Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

spirituality for the rich and famous

• angel 11

Je zegt het volgend: “en ja ach.. mensen die veel geld uit geven aan verlicht worden, transformeren of wat dan ook in die richting.. die hebben het denk ik niet begrepen wat dat inhoud.”

Ten eerste niet alle therapieen zijn om verlicht te worden, hoe kom je daar nu toch bij? Danb zou ik zeggen, laat je eerst eens goed voorlichten, want volgens mij snap JIJ het niet helemaal. Er zijn wel mensen die zeggen mensen te kunnen verlichten, maar dat is een groeiproces waar je naar toe kunt werken, je kunt dat niet afdwingen. Transformatie technieken leren is alleen maar positief, helemaal niets mis mee. (weet je zelf eigenlijk wel wat het inhoud? Transformeren?)

En wat hebben mensen die les therapiën ondergaan om vooruit te komen dan niet begrepen volgens jou? Ik denk eigenlijk dat mensen die therapieën zo halsstarrig afzweren niet toe zijn aan spirituele groei. Ze zijn niet open minded genoeg om te willen zien dat anderen soms echt kunnen helpen, en dat het niets met geldklopperij of afdwingen van verlichting te maken heeft. Zoals ik al eerder zei, er zijn helaas wel veel kwakzalvers op de markt, maar er zijn zeker ook hele goeden bij, je moet ze maar net vinden, vaak staan deze ook niet in de gouden gids, ze hebben vaak een volle praktijk omdat ze via mond op mond reclame aangeprezen worden. Ik ben benieuwd hoe jij spirituele groei dan stimuleerd bij jezelf, Boeken vast niet, want daar verdienen de schrijvers natuurlijk aan, stukjes op internet vast ook niet, want dat is verlichteing en transformatie afdwingen, hmm, therapie ook niet…dus hoe doe jij het dan? ik ben heel nieuwsgierig naar jou antwoord!..

• Mark

Hoi,angel 11. Begrijp je nou wat ik bedoel met een karakter uit een schrijfstijl halen?

Therapieën hoeven zeker niet alleen te dienen om verlichting te verkrijgen.( verlichting is trouwens een nogal subjectief begrip) Ik heb wel enkele voorbeelden genoemd die de term transformatie en verlichting in hun mond nemen.Die voorbeelden heb ik ook duidelijk vernoemd in mijn topic.

Maar goed,het inhoudelijke. Laten we eens kijken. Ik heb de term visualisatie en het sturen van gedachtenintenties genoemd. Geef mij buiten een prettig anamnesegesprek nog iets aanvullends. Stel, je neemt een client met een schizofreen ziektebeeld. Helpt dan deze therapie van “jassen uittrekken” dan nog voor een langere tijdsduur? Ditzelfde geldt voor de langdurig depressieve, de verslaafde etc,etc. Ik denk het niet.Daarbij zijn toch andere behandelmethodes nodig. Hetzelfde geldt voor de zgn gebedsgenezers en de (reiki) magnetiseurs.Voor kleinere psycho-somatische klachten bieden ze resultaat,maar voor de chronisch zieken niet.Dat is een bevestigd wetenschappelijk feit. Ik werk al jaren met een doelgroep met zowel psychische als somatische ziektebeelden en dit soort van “therapieën” zijn nooit verder gekomen dan als een kortdurende suggestie.Op langdurig termijn, enkel gebakken lucht en een lege portemonnee van de client.

Het spijt me,maar dat is de realiteit. (vandaar dit statement)

• Maarten Sonderen

Ola Mark,

Langdurige processen(zoals depressie/ verslavingen) dienen ook langdurig bewerkt te worden. Helemaal mee eens, Mark. Ook alle serieuze spirituele paden/ wegen(geestelijke tradities) duren een heel leven lang of langer. Schizofrene patienten kunnen bij dit soort paden/wegen veel baat hebben. Kortdurende boosten werken vaak ook kortdurend. Ik ken veel ex- verslaafden en schizofrene mensen die door dit soort langdurige paden/wegen een ontzettend verrijkt leven hebben gekregen.

Die wegen en paden vereisen discipline en toewijding en zeker geen new agegedoe(ik zie een mooie kleur of een mooi droombeeld of de ‘ik benoem alles als mooi en lief mentaliteit’ en nu gaat het beter).

Ook de kortdurende therapieen die van alles beloven, behoren tot de SENSEOshotmaatschappij. Wel kunnen ze iets op gang brengen!

Spiritualiteit is(om er maar even een oordeel aan te geven) NIET LEUK! De confrontatie met je ego is niet leuk en ook niet 1,2,3 opgelost.

ps. het is ook wel weer leuk. Die eeuwige paradox ook!

• Mark

Kijk Maarten,we creëeren ons eigen karma,ons eigen lot.Zowel het positieve als het negatieve pakketje.Ik denk niet dat het zinvol is tijdens zo'n proces weg te moeten rennen als het wat negatief begint te worden.(veel van die zgn therapieën beloven dit soort van gebakken lucht) Zo werkt het leven nu eenmaal niet. En waar hebben we het eigenlijk over in onze toch al decadente senseo-maatschappij? Transformatie naar een vierde dimensie? Gasten als Hans de Waard moeten eerst eens een lesje echte natuurkunde leren en eens realistischer kijken naar de echte huidige wereldproblematiek.Ik denk dat de mens nog een hoop moet leren alvorens het rijp is voor zo'n dergelijke transformatie.2012 lijkt me nogal kortdag.

Vind je me hypocriet als ik vertel zo'n senseo-apparaat in huis te hebben?(ha,ha)

• angel 11

volgens mij heb je de vragen van mijn vorige stukje niet zo begrepen, ik heb het over spirituele groei, en jij begint met het op sommen van lichamelijke en geestelijke kwalen, Ik vroeg je bijvoorbeeld weet je zelf eigenlijk wel wat het inhoud? Transformeren? En wat hebben mensen die les therapiën ondergaan om vooruit te komen (spiritueel) dan niet begrepen volgens jou? Ik ben benieuwd hoe jij spirituele groei dan stimuleerd bij jezelf, Dat zou ik eens graag willen weten, maar daar geef je weer geen antwoord op. (wat me eigenlijk ook niet verbaasd, hoor.)

Schizofrenie kan inderdaad door een GOEDE alternatieve therapeut verholpen worden op langdurige basis.Het ligt er maar net aan wat de schizofrenie veroorzaakt.Langdurige depresie kan met een GOEDE alternatieve therapeut ook verholpen worden. (daar ben ik het bewijs van, ik ben juist van pure ellende naar de alternatieve hoek gehold, en dat is de reden dat het mij nu meer dan geweldig gaat. Zonder volgepropt te zijn met anti depresiva en ander spul wat het leven uit je weg haalt en je in een zombie veranderd) Maar het ligt er nu ook weer net aan hoe de depresiviteit onstaan is. Met verslaafden heb ik geen ervaring.

Vaak plakken gerenomeerden artsen een sticker op je met een diagnose wat je voor de rest van je leven meedraagt. Ze proberen door je vol te proppen met chemische rotzooi (ook wel medicijnen genoemd) de kwaal te onderdrukken, maar dat neemt nooit of te nimmer de oorzaak weg. Een GOEDE alternatieve therapeut kijkt naar waar de oorzaak ligt, en probeert dat te helen. DAT heb ik nog maar zelden gezien bij de reguliere artsen. (ook eigen ervaring)

Het is jammer dat je zo halstarrig alle alternatieve therapieën en Therapeten over dezelfde negatieve kam scheert, maar ja, dankzij de regulieren “genezers” van geestelijke en psychise kwalen, kun jij in elk geval nog jaren lang doorwerken met de doelgroepen met zowel psychische als somatische ziektebeelden. Je bent ten alle tijden verzekerd van werk. Hoera voor de reguliere behandel methodes….

• spirit

zie nu pas dat er reactie is eigenlijk.. dus sorrie voor het late antwoord.

ik weet niet meer precies vanuit wel gevoel/idee ik reageerde opdat moment.

maar tuurlijk zijn er therapieen die mensen kunnen helpen als zei het zelf niet kunnen. zo hebben we ook psychologen artsen ect.

nee ik ken idd al die benamingen niet.. maar dat lijkt me ook niet belangrijk hoe iets heet, maar wel wat de inhoud betreft.

ja sorrie ergens blijf ik erbij dat jezelf transformeren zoals jij het noemt.. geen geld hoeft te kosten. anders zouden arme mensen er niet toe komen. ik geloof dat wanneer iemand werkelijk wilt.. de juiste boeken, middelen ect op je pad komen. en als iemand geen geld heeft voor boeken dan komt er wel een buurvrouw die net een bepaald boek voor je te leen hebt. of je leest artikelen op internet.of je hebt ervaringen en praat erover met mensen en komt zo doende tot meer inzicht.

niet dat ik vind dat iemand er geen geld aan mag verdienen.. kwam misschien zo over.. maar dat moet ieder voor zichzelf weten. en ieder moet ook voor zichzelf weten of hij of zij er geld aan uit wil geven.

wat ik zei over.. dan hebben ze er niks van berepen: dat is mijn fout. zit ik idd best verkeerd mee. ik heb geen inzicht in iemands totaal plaatje.. dus ja kans is groot dat het voor bepaalde mensen wel goed is het via therapieen, workshops en dergelijke te doen. want mijn weg is niet perse ook de weg van een ander…

dus ik reageerde vanuit mijzelf ipv het geheel.

• angel 11

Ja, daar kan ik me inderdaad wel in vinden….wat je nodig hebt komt inderdaad op je pad, als je er maar voor open staat. Toendertijdheb ik om van mijn depressie af te komen inderdaad voor die alternatieve therapie betaald. Ik ben via de huisarts, antidepresiva, maatschappelijk werk, riagg en dergelijke toch in die hoek gaan zoeken uit pure wanhoop. En ik heb mazzel gehad, diegene die op mijn pad kwam is ontzettend goed. Nu, vele jaren later begeleid hij me nog steeds met dingen, maar nu als vriend. Ik heb ook het leggende geld niet om wat dan ook te kunnen doen, en via de bieb, of internet is ook heel veel te vinden. Net als dat Mark zo afgeeft op de jassentechniek, ik kan zeggen dat het werkt, ik heb het namelijk zelf mogen ervaren, en wat transformatie technieken betreft, die zijn zo te leren, daar hoef je inderdaad echt niet voor te betalen, en positief denken kan ook iedereen leren, dat is vaak al het halve werk..

Toch blijf ik erbij dat je ook veel van anderen kunt leren, of dat zo gaat, of via therapie, dat maakt op zich niet uit. Maar therapeuten kunnen vaak gereedschappen geven waar je zelf mee aan de slag kunt. Tja, en de een voelt zich daar prettig bij, een ander niet.

• judith

Hoi dames spirit en angel :-)

'K sluit me hier ook bij aan, iedereen die voelt dat hij/zij psychisch, spiritueel of geestelijk wil ontwikkelen en zich daar op gaat richten, maakt niet uit vanuit welke diepe put (je moet meestal eerst diep in de ellende zitten voordat je sowiezo het idee krijgt of je bewust wordt dat je eruit of omhoog wilt), die krijgt hulp op z'n pad op welke manier dan ook.

Het is bij mij ook zo gegaan, kom ook uit een heel diep dal, ik ben wel altijd voorzichtig geweest met allerlei therapieen, juist omdat het aanbod overweldigend is, heb uiteindelijk zelf voor een paragnost gekozen (niet de goedkoopste, en of hij het geld waard was laat ik in het midden) maar ik heb daar op een bepaalde manier heel veel aan gehad, veel geleerd en nu heb ik iemand leren kennen waar ik weer een heel eind verder mee kan (onder betaling van vrijwillige bijdrage) vind ik persoonlijk heel prettig en redelijk.

Wat ik eigenlijk wil zeggen dat je erop kunt vertrouwen dat je altijd dat krijgt wat je op dat moment nodig hebt en dat je altijd op je eigen gevoel ergens over moet vertrouwen in de eerste plaats.

groetjes Judith

• angel 11

even ter informatie waarom geregistreerde (wit werkende) alternatieve therapeuten zo duur kunnen zijn is het feit dat ze 50% belasting over hun inkomsten moeten betalen. Dat is meer dan de meesten van ons doen. En aangezien er therapeuten zijn die een gezin met kinderen moeten onderhouden, zou ik zeggen reken zelf maar uit… zelfs al lijken ze duur, ze houden er vaak zelf niet echt heel veel aan over…. ze leven vaak net zo eenvoudig als de meeste van ons.

• Sanne

Een dergelijk gelijkluidend antwoord kreeg ik van de mensen die ik in mijn draadje “Spirispam, Spirimarketing” aangehaald had.

Op zich hebben ze wel op bepaalde punten gelijk.

Ondernemer zijn is een harde moeilijke wereld, om het hoofd boven water te houden en zeker als je een gezin hebt, kun je niet een paar weken ‘maar’ even gaan ‘kamperen’ met een paar korsten oud brood.

Maar er zijn wel mensen die naast hun werk ‘diensten’ gratis verlenen.

Alleen hebben die dan niet voor iedereen plek, je moet ze maar toevallig tegenkomen enz.

Ja, het is een keuze, maak je ergens je beroep van of niet.

Ik bedoel ander werk om van te leven en dan daarnaast je spiritualiteit dingesen.

Het is nog niet zo dat we van de wind kunnen leven, of van prana of wat ook.

Vraag me af hoe dat met die vrije energie zit.

Maar op dit moment moet je gewoon iets…om van rond te kunnen komen.

;) Sanne