Even kijken of de aanmelding klopt.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHoi Judith,
Ik denk, inderdaad, wat van de Kelten te weten, hoewel, veel? Wat is veel… Dat ze van de Atlatieres afstammen? Ik ben niet zo'n Atlatier. (misschien iets voor een nieuwe topic…?).
Geen vlees eten een luxe? Daar blijf ik bij. Dat een bijstandsgezin graag eens een speklapje op hun bord zou willen zien doet daar niets aan af. Het gaat er om welke keuze je uiteindelijk hebt: wij kunnen hier, in het westen, over het algemeen de keuze maken geen vlees te eten (om wat voor reden dan ook!), omdat we hier alles hebben, waar en wanneer we danm ook maar willen, inclusief bijvorrbeeld groenten die niet in een bepaald seizoen thuishoren.
Spiritualiteit heeft verder, in het algemeen, ook niets met wel of geen vlees eten te maken, dat heeft alleen met je zelf te maken (maar daar hebben anderen ook al op gewezen). Als je geen vlees meer wilt eten, moet je dat ook niet doen (vermits er dan wel wat anders is om te eten natuurlijk…), wil je het wel, omdat je het lekker vindt bijvoorbeeld, doe het dan ook, maar koppel het verder nergens aan.
En die Kelten? Ja, die aten vlees, de Germanen ook trouwens. Iedereen at vroeger vlees, als ze het konden krijgen, en als ze het niet konden krijgen, dus niet, en soms uit noodzaak, als je het zou zou willen noemen. Bij het begin van de winter werden de zwakkere, oudere dieren geslacht, omdat ze toch de winter niet door zouden komen, en zo werd dan meteen bespaard op het voer voor die dieren. Dat vlees moet uiteindelijk wel opgegeten worden, anders heb je er ook niets aan. Hard? Nee, simpel, logisch.
Dan nog even iets (weer iets voor een nieuwe topic?): hadden die Kelten, voor zover we weten wie die Kelten nu eigenlijk waren, zo'n liefde voor de natuur? Vanzelfsprekend leefden ze er dichterbij, maar als de Kelten van toen (laten we zeggen zo'n 200 jaar voor het begin van onze jaartelling) de kennis hadden gehad die we nu hebben (het was een uiterst innovatief volkje), dan weet ik het nog zo net niet. Vertalen we die “liefde voor de natuur” niet te makkelijk vanuit het simpele feit dat er toen gewoon nog veel minder mensen waren (in het algemeen), en dat de schade die zij aan die natuur aarrichtten bijgevolg ook veel minder en verwoestend was?
In de oude, Keltische verhalen, worden bijvorbeeld bomen als bijzonder beschouwd (laten we het woord “heilig” hierbij even niet noemen). Toch, als een Keltisch gezin na een lange reis op een nieuwe bestemming was aangekomen, gingen diezelfde bomen er net zo makkelijk aan om een huis te bouwen. Alleen, er bleven dan wel nog meer dan voldoende bomen over.
Kortom, genoeg om over door te praten.
Blessings,
Tuan
Hoi Tuan
Je hebt gelijk, dat we hier een keuze te over hebben in alle opzichten is een luxe, en al die luxe geeft ook weer luxeproblemen bijv. overgewicht op grote schaal en een totaal uit de hand gelopen eetpatroon en weinig tot geen keus in natuurlijk voedsel, dat zijn weer lessen die we hier in het Westen te leren hebben, hoe gaan we met die luxe om??
In dat opzicht kunnen we misschien wel iets leren van de Oude Kelten of Germanen, maar ja, dan krijg je weer problemen met jagen enzo, 't is best wel lastig waar je goed aan doet of om een goede keuze te maken, we zijn hier ook op een bepaalde manier opgevoed, met de supermarkt en de TV bijvoorbeeld, waar je autoamatisch vanalles voorgeschoteld krijgt, je hoeft niet meer zelf te denken.
Ik ben nu 42 en ga nu pas serieus nadenken over wat ik naar binnen werk, waarschijnlijk is er in mijn verteringsysteem al vanalles kapot, ik hoop dat het nog te repareren is met een andere manier van eten.
Over de Oude Kelten gesproken, ik denk dat we op een verschillende zone op de tijdsbalk zitten en verschillende geschiedenis hierover hebben gelezen.
Ik ben zelf voornamelijk geintersseerd in de allereerste Kelten en dan meer nog de Priesters (Druiden) en Priesteressen en hun spirituele leven vandaaruit gezien.
De Kelten als volk en hun manier van leven en strijden daar ben ik nog niet aan toegekomen maar vind ik ook interessant. Van de Germanen en hun Goden weet ik eigenlijk bijna niets af (en wij Nederlanders stammen nogwel van Germanen af), alleen over de runestenen heb ik een boekje en wil ik ook aanschaffen en in dat geval is het ook wel een beetje nodig om me in de achtergrond te verdiepen.
groetjes Judith
Ha Joke
Bedankt :-)! Ik heb het uitgeprint, 'k kan er wel wat mee.
Ga vandeweek gelijk een linzesoepje uitproberen.
Mijn kinderen zijn eigenlijk ook nooit ziek (op een verkoudheidje na als het heerst) en m'n oudste ook als enige nooit afwezig geweest op school en m'n jongste een paar dagen, terwijl ik eerlijk moet toegeven dat onze eetgewoonte niet 100% verantwoord is, ook niet slecht maar kan beter en daar wil ik aan werken maar zij (rest van het gezin) niet, nu kan je nog zeggen maar de kids hebben het niet voor het zeggen en dat is ook zo maar mijn manlief noemt zichzelf een bougondier en brengt dat ook over op de kids, klinkt wel gezellig natuurlijk maar er heerst overgewicht bij ons, ze hoeven niet vegetarisch, maar er moet wel het een en ander in harmonie gebracht worden, OK! daar ligt een taak voor mij, later zullen ze me dankbaar zijn (hoop ik ;-))
Tja, voor zover vlees eten het gedrag beinvloed, ik kan het niet uitproberen alleen bij mezelf.
Ons gezin heeft verder ook een hechte band, gelukkig!
Maar af en toe loop je wel eens ergens tegenaan.
Liefs Judith
Hoi Judith,
We gaan het nog een keer proberen.
Allereerst vind ik het hartstikke goed van je dat je ondanks laten we zeggen een lichte aversie in je gezin toch gaat proberen minder vlees te eten. Er zijn zoveel mogelijkheden om andere maaltijden te bereiden en geloof mij maar, ik ben echt geen keukenprinses. Uiterlijk binnen 30 minuten wil ik een ‘bak voer’ .
Elders wordt beweerd dat vlees eten en spirituele groei geen verband met elkaar zouden hebben. Daar ben ik het niet mee eens. Vlees eten brengt heel veel wreedheid met zich mee door de wijze waarop met name de laatste decennia de dieren gefokt worden en geslacht. Ik weet niet of je wel eens reportages hebt gezien, maar dan lopen de rillingen over je rug. Het brengt veel wreedheid teweeg bij de mensen die werken in die sector. Mensen die varkens een vrachtwagen inschoppen of zonder omkijken dieren uiteenscheuren, lijken mij niet de mensen die licht in de wereld brengen. De snavels van kippen afsnijden levert heel veel pijn op bij die dieren, te vergelijken met het inscheuren van je nagel, dat doet verrot zeer. De dieren worden in zeer korte tijd dusdanig volgepropt dat hun poten het gewicht niet meer kunnen dragen en dat alles om snel geld op te leveren. Bovendien staan de dieren uit de bio-industrie stijf van de stress; die stresshormonen eet jij vervolgens op, alsmede tal van geneesmiddelen en genetisch gemanipuleerd diervoer, ook al beweren boeren en handelaren graag het tegendeel. Het is iets anders als je vlees van een biologische boer koopt; dan weet je dat het dier tenminste een leven overeenkomstig zijn eigen intrinsieke waarde heeft gehad.
Ergens wordt gezegd dat de mens altijd vlees heeft gegeten, maar is het daarom goed? De mens heeft ook altijd vermoord en verkracht, gelogen en bedrogen, is het daarom goed? Dat vind ik geen argument. Als je vindt dat iets moet veranderen (en kan veranderen) dan is dat een gevoel van binnenuit, dat kan niemand je opdringen. Maar ik breng dat gevoel weldegelijk in verband met spirituele groei: verder kijken dan je neus lang is en veel meer verbanden gaan ontdekken.
Zelf eet ik geen vlees meer; ik at nog wel eens kip, maar ook dat is de laatste jaren voorbij. Alleen, inderdaad, een sateetje blijft verleidelijk. Even een minuutje over fantaseren en dan is dat ook weer voorbij. Een enkele keer eet ik nog vis, maar zelfs dan ontstaat een schuldgevoel. De enorme visvangsten gaan tegenwoordig gepaard met heel veel ongewenste bijvangst. Deze ‘extra’ dieren worden totaal uitgeput en vaak verwond weer in zee teruggeworpen, alwaar ze alsnog sterven. Met de snelheid waarmee thans gevist wordt, worden de oceanen veel sneller leeggevist dan pakweg twintig jaar geleden. Tegenwoordig zijn ‘kweekvijvers’ in, maar daar wordt veel met groeihormonen gewerkt. Deze ‘vijvers’ liggen vaak langs kuststroken waar eerst grote bossen stonden. De bomen (meestal mangrove) zijn gerooid voor deze vijvers. Gevolg is dat de grond daar veel losser is, met een grotere kans op overstromingen. Met het consumeren van vis, nog los van de vervuiling die z'n tol eist van die vissen, werk je dus eigenlijk mee aan de afbraak van leven.
Als laatste; de moderne, verwende, mens eet veel te veel dierlijke eiwitten die slecht verteren. Vaak wordt vlees als bron van voedingsstoffen genoemd. Op zich is dat juist, maar in de huidige tijd is het raadzaam de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. We hebben vlees niet meer nodig, er zijn genoeg alternatieven. Helaas is vlees nog een (dom) statussymbool. Kijk eens hoe goed we het hebben! Zolang mensen nog niet beseffen welk onverdiend etiket ze aan vlees hangen, zal het vlees eten bij bijv. armen een doel op zich blijven. Met weer als gevolg dat meer en meer landbouwgrond gebruikt wordt voor inferieur graan als diervoer en veel, heel veel kostbaar water opgaat aan irrigatie en fokkerij. Met het stoppen van vlees eten werk je dus op meerde fronten tegelijk aan een betere wereld voor jezelf, de samenleving en de planeet.
Eet nog maar een eitje en kijk eens in het assortiment van de grootgrutter voor de kleintjes; er valt genoeg te experimenteren.
Het zou mooi zijn als je je kinderen langzaam maar zeker dit soort informatie zou kunnen meegeven. Het gaat niet alleen om ‘lekker’; alles heeft een achtergrond en elke handeling zijn eigen consequenties. Het hele leven met al z'n schepsels is met ontelbare onzichtbare draadjes met elkaar verweven.
Succes,
Elza
Maar waarom zou je dan wel een eitje eten van diezelfde legbatterij-kip?Ik vind de beargumentatie die vegatariërs geven vaak niet kloppen.Net zo min dat de gehele bio-industrie niet deugt en aan dierenkwelling zou doen.Dit wordt mateloos overdreven en de bedrijven waar het keurig verloopt zijn in de meerderheid dan andersom.Het argument van het binnenkrijgen van stress-hormonen is een broodje aap verhaal wat wetenschappelijk nog nooit onderbouwd is.Daarbij is de controle op voedsel binnen de bio-industrie zeer streng en strikt te noemen.En natuurlijk kan het altijd een keer foutgaan.Het zijn vaak die voorbeelden die dan breed worden uitgemeten.
Verder is onzurgvuldig vegetarisch eten helemaal niet zo gezond.De zgn vleesvervangers vervangen vaak eerder smaak dan de noodzakelijke voedingsstoffen.Vaak zitten er toch indirecte dierlijke producten aan toegevoegd.Dus voor producten waar je veel geld voor moet neerleggen wordt je nog bedonderd ook.Dus goed uitbalanceren kost tijd en geld.Het gaat immers om je gezondheid.
Dus de beargumentatie dat je een beter mens bent doordat je dierlijk voedsel laat staan is een onzinnige te noemen.Plant of dier zijn beide levende wezens waar wij afhankelijk van zijn om te overleven.Zo zit de natuur in elkaar.Anders waren wij wel als planteneters geschapen.
Hoi Mark
De tegenargumentatie van mensen die perse niet vegetarisch willen of kunnen worden is ook altijd groot er is altijd wel een weerwoord.
Maar ik eet zowieso geen batterijeieren, ik woon op het platteland en overal worden boter, kaas en eieren aangeboden en ook andere bioplattelandsprodukten (en dan ga ik nog niet te diep in op de kunstmest en gemanipuleerde zaden die gebruikt worden voor de groenten, want dan kun je niets meer eten).
'T is een kwestie van je gevoel volgen en dat geldt uiteraard voor iedereen al dan niet vegetarisch.
groetjes Judith
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?