Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vegetarisch worden ??

• Mark

Waarom hebben dieren meer recht op leven dan planten? De mens overleeft enkel door het eten van plant of dier.Dat is de natuur met z'n voedselkringloop.Ik begrijp heel goed de argumenten die je terugleest binnen spirituele literatuur over het hoe en waarom van het laten staan van vlees en dat dit een positievere uitwerking heeft op lichaam en geest.Alleen ik geloof daar niet in.Het is een spiritueel dogma vergelijkbaar met halal eten van vlees.Het is geloof en cultuur gebonden en het bovengenoemde aspect is wetenschappelijk nooit onderbouwd.Het is het matigen en goed uitbalanceren van voedingsstoffen die het gezondheidsaspect bevorderd.Niet goed uitgebalanceerd vegatarisch eten is niet gezond.Dat is wetenschappelijk wel aangetoond.Maar dat geldt net zo goed voor vlees hoor.Maar goed,een vegatarieër kun je hier toch nooit van overtuigen en dat hoeft ook eigenlijk niet.Het belangrijkste is waar mensen zichzelf het prettigst bij voelen.

• judith

Hoi Aumdas

Dank je voor de bemoediging!

Kikkererwten, goed idee, erg lekker en kun je veel mee.

Ik volg ook m'n gevoel hierin en ga er dus niet teveel over nadenken, het gaat tot nog toe goed.

Liefs Judith

• judith

Hoi Mark

<< Mensen gebruiken vaak onbewust (afgeleide) dierproducten waar men vaak geen weet van heeft.Het bekende buillionblokje in de lindesoep is vaak een verradelijk aftreksel van rundvlees.Dus het is op zich al erg moeilijk geen diervrije producten te nemen waarvan men in eerste instantie geen weet heeft. >>

Daar hou ik uiteraard rekening mee.

Maar het is wel schrikken als je produkten ziet waarin merg en gemalen beenderen, gelatine e.d. verwerkt zit, ‘t maakt het wel lastig maar zover ga ik maar niet ’t moet wel te doen blijven.

Kan ook alleen op duivenvoer gaan leven, erg gezond zeggen ze (tja moet 'k natuurlijk eerst helemaal gaan ontleden)

;-)

• judith

Hoi Elza

Ik hoef niet veel reactie te geven op je verhaal want ik ben het helemaal met je eens :-)

Ik ben wel begonnen met de kids minder grote stukken vlees te geven, halve porties en dat zonder commentaar ook mijn man is er over na gaan denken en neemt ook genoegen met minder vlees en is ook een voorstander van biovlees, is alvast een goed begin :-)

Liefs Judith

• Elza

Houden zo! De eerste stap is gezet.

Overigens, dat verhaal van gelatine, dat is inderdaad vervelend; ik weet dat het o.a. in gebonden soepen zit. Daarom eet ik alleen zelfgemaakte soep met vegetarische bouillonblokjes. Ook met vetten moet je uitkijken. Hoe goedkoper, hoe rotter de samenstelling. Dit is één van de weinige producten waarvan ik consequent een A-merk gebruik. Niet dat dat een garantie is natuurlijk, maar het verkleint de kans op geknoei.

Ergens kreeg ik een reactie op z.g. zielige verhalen. Ik weet niet of je op het journaal de affaire op de veemarkt heb gezien, maar ik ben blij dat iemand met een verborgen camera deze beelden kon maken. Of we willen of niet, de meeste mensen hebben nu eenmaal trieste verhalen nodig om de ernst van de situatie tot zich door te kunnen laten dringen. Het merendeel van het publiek is immers behoorlijk afgestompt; als z'n eigen kleine wereldje maar functioneert.

Kijk eens voor meer informatie op de site van de Nederlandse Vegetariërs Bond. Deze bond signaleert een toename van part-time vegetariërs. Er zit dus beweging in de zaak.

Van de week liep ik langs een restaurant dat een aanbieding op een bord had staan. Bij een menu kreeg je een burger van een half pond. Een half pond! Hoe krijgt iemand het weg. En het dan vreemd vinden dat je na het eten geen pap meer kunt zeggen….

Nee, halveer jij maar lekker je porties, daar is iedereen bij gebaat.

Gegroet,

Elza