkelijk nodig heeft.(voor mij is het de bevestiging van eenheid van al wat leeft) In onze huidige maatschappij zijn we dit kwijtgeraakt en zijn we onverschillig en verslaafd geraakt aan voedsel.Dat laatste is wel een belemmering voor een spirituele ontwikkeling.Om die kern draait het.Dus of iemand wel of geen vlees eet is voor ieder een persoonlijke keuze.In ieder geval succes ermee.

• Joke.

Hoi Judith.

Zoveel mensen, zoveel meningen. :)

De westerse wereld is op het moment zo rijk aan een verscheidenheid van eten, dat we geen vlees meer nodig hebben om gezond te blijven.

Jij wilt geen vlees/vis meer eten, maar je gezin wel?

Dan kun je gewoon van al het vlees/vis èèn minder kopen en klaar maken.

Je koopt een nieuw, klein koekenpannetje en voor jou vleesvervangende produkten.

Je hebt van alles, van vegetarische worstjes, tot hamburgers,berenklauwen,snitzels, gehakt, enz.

Wij zijn heel lang vegetariërs geweest.

Totdat de kinderen toch wel eens vlees wilden proeven.

Ze vonden het lekker en nu eten we af en toe vlees of vis.

Als je vegetarisch eet, zorg dan wel dat je alles binnen krijgt dat je nodig hebt.

Dat doe je o.a. door meer bonen en erwten te eten (linzen zijn goed).

Maar een avocado regelmatig eten………super!

Wat het spirituele betreft…………….

Je bent wat je eet. :)

Je ruikt er ook naar.

Je hebt er een theorie over dat je de angst/stress van de dieren in het slachthuis tot je neemt via het vlees.

Degene die zeggen dat er geen verband bestaat tussen het spirituele en vlees eten.

Waarom worden dieren dan geoffert, er bloed gedronken, enz.?

Met name door de geloven die zich met de negatieve kant bezig houden.

Nou is dat geen reden voor ons geweest om te stoppen met vlees/vis eten.

Wij vonden de manier waarop dieren behandeld/verzorgd/gevoerd/vervoerd/geslacht worden, een reden om te stoppen.

In mijn gezin vinden ze de vegetarische produkten lekkerder dan vlees.

Neem ze eens mee de supermarkt in, pak een verpakt pakje biefstuk op of kipfilet en hou het eens schuin…………het bloed/vleesnat dat er bij in zit…….getsie en de bloedklontjes.

Dat is bij mij meestal weer een reden om drie weken geen vlees weer te kopen…..als ik/wij er al trek in had.

Er is een nieuwe term :part-time vegetarier.

Ik denk dat wij daar nu onder vallen.

Af en toe eten we het nog.

Joke.

• judith

Hoi Sanne

Dank je voor je reactie, effe op deze manier antwoord geven.

<>

Ja! dat lukt wel, overdag geen vleeswaren enzo, daar was ik al een paar weken geleden mee begonnen en dat gaat lekker.

<< sowieso niet naar de gaan, is sowieso al een foute tent.>>

Niet naar Mek:? Ik heb daar al zoveel uren in m'n jonge jaren doorgebracht dat ik alleen daar al “licht” van geef voor de rest van m'n leven, van wat ik daar naar binnen heb gewerkt.

Maar OK! Geen Mek, dat kan ik best wel ;-)

<>

Ja :-) dat vind ik zelf ook wel als ik met zo'n vetjieburger zit en hunnie lekker met sate van de barbeque, da's echt het moeilijkst maar ik hou nog vol, ik heb gisteren een lekker broodje met komkommer, ei, kroepoekkruimels en satesaus in elkaar geflanst (soort broodje kadokado) terwijl zij aan de sate zaten en het was goed te verteren, ik wordt vanzelf vindingrijker op het vegagebied.

<< Staan je kinderen en je man op zich wel open voor waar jij mee bezig bent?

Of is het zo van:“Mama heeft weer wat”?

Ondersteuning is al het halve werk namelijk.>>

Hoe weet je dat?? Ze staan er niet echt voor open en denken inderdaad van: “Mama heeft weer wat” dat houdt ze nooit vol en dan zeg ik “daag me niet uit”, dus eigenlijk indirect steunen ze me hiermee (dat zal ik natuurlijk nooit tegen ze zeggen ;-))

Maar goed je hebt gelijk, een beetje ondersteuning zou wel fijn zijn want ik sta in het hele spiriproces eigenlijk al alleen, aan de ene kant wordt je daar wel een stuk sterker van maar aan de andere kant vind ik het wel heel jammer dat m'n gezin er niet een beetje in mee kan gaan want ik vind ondersteuning van elkaar wel heel belangrijk en ik ben toch ook onderdeel van het gezin, ik krijg af en toe net het idee dat ik vreemdga maar ondanks dat is er voor mij ook geen weg terug meer (dat zou ik ook niet willen), maar we hebben denk ik de grootste spiricrisis wel gehad bij mij thuis.

<>

Dat is wel een gevecht geweest (vreselijke onzekerheid omdat ik er alleen voor sta) maar gaandeweg weet iedereen wel dat er niets engs is gebeurt, ik leef nog (ben niet opgestegen ;-) en vorm geen bedreiging voor ons familieleven (voornamelijk mijn man die hier het meest over inzat, zoals je misschien nog wel weet). Ik denk dat deze spirisituatie voor mij en mijn husband een les inhoud.

<< Voor spiritueel gaan er met vegetarisme meer kanalen open,

mits je er lichamelijk en geestelijk aan toe bent om vegetarisch te zijn,

anders doe je jezelf te kort.>>

Dit is precies de reden dat ik vegetarisch wil worden, ik heb al een jaar het gevoel dat ik iets aan het eten van vlees moet doet en dan negeer ik dat een tijdje en blijf lekker vlees eten maar het ging me steeds meer tegenstaan omdat ik echt dringend het gevoel heb dat ik er iets aan moet doen, ik kan het eigenlijk niet langer meer negeren.

<>

Ja! Ik denk dat het advies van Joke ook niet zo slecht is, af en toe vis of biologisch vlees of biokip, even kijken hoe het vegieballetje rolt.

<>

Ik zal zelf nooit veganistisch worden, dat kan ik echt niet opbrengen en daar zie ik ook het nut niet van in, het leven zonder boter, kaas en eieren wordt te leeg.

Maar ik wordt me wel steeds bewuster van hetgeen ik naar binnen stouw en da's alvast een goed begin.

Liefs Judith

• judith

Hoi Tuan

<< Oeps, en nu krijg ik een hele lading commentaren over me heen … >> :-)

Was het maar waar dat zou betekenen dat er veel mensen actief zouden zijn hier op het forum, maar helaas! Ik ben bang dat je het alleen met mij moet doen.

Ik ben al blij met je reactie.

Ik vind vegetarisch zijn niet echt een luxe, de meeste bijstandsgezinnen zouden wat graag een lapje op hun boord zien, dus een luxe/mode verschijnsel is het voor mij niet maar je hebt wel gelijk er zijn een aantal mensen die een tijdje vegetarisch zijn omdat het leuk bij hun Ego past.

Ik wil vegetarisch worden omdat ik wel denk dat het in Spiritueel opzicht beter is (voor mij dan in ieder geval), ik wil het in ieder geval uittesten of ik me er anders/lichter/gezonder/zuiverder/energetischer door voel (de belangrijkste redenen) en door verandering van trillingen meer ontvankelijk ben voor contact met “boven”, ik weet niet of dat minimaal bezig zijn is?? Maar omdat de mens inderdaad een alleseter is en ik uiteraard ook heb ik er moeite mee, ik wil een serieuze poging ondernemen maar weet niet of het in de toekomst blijft werken, de tijd zal het leren.

Dat van die Oude Kelten vind ik heel interessant (inclusief vlees eten :-)), ik heb me ook in de Oude Kelten verdiept en heb wat CD's en ze kunnen inderdaad prachtige mystieke verhalen vertellen, hun liefde voor de natuur en het kosmische druipt ervanaf, en dat trekt me erg aan, de eerste Oude Kelten waren directe afstammelingen van de Atlantiers (maar dat weet je wel, ik weet er lang niet zoveel vanaf als jij (ja!, dat weet ik nu al)) maar als je er iets interessant over wilt vertellen?, misschien een idee voor een nieuwe topic!? dan hou ik me weer aanbevolen.

Eh, ik dwaal af van vegetarisch naar de Oude vleesetende Kelt maar bedankt voor je reactie.

Liefs Judith

• judith

Hoi Mark

Dank je voor je reactie, je geeft me altijd iets om over na te denken.

Liefs Judith

• judith

Hoi Joke

Heb al een eenpersoonskoekepannetje aangeschaft :D voor mijn vegieburgers en balletjes, ik moet alleen nog vegagehakt zien te vinden voor de pasta's en de soep, heb jij misschien als vegakenner een tip om vegasoep te maken?? Help! Ik mis me soep. Shit! ik klink wel lekker gemotiveerd.

Gelukkig hou ik wel van bonen en erwten en voor linzen is het dan nu tijd om dat uit te gaan proberen (gingen die niet in een stoofpot? met rundvlees enzo??), nou ja! be creative!

Dank je voor de avocadotip of avocadodip met tortillachips, eet je een avocado zo puur uit het handje of wat doe je daar eigenlijk mee, oftewel waar gaat dat in of door? Maar een avocado is dus een goede vervanger voor vlees dat is wel belangrijk om te weten.

Ja! OK! Ik kan wel een vegareceptensite gaan bekijken voor meer tips, dat hoeft niet perse op een 2012-forum :D

In geval van nood trekt dat part-time vegetarier me ook wel aan.

Ik heb in ieder geval wel iets om over na te denken met jullie reacties, thanks!

Liefs Judith

• Joke.

Linzensoep.

Staat in het amsterdamskookboek.

Linzen koken, redelijk veel zout er bij, wortels, uien, staafmixer er door heen halen, klontje boter.

Even proeven of er meer zout bij moet, in je bord en er wat citroensap in uit knijpen.

Kook het niet met de veel water, zodat het dikke eetsoep wordt.

Groentensoep (bouillon uit een pakje, zakje/blokje) en grof gesneden groenten, ook champignons.

Erwtensoep, zonder de worst is toch niet hetzelfde.

Spinaziesoep.

Pindasoep.

Minestronesoep.

Je hebt daar geen vlees in nodig.

Avocado uitlepelen, prakken, knoflook en redelijk veel zout er door, tomaatje er door, wat mais, eventueel een uitje.

Zonder zout smaakt een avocado niet. :)

Lekker op (geroosterd) brood, lekker met rijst.

In de tijd dat ik mijn paard temde/zadelamk maakte, heb ik totaal geen vlees of vis gegeten.

In de hoop dat ze me eerder zou vertrouwen en ik niet verkeerd rook.

Ik kan het haar helaas niet vragen.

Ik vind dat mensen minder aggressief worden, als ze geen vlees eten.

Vooral stoppen met varkensvlees, beter voor je huid.

Ow, we zijn eigenlijk nooit ziek.

De kinderen zijn nog nooit ziek geweest.

Mijn jongste dochter ging van de lagere school af zonder èèn dag afwezig te zijn geweest.

De oudste was alleen afwezig geweest voor bezoeken aan de tandarts (beugel).

Ons gezin heeft een hele hachte band.

De meiden zijn altijd heel harmonieus met elkaar geweest.

In hoeverre dat aan geen vlees eten lag? :?

Joke.