Mark, je bent lekker bezig zeg, goeiedag.
Volgens mij maak je een cruciale fout door ego aan de ziel te koppelen. Ego is weldegelijk persoonlijkheid, datgene wat we aangeleerd en overgenomen hebben, de ziel is zuiver.
Ook mis ik het zelf actief kunnen werken aan het loslaten van de ego, dat nu als belemmering optreedt voor het Licht/de Liefde binnenin. Hoe minder ego, hoe zuiverder de persoon in zijn/haar optreden, hoe meer Licht hij/zij naar buiten kan laten schijnen. Zoals jij het beschrijft vanuit de evolutie is het een kwestie van afwachten tot alle ervaringen uit vorige levens zijn doorlopen (voor zover ze in dit leven nodig zijn) en je over kunt gaan naar een nieuw leven met nieuwe belemmeringen/uitdagingen.
In veel gevallen is het ego zeer zeker bang voor de liefde, want dat betekent het loslaten van de controle, van het bekende, van het kunnen beredeneren. Ik heb hier al eens eerder gesteld dat daar waar angst zit geen plaats is voor Liefde, de universele energie. Bange mensen zijn doorgaans naar binnen gerichte mensen, maar zij missen het contact met zichzelf en voelen zich daardoor onzeker. Mensen die echt in Liefde kunnen leven hebben een hoge mate van vertrouwen in het leven en ervaren daardoor minder dan wel geen angst.
Als het zoals jij stelt een kwestie van evolutie is, zouden veel mensen nooit een gevoel van liefde kunnen ervaren. Ik ga ervan uit dat dat gevoel te leren is als je bereid bent de ‘belemmerende bagger’ in jezelf, gevormd door het ego dan wel overgenomen vanuit het verleden, op te ruimen, dus actief werken, zowel op bewust als op onbewust niveau.
Ik maak een duidelijk onderscheid tussen de vaak tijdelijke romantische liefde/ het verliefd zijn en de universele Liefde naar de mensheid toe, de energie diep binnenin ons. Dit heeft niets te maken met het hoge joepie-gehalte wat tegenwoordig veelvuldig gepropageerd wordt: alles en iedereen moet je geweldig vinden, het leven is een groot feest. Leren in Liefde te leven is hard werken, waarbij integriteit en eerlijkheid voorop staan.
's Morgens voor het opstaan, als de bewuste geest nog niet echt geactiveerd is, herhaal ik vele keren de volgende mantra:
Liefde voor het denken,
Liefde voor het zien,
Liefde voor het horen,
Liefde voor het spreken,
Liefde voor het voelen en
Liefde voor het doen.
Mijn reactie naar de mensheid staat centraal; o.a. deze mantra bespoedigt naar mijn idee de transformatie naar universele energie; evolutie duurt mij te lang en behelst een bepaalde afhankelijkheid.
Gegroet,
Elza