Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat is er aan de hand

• Mark

Omschrijf eens het begrip ‘die hard believer’. (als je de discussie inderdaad op een intellectuele manier wilt voeren) Ik denk dat jouw voorstelling van 2012 is dat de wereld vergaat. Daar geloof ik niet in. Jehova getuigen roepen dit al decennia en de Aarde draait nog steeds. (heel veel bestaande 2012-denkbeelden komen overigens voort uit dit soort oude christelijke denkbeelden en hebben eigenlijk weinig met een Maya-overlevering te maken)

Daarbij sta ik een beetje verbaasd over de ‘luiheid’ binnen de reacties. :) De dagelijkse dingen die we doen om onze leefomgeving aangenaam te maken en die nodig zijn om onszelf te voorzien in de primaire levensbehoeften. (neem eens een kijkje in een Braziliaanse sloppenwijk, dan klaag je echt niet meer over een wasje doen)

Wij zijn bevoorrecht te leven in een klein deel van een steeds grotere wereldpopulatie die het veel en veel slechter heeft. Als mensen eens werkelijk de ogen hiervoor zouden openen en er een werkelijke affectie voor ging voelen, dan pas begint er een spiritueel vonkje te branden in wat we het innerlijke van de mens noemen. Druk maken over files, de duurte van een mobiel abonnement, het aanpraten van de nieuwste ‘spirituele therapieën’, etc,etc. Ach, de mens is als een kind wat nog zoveel moet leren. Daarom is een ‘transformatie’ naar een vierde of vijfde dimensie enkel een hoogmoedige gedachtegang voor een verwend kind wat nog moet leren zien en begrijpen. Wat nog moet leren wat werkelijk handelen inhoudt. Wat het belang van mededogen naar je medemens is.

Herken je hier iets in en wil je hier iets mee, dan ben je welkom om de eerste schreden te zetten wat wij het ware spirituele pad noemen. De mensheid is nog bij lange na niet klaar voor de geestelijke wereld die daarboven ligt. Niet zolang de mens ervoor kiest blind en doof te blijven voor datgene wat om hem heen afspeeld. Wanneer de mens zich druk blijft maken om het persoonlijke belang zal er geen sprake zijn van enige spirituele vooruitgang. Dan blijft het enkel bij een nalopen van een eigen bedachte fantasie waarop het etiket ‘spiritualiteit’ geplakt staat. Persoonlijke emotiebevrediging leidt niet tot het spirituele pad. Zoek dus het grote in het kleine. (zelfs in zoiets als de was doen of in de file staan)

• angel

Hoi Goh, Dat van die file is een goed voorbeeld, nu die boze baas dat je te laat kwam, is dat zijn boosheid of de jouwe? Laat hem boos zijn, dat is zíjn emotie, miet de jouwe. Maar ik snap je wel hoor, ik heb thuis zo'n beproeving met een puberende tiener dochter, en een pre puberende zoon, grijs….toch merk ik steeds meer dat ik me niet op de kast laat jagen door hun emoties, of boosheden.Het hoort (tijdelijk, hoop ik hahaha) bij hen, niet bij mij…..

hey Mark ik ben het met je eens dat wij als mensen nog veel moeten leren, maar ik ben het niet met je eens dat er geen overgang komt naar een andere dimensie.

Wat heeft het voor zin om een kind tot zijn 80ste de kleuterschool te laten doen.

In jou ogen heb ik dan misschien een hoogmoedige gedachtegang van een verwend kind wat nog moet leren zien en begrijpen.Maar ik denk dat dat de blindheid is van iemand die niet verder kan zien als de limited reality waar hij maar al te graag in rondhangt. Wij verschillen dus weer van mening, hahaha. Jij kijkt om je heen en ziet datgene wat je ziet voor waar aan. Spirituelen zien meer dan dat, en prikken door die dingen heen. Ik zal de wereld nooit meer kunnen zien zoals jij hem ziet, dat wil ik ook niet. Maar dat maakt van geen van tweeén van ons een betere of slechtere believer, we beleven het gewoon allebei anders. Daarbij, waarom denk jij te weten wat het ware spirituele pad is? Dat vind ik nu een beetje hoogmoedig van je, laat mensen in hun waarde over hoe zij dat pad zien of willen bewandelen, alle wegen leiden toch naar hetzelfde. veroordeel iemand niet omdat hij niet hetzelfde pad bewandeld als jij. Ofdat die persoon er nu langer over doet, of juist korter.

Jij loopt in mijn ogen net zo goed jouw eigen bedachte fantasie na waarop het etiket ‘spiritualiteit’ geplakt staat. Alleen zie je het van anderen wel, maar van jezelf niet.

• Goh

Mark schreef:

“Herken je hier iets in en wil je hier iets mee, dan ben je welkom om de eerste schreden te zetten wat wij het ware spirituele pad noemen”

————————————————————————-

En hier scheiden onze wegen Mark. “Het ware (..?..) spirituele pad” ??

:D hoef ik niet uit te leggen denk ik?

• Goh

Ik heb het niet over de boze baas. ik wil zelf ook graag op tijd komen? Je hebt zelf nog iets van normen en waarden…afspraken na willen komen?

Tuurlijk kan ook ik eea relativeren, maar toch…

ik láát iedereen boos zijn, geen probleem. Ik laat mensen ook in hun waarde als zij denken op het ‘ware’ spirituele pad te lopen…..;-)

Maar dan hoef ik er nog niet in mee te gaan? :+

• Sanne

…Ware pad…

Ik merk dat een enkele Piet of zo ff langskomt op het forum, snel iets post van hoe niks ie dit of dat vindt en snel weer wegholt. Zij reageren vanuit een vooroordeel, maar omdat ze reageren, doet het blijkbaar toch iets met ze, anders zouden ze sowieso niet eens reageren.

Ik merk dat Mark bv een theosofische inslag heeft, maar dan wel vanuit een psychologisch wetenschappelijk perspectief.

Ik merk dat ik en wat anderen vanuit een soort esoterisch perpectief, maar dan haast helemaal vanuit een gevoelsbeleving.

En een heleboel mensen daartussen.

Tsja, wat is het ware pad?

(Ik vind het wel grappig; in de kolom hiernaast zie je fotootjes en eentje ervan met een man die zich god noempt. En de foto is zo genomen dat die hoorns precies zo uitvallen op de foto of dat hijzelf hoorns heeft.

Het is een grappige foto en het relativeert weer wat.)

• Sanne

En dan kompt 'r nog wat bij;

hoe kun je nouw iemands integriteit (van dagelijks handelen) afmeten aan de berichtjes die iemand plaatst op een forum?

Iemand kan bv behoefte hebben af te blazen, of uit te blazen op een forum

en somps zin hebben om flink discussies aan te gaan en dingen flink overhoop te halen om reacties uit te lokken,

terwijl diezelfde overdags bv kalm en dienstbaar werk verricht,… ehh, iets met mensen doet, in een tehuis…ik noem maar wat.

Een ander kan daarentegen vrome mooie woorden balken op fora,

maar in het dagelijks leven geen @!#$ uitvoeren op het gebied van ‘universeel’ welzijn.

Omdat je het niet weet, valt er moeilijk over te oordelen,

behalve dan, dat ik zeg, dat ik het moeilijk vind discussies te voeren met mensen die zich anders voordoen.

;) Sanne

• Sanne

PS, nog een kleine toevoeging;

ik zeg dit in het algemeen hè,

niet naar iemand persoonlijk,

als iemand zich wèl persoonlijk zou voelen aangesproken,

(heel cliché), maar dan zegt dat meer over die persoon zelf.

(8> Sanne

• Goh

Ik neem deze reactie(s) in het geheel niet persoonlijk op.

Het lijkt erop of jij begrijpt dat er niet één waar pad is, of begrijp ik je nu verkeerd?

• Sanne

Het lijkt erop of jij begrijpt dat er niet één waar pad is,…

;) Daar komt 't in feite wel op neer ja.

• Goh

>

> ;) Daar komt 't in feite wel op neer ja.

Fijn :+