Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vegetarisch worden ??

• judith

Hoi Joke :D

Goeiemorge deze morge, je bent er ook vroeg bij :D

;-)

p.s. effe je stuk aan Mark lezen, doeoeg!

• Joke.

Mark schreef:

>

> Maar waarom zou je dan wel een eitje eten van diezelfde

> legbatterij-kip?

Gelukkig zijn er ook eieren van loslopende kippen of kun je zelf bij boeren eieren gaan kopen waar je ziet dat de kippen een goed leven hebben.

Øcologische (hoe heet dat in Nederland? eucologische?) produkten nemen ook toe.

Iemand noemde ook al de biologische(?) slager?

>Ik vind de beargumentatie die vegatariërs

> geven vaak niet kloppen.Net zo min dat de gehele

> bio-industrie niet deugt en aan dierenkwelling zou doen.Dit

> wordt mateloos overdreven en de bedrijven waar het keurig

> verloopt zijn in de meerderheid dan andersom.

Ik zou willen dat je gelijk had.

Natuurlijk worden alleen de excessen genoemd en het is ook maar net wat je zien wilt.

De regels om dieren te houden verbeteren ook……………….op papier.

Maar in de praktijk krijgen boeren uitstel en uitstel en uitstel om het door te moeten voeren.

Ik denk aan slaapmatten, zoveel weken per jaar verplicht naar buiten, het niet couperen/amputeren van, enz.

Er zullen argumenten aan ons niet vleeseters soms niet kloppen, net zo als aan de argumenten van de vleeseters.

Ik zal er èèn noemen:“God heeft de dieren geschapen voor de mens, zodat de mens er over kan beschikken als voedingsbron”.

En dat maakt alles goed.

Vroeger had je de slager, die slachtte zelf en de klanten kocht er een stukje vlees.

Nu is het een industrie, een lopende band gebeuren, waar alles snel moet.

En ik denk dat als je er zou gaan kijken, dat je niet vrolijk thuis komt en ook een tijdje voor vlees bedankt.

Vroeger aten de mensen ook niet elke dag vlees, daar was geen geld voor.

>Het argument van

> het binnenkrijgen van stress-hormonen is een broodje aap

> verhaal wat wetenschappelijk nog nooit onderbouwd is.

Nogmaals, ga er een dagje kijken.

Bij kippeslachterijen, waar schapen en koeien geslacht worden.

Je zal de stress in jouw lichaam en geest al als een kudde op hol geslagen paarden voelen.

Waardoor kan een mens beter presteren/reageren? Door de adrenaline.

In angst, in pijn maakt het lichaam ook een stof aan die op line eindigd (ik weet de naam niet zo snel en het wandelend woordenboek is op het moment niet thuis).

Maar laten we het op “stress-hormonen” houden, die worden wel degelijk aangemaakt.

Want het is niet alleen de slacht, het is het vervoer, het wachten in te kleine hokken en dan de lucht, de geluiden, enz, totdat ze zelf de slachtruimte ingeperst worden.

>Daarbij is de controle op voedsel binnen de bio-industrie zeer streng

> en strikt te noemen.En natuurlijk kan het altijd een keer

> foutgaan.Het zijn vaak die voorbeelden die dan breed worden

> uitgemeten.

Die controle is in het belang van………….?

Niet van het dier of een menswaardige behandeling.

Nogmaals het is een industrie.

>

> Verder is onzurgvuldig vegetarisch eten helemaal niet zo

> gezond.De zgn vleesvervangers vervangen vaak eerder smaak dan

> de noodzakelijke voedingsstoffen.Vaak zitten er toch

> indirecte dierlijke producten aan toegevoegd.Dus voor

> producten waar je veel geld voor moet neerleggen wordt je nog

> bedonderd ook.Dus goed uitbalanceren kost tijd en geld.Het

> gaat immers om je gezondheid.

Hier kan ik het met je eens zijn.

Soyaeiwitten en soyabonen die gen-gemanipuleerd zijn, daar zit het lichaam ook niet op te wachten.

En dat de prijzen opgeschroeft worden, omdat het “in” is, ja daar heb je ook gelijk in.

Toch grappig dat je schrijft: goed uitgebalanceerd kost tijd en geld.Het gaat immers om je gezondheid".

Dat geldt voor de vleeseters ook.

Hoeveel mensen zouden zich daar in verdiepen?

>

> Dus de beargumentatie dat je een beter mens bent doordat je

> dierlijk voedsel laat staan is een onzinnige te noemen.

In jouw ogen misschien.

Ik ben blij heel weinig mee te doen aan nog meer dieren te fokken voor de slacht.

“Het af en toe een stukje vlees eten, want we hebben het nodig ” is uitgegroeid tot een monster.

Kijk naar de mensen, ze worden te zwaarlijvig, hebben geen energie meer, zijn als ratten in een te klein hokkie te aggressief.

Zoals Wim Zonneveld in een show zei “het leeft niet, het knoeit”.

>Plant

> of dier zijn beide levende wezens waar wij afhankelijk van

> zijn om te overleven.Zo zit de natuur in elkaar.Anders waren

> wij wel als planteneters geschapen.

Een arts hield een voordracht met tekeningetjes.

Hij vroeg aan het publiek: “Jullie willen weten hoe we moeten leven?”.

Hij liet een tekeningetje van een aap zien.

Apen eten natuurlijke,rauwe produkten.

90% vegetarisch en als hij het te pakken krijgt af en toe iets eiwit/proteïnrijk.

Onbewerkt, uit de natuur en zo vers mogelijk.

Daarnaast moet de aap moeite doen voor zijn voedsel, zich bewegen/actief zijn.

En eet kleine beetjes tegelijk.

We zijn als alleseters geschapen.

Maar ons lichaam is niet geschapen om overgewicht te zijn en te veel voedsel de hele dag in onze magen te laten rotten.

Joke.

• Joke.

Hoi Elza.

Op zich ben ik tegen allerlei bloederige en zielige verhalen om mensen te overtuigen om geen vlees meer te eten.

Alhoewel het ook een stukje bewustwording van zijn.

De viskweekvijvers, is een nieuwe vorm van legbatterijen, kistkalveren en dikbilkoeien………….maar nu met de vissen in de hoofdrol.

Inderdaad weer gruwelijke praktijken.

Overvoering, kunstmatig 24 uur licht om ze eerder geslachtsrijk te krijgen en te veel vissen in een te kleine oppervlakte, waardoor verwondingen en ziektes op treden en de populaire “stress” vissen.

Dom, dom en dom.

De mens zal het nooit leren en ziet weer dollardtekens.

Maar het straft zich ook weer vanzelf.

De complicaties blijven niet uit, vissen met gezwellen, te veel groeihormonen, markten die in elkaar klappen, ontsnappingen en daardoor de wilde zalm die ingevaar komt en natuurbewegingen die gaan protesteren, strengere regels en de dollardtekens verdwijnen weer.

Ik denk dat als iedereen eerlijk tegen over zichzelf is en zich afvraagt “is alles wat ik op mijn bord schep nou echt nodig?”

Dat er dan al een hoop kan veranderen.

Dat zal je ook na de gekke koeienziekte, de varkenspest, het begin van de vogelgriep.

Men wordt zich even bewust van waar men mee bezig is.

Helaas vergeet men ook weer snel.

Waarschijnlijk heb ik zelf ook boter op mijn hoofd omdat ik af en toe toch nog vlees eet.

Maar alle kleine beetjes helpen.

Joke.

• Elza

Hoi Mark,

Even een korte reactie:

Dacht je echt dat ik een eitje at afkomstig van een legbatterij?

Ik ben geen vegetariër, heb mijzelf ook nimmer zo geprofileerd, want ik geef al aan dat ik af en toe vis eet. (Vegetariër zijn betekent geen vlees èn geen vis eten.)

Verder heb ik gedurende mijn leven nauwelijks echt vlees gegeten, als kind spuugde ik het al uit, wel wat afgeleide producten als schnitzel en slavink, tot pakweg twintig jaar geleden . Laat ik nu mijn leven lang (bijna 50) nooit ziek zijn geweest; zelfs een verkoudheid is een zeldzaamheid, dus met die onzorgvuldigheid valt het wel mee. En ik wring me echt niet in allerlei bochten om voedingsstoffen te tellen of te inventariseren. Als je voor jezelf een standaardpakket hebt ontwikkeld waar je goed op functioneert, komt de variatie vanzelf wel.

Gegroet,

Elza

• Elza

Hoi Joke,

Nee, ik vind niet dat je boter op je hoofd hebt. Je bent bewust bezig en begonnen met het afstand nemen van een cultuur die vlees eten er als het ware vanaf je geboorte letterlijk ‘inpropt’. Net wat je zegt, alle beetjes helpen. Voor veel mensen is vlees eten een verslaving en een verslaving ben je niet een, twee, drie kwijt.

De intensieve veehouderij geeft al heel vaak zijn visitekaartje af in de vorm van een grote berg ellende. Het leven is als een boemerang: wat erin stopt komt bij je terug, zowel op individueel niveau als in het grote geheel.

Ik vraag me nu af of die blauwetong-schapenziekte ook niet op de één of andere wijze een boodschap is. Zo'n besmette mug komt toch ook niet ‘zomaar’.

Gegroet,

Elza

• Sanne

<>

Ja

en blij word ik er niet van:

• Mark

De reacties zijn leuk.Kijk natuurlijk is iedereen vrij om te eten wat hij/zij wil.Persoonlijk vind ik een vegetarische maaltijd op zijn tijd best een welkome afwisseling.Al houd ik ook van een lekker stukje vlees.Ik wordt daar echt niet minder spiritueel van en het levert mij geen schuldgevoel op.Ik ben het wel eens dat wij in onze “luilekkermaatschappij” de eerbied voor ons voedsel verloren hebben.Maar om nou ons tafelgebedje hiervoor terug te halen…Eerbied en besef komt toch van binnenuit en valt met zo'n ritueeltje niet af te kopen.

Ik ben opgegroeit op het platteland en daardoor vind ik de hetze tegen de bio-industrie soms overdreven.Landen waarbij er geen bio-industrie is zijn de dierenrechten vaak slechter en wreder te noemen.De controle op dieren hier is veel beter geregeld dan in bovengenoemde landen.Dieren krijgen voedsel,inentingen tegen ziekten etc.

Mensen gebruiken vaak onbewust (afgeleide) dierproducten waar men vaak geen weet van heeft.Het bekende buillionblokje in de lindesoep is vaak een verradelijk aftreksel van rundvlees.Dus het is op zich al erg moeilijk geen diervrije producten te nemen waarvan men in eerste instantie geen weet heeft.

Misschien zijn mijn reacties wat flauw te noemen want ik ben heus niet anti-vegatarisch hoor.Toch raadt ik mensen wel aan om een stuk vlees niet alleen te vervangen door een groenteburger en een extra vitaminepil want dat is echt niet gezond te noemen.En zeker niet voor opgroeiende kinderen.

• Sanne

<>

En voor neergroeiende kinderen :-) hahaha?

• Aumdas

Hallo Judith,

Ik vind het heel positief, en erg goed van jouw om vegetarisch te worden!!!..Ik ben een beetje woonachtig in India, en de beste vleesvervanger is Linzen, en Kikkererwten!!!

Het duurt 7 jaar voor dat je lichaam omgeschakkelt is…..

Het is wel goed om veel proteine rijke gerechten te maken!!!…en fruit!!

Als je het gevoel hebt hinger te hebben,…..Neem dan ook vocht tot je…

Ik ben inmiddels alweer 10 jaar vegetarisch en eet geen vlees, vis en eieren……..en geloof mij,…ik voel me echt sterk en mijn lichaam voelt erg flexibel!!!!

Zet door,…….en denk gewoon aan het eten dat je wilt eten, en luister naar je lichaam!!……………….Vlees, vis en eieren heb je echt niet nodig!!!!

Jai Hanuman

Aumdas

• Aumdas

in India wonen vele gezonde vegetariers die nog nooit vlees hebben gegeten……

en ook dieren heb recht op een leven,……zonder dat zij alleen maar worden gehouden in kleine ruimten om ze dan op te eten……………

Als iedereen vrij mag zijn….vind ik moet je maar wat mensen gaan eten…daar zijn er zwiezo te veel van!!!!!

Ik ben blij vegetarier te zijn,…en hoort zeker wel bij spirituelle groei,…en ieder die zegt van niet heeft niet gooed begrepen wat spiritueel is

aaauuuuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm