Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

spirituality for the rich and famous

• Mark

Vroeger had je de handoplegster die je voor een tientje afhielp voor de angst voor het aankomende rijbewijs.

In de jaren tachtig kwam hulp van hogere hand en onstond er een run op gidsen en engelen.( wie kent de inmiddels overleden Jan Kleyn niet meer,die het begrip gids introduceerde in de wereld van paravisie-nederland) Hoe lief en onschuldig was die tijd nog.

In de jaren negentig kwamen de lichtwerkers in opkomst met positiviteitsadviezen via kostbare workshops en seminars.Positiviteit was een investering in deze meest zelfzuchtige decennia van de twintigste eeuw.Met de millennia in opkomst werd er bakken met geld verdiend.

Wie dacht dat positiviteitsgoeroes zouden vervallen tot een jaren negentig icoon vergiste zich.De spirituele bedrijfstak had z'n pijlen gericht op de wetenschap en het inmiddels beroemde jaartal 2012.(en mensen met een prijskaartje) De namen werden er in ieder geval steeds leuker op.Hier enkele voorbeelden:

Hans de Waard met de Jassentechniek en de Transforming Scan Healing.(prijskaartje voor een consultje jassen,120 euro)

The Kathara Bio-Spiritual Healing System (prijskaartje workshop 250 euro)

Nog een paar leuke termen:Rudolf van Well met de technieken van Drunvalo Melchizedek en het Christusbewustzijn gebaseert op kwantumfysica.Een weekje mandalaschilderen in Frankrijk op La Vie Tara (prijskaartje 500 euro) En wie kent de kostbare workshops niet van oude rotten als Steve Roth en Ron Martinez?

Ai! Het lijkt erop dat deze diepe vormen van spiritualiteitsbeleving enkel voorbeschouwd is aan de rich and famous onder ons.Maar wat bieden ze nu werkelijk aan inhoud, buiten wat prettige visualisatie-spelletjes en positiviteitsgestuurde gedachtenintenties? Mijns inziens helemaal niets.Enkel een lege portemonnee en een poosje zelfgecreëert geluk.(lees positiviteit)

Ook de wetenschap moet eraan geloven.Elke nieuwe ontdekking die de wetenschap doet (en dit gaat in een sneltreinvaart) roept nieuwe vragen op die deze mensen graag invullen.De grootse onzin komt eruit.Enkele voorbeelden.(geciteerd uit de laatste paravisie) Wij gebruiken maar tien procent van onze hersenen.Klink-klare onzin,we gebruiken de hersenen in z'n geheel.Termen als junk-dna werd genoemd.Het zou de evolutionaire derde streng zijn die ons als mens aktiveerd tot een hoger evolutionair doel.Opnieuw klink-klare onzin en totaal niet wetenschappelijk onderbouwd.Ook vragen rondom de kwantumfysica worden mijnsinziens te gemakkelijk ingevuld.Hoewel ik een bewonderaar ben van het gedachtegoed wat wetenschap en spiritualiteit nader tot elkaar brengt (zie mijn stukjes hierover omtrent Lynne McTaggart) lijkt het helaas weer de andere kant op te gaan.Kwantumfysica als wetenschap bedoeld, verwordt tot een spiritueel bijgeloof.

Tja,wat moet je hiermee? Is ondergetekende echt een kritische zeurpruim aan het worden?Ik hoop dat de lezer de humor in mijn sceptici blijft zien want dat is de kern.Positiviteit is niet iets waarvoor je hoeft te betalen, net zoals zuurstof. Dus laat men verstandig wezen door ervoor te zorgen dat negativiteit geen afzetmarkt meer hoeft te zijn voor dit soort van commerciële positivisten.(lees charlatans) Slaap lekker…..

• Sanne

Ach, ik heb best veel aan alle fimpjes, boeken enz. en kan daar voor mezelf best wat uit halen.

Punt is dat ik, of het van het net ge-free-load heb, of bij de bieb geleend heb enz.

Zoals bv. “The Secret” vind ik een afschuwelijk commerciële site hebben

met te dure dvd's enz, die je alleen daar kan krijgen.

Het filmpje zelf heb ik wel plezierig naar kunnen kijken, puur omdat ik het gratis heb kunnen bekijken.

Ik ken zat mensen, spiritueel ver bewust en handelend, die me iets hebben kunnen aangeven, of eventjes net dat duwtje in de rug hebben kunnen geven.

Weet je waarom die mensen niet bekend zijn?

Omdat het ‘gewone’ mensen, net als de bakker op de hoek van de straat zijn

en hun gaven alleen gebruiken als er iemand op hun pad komt, die ze nét even kunnen helpen met iets gratis, naast hun werk.

Dat op hun pad komen wordt dan van boven geregeld.

Er zijn ook mensen die van hun gaven wel hun werk maken voor geld;

niet dat dat perse fout hoeft te zijn; het moet alleen niet de spuigaten uit lopen

ja, en waar leg je de grens?

Oké, ga je met puntensysteem werken, of andersoortig ruilwinkel idee,

het blijft een systeem.

Zolang je op aarde leeft en rond moet komen, blijf je altijd zoiets dergelijks houden;

tenzij je dus niet je werk er van maakt en naast je werk 's avonds gratis mensen helpt…

op weg.

Op weg.

Ja, maybe the way to go.

Naast het werk, voor niks anderen helpen;

doen al best veel hoor; denk eens aan vrijwilligers.

Ik had trouwens al gezegd dat ik daar ook al eens iets over geschreven had, maar daar heb je voor zover nog niet op gereageerd.

Dat was:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2079&i=6984&t=6984

;) Sanne

• Sanne

Ik had trouwens al gezegd dat ik daar ook al eens iets over geschreven had, maar daar heb je voor zover nog niet op gereageerd.

Dat was:

www.prikpagina.nl/read.php?f=2079&i=6984&t=6984

Ja, ik bedoel dan juist over die dure toestanden

• angel 11

even een paar vraagjes, heb jij die therapie bij hans de waard wel eens gedaan?

En heb jij persoonlijk contact gehad met Ruud van Well?

• Mark

Misschien niet gereageerd,maar wel gelezen hoor.Mooi,stukje.

• Mark

Ik heb zeer zeker navraag en informatie opgehaald omtrent de Jassentechniek.Ik hem al eens eerder aangeduid op dit forum toen een angel zonder 11 precies hetzelfde opperde.Daar had ze gelijk in en ben me er toen iets beter in gaan verdiepen.Via internet met clienten navraag gedaan over het hoe en wat.Deze meneer heeft overigens ook een eigen site hoor met genoeg informatie.Ik zelfs wat kritische vragen gemaild maar nooit reactie gekregen. Ik ga geen 120 euro uitgeven en heb mijnsinziens geen therapie nodig.(ik koester mijn jassen)

Ruud van Well heb ik nooit ontmoet maar ik heb deze meneer aangeduid als een voorbeeld over de kwantum-hype die momenteel door spiritualiteitsland doorwaait.Zet objectieve wetenschap omtrent kwantumfysica eens naast de spirituele variant en je begrijpt wat ik bedoel.Nogmaals het is niet erg om vooruitstrevend te denken en te opperen,maar maak er geen waarheid van voor de leek zonder onomstotelijk bewijs.Geloof blijft immers geloof.

Ik bedoel mijn stukje sceptisch met een grote vleug humor.Kijk ieder mens is zelfverantwoordelijk voor wat hij/zij doet.Heeft iemand baat en geluk,mijn zegen heb je. De personen in kwestie zullen ongetwijfeld hele aardige heren en dames wezen en niet van de domste soort,maar ik blijf erbij dat er voor positiviteit niet betaald hoeft te worden.Het zit allemaal al in jezelf,met of zonder jas.

• Sanne

Dank je :)

• Sanne

Ik heb gisteren “Rimpels op je Ziel gelezen” van An de Wit-Akkerman.

Zij heeft ook kritisch geschreven over verschillende mediums die

of te veel geld vragen, of eigenlijk met zichzelf nog niet rond zijn.

Zie ook verschillende recensies er over.

Een aanrader dat boek!

(is mijn humble mening maar hihi ;) )

• angel 11

je stukje is inderdaad zeer sceptisch, en de “humor” kon ik nergens vinden.Zelfs geen vleugje. Zal wel aan mij liggen misschien…. .Ja, ieder mens is ook verantwoordelijk voor wat hij/zij doet. Er zijn in elk geval zat mensen die de spirituele achtergrond van bepaalde therapieën wel snappen, en sommige zullen ze nooit snappen. Ik vind het alleen nogal grof dat je totaal geen persoonlijke ervaring hebt met bepaalde therapieën of mensen, en ze hier al gelijk zonder boe of bah als geld beluste charlatans wegzet. Natuurlijk zijn er zat charlatans op de markt ik zal de laatste zijn die anders zal beweren, maar er zitten zeker ook hele goede tussen, ook al geloof jij daar niet in. En je betaald niet voor positieviteit, want dat moet je ten alle tijden uit jezelf halen, het gaat allemaal wel een stukje dieper en spiritueler als dat, maar jij gelooft daar niet in, dus zal je niet makkelijk in kunnen zien of kunnen accepteren dat er meer gegeven wordt dan alleen een stukje positiviteit. En dat is zeker wel het geval, bij een goede therapeut althans. Het is inderdaad jammer dat Hans je nooit antwoorden op je vragen heeft gegeven, maar dat is zijn keus. Uit eigen ervaring kan ik zeggen het is die 120 euro meer dan waard. Het is maar net waar je interesses liggen. Ik snap niet hoe mensen duizenden euro's aan de laatste mode kunnen uitgeven, ongetwijfeld doen zij dat ook om zich beter te voelen qua uiterlijk, ik kies ervoor om innerlijk steeds meer te groeien met behulp van, net als vele anderen, en dat maakt ons ook niet slechter of beter, maar ik kraak verder niemand af, en dat doe jij wel. Jij zegt ik koester mijn jassen, maar je weet niet eens hoe het zou voelen om ze kwijt te zijn, en geloof me, je zou verbaasd staan hoe groot dat verschil in gevoel zou zijn, maar omdat je het niet weet kun je gemakkelijk jouw jassen koesteren. Ik ben in elk geval blij dat ik ze niet meer heb.

Wat Ruud van Well betreft, hij heeft buiten zijn praktijk enorm veel voor mensen gedaan, en dat doet hij nog steeds, weinige die daar aan kunnen tippen.Ruud heeft inderdaad binnen de “quantum hype” iets nieuws ontdekt wat vele mensen kan helpen verder te komen. Maar ja, jij gelooft daar niet in, dus zet je hem maar als voorbeeld te kijk, je weet niet eens wat zijn quantum theorie inhoud! Dus eerst info halen voordat je oordeelt!

En daarbij, is het wel eens in je bolle tinus opgekomen dat mensen als Ruud en Hans geld verdienen om een gezin te kunnen onderhouden en om projecten op te zetten? Doe jij het werk voor jou baas ook gratis? Je spuit je gal over mensen en je weet niet eens wat van ze. Veel van deze mensen als Ruud en Hans denken inderdaad vooruitstrevend, en maken van hun theorieën inderdaad een waarheid. En bij mijn weten kun je van een waarheid, niets anders als de waarheid maken, ook al is die te hoog gegrepen voor sommige om dat te snappen. En natuurlijk zie jij dat bewijs niet, het valt jou niet te bewijzen, je weigert het te zien al zou het recht voor je staan, want jij gelooft het niet, maar dat wilt niet zeggen dat het er niet is…..

• Maarten Sonderen

Eigen verantwoordelijkheid vind ik een belangrijk thema.

Ik vind het ook een goede zaak dat mensen waarde leren hechten aan persoonlijke ontwikkeling. Veel mensen weten wel heel precies wat ze voor de nieuwste BMW moeten neertellen maar niet hoe ze waardering moeten geven aan innerlijke ontwikkeling.

Eigen verantwoordelijkheid en innerlijke ontwikkeling gaan mijns inziens gewoon hand en hand. Dat betekent dat je ook gewoon kunt experimenteren bij verschillende trainingen, therapieen, opleidingen.

Zelf ben ik vrij sceptisch geweest ten aan zien van bepaalde trainingen, terwijl ik ze later toch ben ondergaan. Veel scepsis waren ook mijn weerstanden om geconfronteerd te worden met bullshit bij mezelf die mijzelf in de weg stond om vernieuwing(lees: meer levenskwaliteit bij mezelf en met anderen) in mezelf te ervaren.

Het probleem is dat veel mensen van tevoren willen weten wat het ze concreet oplevert. Veel pijnvermijding in een genotzame samenleving waarin elk Senseoshotje het euforische moment is van de dag en waar we vervolgens in een salon lekker kunnen keufelen over wat er zo al mis is in de samenleving om zelf maar niet met onze pijn geconfronteerd te hoeven worden.

Het is een terechte vraag(wat levert het me op) in een korte termijn denkende samenleving. Dit, omdat er in het Westen geprobeerd wordt om op een dominante rationele manier met de wereld om te gaan, een manier waarop het denkniveau een belangrijke rol speelt.

Uiteindelijk is dit slechts schijn omdat al onze rationele besluitvorming gestuurd wordt vanuit een ander niveau. Dat is op zich heel natuurlijk want het denkniveau heeft geen herinnering. Het denkniveau combineert zoals een computer dat doet.

Veelal wordt dit denkniveau echer gevoed bij zijn overwegingen en besluitvorming door een bepaalde gevoelsintensiteit. Dit het causale(oorzakelijke) niveau(gevoelsniveau). Het is niet alleen emotioneel voelen maar het is gevoel dat ons ieder moment in ons leven vergezelt. We voelen altijd iets, al zijn we ons daarvan niet bewust. Als we dat gevoel niet zouden hebben of als dat gevoel gestoord is, bijvoorbeeld in een depressie dan valt de zin van het leven weg omdat het leven dan als los zand uit elkaar schijnt te vallen. Deze doorgaande stroom van voelen is de lijm die de verschillende momenten van ervaren aan elkaar lijmt tot een geheel dat we de ervaring van het leven kunnen noemen.

Een onbewust niveau dat veelal door de dominante rationele manier van benaderen niet tot zijn recht komt en waardoor veel pijn wordt weggerationaliseerd, opgekropt of geprojecteerd(noem alle afweermechanismes maar op).

Kortom. De samenleving is grotendeels verwond. Mensen zijn op zoek naar iets wat ze kwijt zijn of willen helen.

Een beetje verlangen om jezelf anders te kunnen ervaren in een overwegend rationeel, sturende samenleving lijkt me heel natuurlijk.

Maar eens even geen tweede auto en daarvoor in de plaats een sprong in het diepe van je eigen onbekende. Daar is moed voor nodig. Je weet het even niet meer. Eindelijk!

Levert het niet iets op, dan heb je in ieder geval het risico genomen om jezelf iets nieuws te geven(en daardoor ook weer je omgeving) waar je onbewust naar verlangde. Het verlangen houd je gaande.

En dat je daarvoor ook betaalt, is misschien nieuw voor je. Oude analyses maken veelal plaats voor nieuwe analyses door nieuwe gevoelsimpulsen.

Het is het overduidelijk dat praten over psychologische problemen (of wel denkniveau dat over gevoelsniveau praat) deze problemen niet kan oplossen. Zelfs als jij alle details van jouw psychologische probleem kent, betekent dat nog niet dat jij van het probleem af bent. Een heling kan alleen plaatsvinden door bewust in dat niveau van perceptie te werken waar de oorzaak van het probleem is gelegen. Dit vereist een andere staat van perceptie.

Als je als therapeut, trainer of healer iemand bij dat andere niveau weet te helpen, pracht werk. En dat mag best flink beloond worden in een uiterst kromme samenleving.

Als we beseffen dat de manier waarop we de wereld ervaren verschillende niveaus heeft, dan ligt het voor de hand dat veel conflictsituaties, bijvoorbeeld in de werkomgeving, helemaal niet uitgepraat kunnen worden omdat het vaak geen probleem van denkniveau is maar een probleem van gevoelsniveau. In zo'n geval zou een gemeenschappelijke vakantie of trektocht waarbij men elkaar leert kennen en leert met elkaar in gevoel te communiceren veel sneller tot een goed resultaat leiden.

Om er maar effe een wetenschapper bij te pakken:

Albert Einstein zei eens:‘De belangrijkste problemen kunnen niet worden opgelost binnen hetzelfde kader waarin ze gecreëerd zijn.

groet

Maarten