Vroeger had je de handoplegster die je voor een tientje afhielp voor de angst voor het aankomende rijbewijs.
In de jaren tachtig kwam hulp van hogere hand en onstond er een run op gidsen en engelen.( wie kent de inmiddels overleden Jan Kleyn niet meer,die het begrip gids introduceerde in de wereld van paravisie-nederland) Hoe lief en onschuldig was die tijd nog.
In de jaren negentig kwamen de lichtwerkers in opkomst met positiviteitsadviezen via kostbare workshops en seminars.Positiviteit was een investering in deze meest zelfzuchtige decennia van de twintigste eeuw.Met de millennia in opkomst werd er bakken met geld verdiend.
Wie dacht dat positiviteitsgoeroes zouden vervallen tot een jaren negentig icoon vergiste zich.De spirituele bedrijfstak had z'n pijlen gericht op de wetenschap en het inmiddels beroemde jaartal 2012.(en mensen met een prijskaartje) De namen werden er in ieder geval steeds leuker op.Hier enkele voorbeelden:
Hans de Waard met de Jassentechniek en de Transforming Scan Healing.(prijskaartje voor een consultje jassen,120 euro)
The Kathara Bio-Spiritual Healing System (prijskaartje workshop 250 euro)
Nog een paar leuke termen:Rudolf van Well met de technieken van Drunvalo Melchizedek en het Christusbewustzijn gebaseert op kwantumfysica.Een weekje mandalaschilderen in Frankrijk op La Vie Tara (prijskaartje 500 euro) En wie kent de kostbare workshops niet van oude rotten als Steve Roth en Ron Martinez?
Ai! Het lijkt erop dat deze diepe vormen van spiritualiteitsbeleving enkel voorbeschouwd is aan de rich and famous onder ons.Maar wat bieden ze nu werkelijk aan inhoud, buiten wat prettige visualisatie-spelletjes en positiviteitsgestuurde gedachtenintenties? Mijns inziens helemaal niets.Enkel een lege portemonnee en een poosje zelfgecreëert geluk.(lees positiviteit)
Ook de wetenschap moet eraan geloven.Elke nieuwe ontdekking die de wetenschap doet (en dit gaat in een sneltreinvaart) roept nieuwe vragen op die deze mensen graag invullen.De grootse onzin komt eruit.Enkele voorbeelden.(geciteerd uit de laatste paravisie) Wij gebruiken maar tien procent van onze hersenen.Klink-klare onzin,we gebruiken de hersenen in z'n geheel.Termen als junk-dna werd genoemd.Het zou de evolutionaire derde streng zijn die ons als mens aktiveerd tot een hoger evolutionair doel.Opnieuw klink-klare onzin en totaal niet wetenschappelijk onderbouwd.Ook vragen rondom de kwantumfysica worden mijnsinziens te gemakkelijk ingevuld.Hoewel ik een bewonderaar ben van het gedachtegoed wat wetenschap en spiritualiteit nader tot elkaar brengt (zie mijn stukjes hierover omtrent Lynne McTaggart) lijkt het helaas weer de andere kant op te gaan.Kwantumfysica als wetenschap bedoeld, verwordt tot een spiritueel bijgeloof.
Tja,wat moet je hiermee? Is ondergetekende echt een kritische zeurpruim aan het worden?Ik hoop dat de lezer de humor in mijn sceptici blijft zien want dat is de kern.Positiviteit is niet iets waarvoor je hoeft te betalen, net zoals zuurstof. Dus laat men verstandig wezen door ervoor te zorgen dat negativiteit geen afzetmarkt meer hoeft te zijn voor dit soort van commerciële positivisten.(lees charlatans) Slaap lekker…..