Geachte beeldschermen,
Wat ik nu schrijf, is niet persoonlijk. En vat het al helemaal niet persoonlijk op.
Diepgang wordt vaak geassocieerd met wat het hoofd(kennis) te brengen heeft. En dat willen we toch allemaal graag zo houden. Ik heb hier namelijk een aantal argumenten voor:
- we zijn opgevoed in een voornamelijk kennis en informatie tijdperk. Hierdoor vinden we het niet vanzelfsprekend om vanuit gevoel te praten. De redenatie viert hoogtij. Dus houden zo!
- we hebben nooit ervaren wat het is om anderen niveaus van ervaren te ervaren. Dus houden zo!
- de hele samenleving kent bovenmeesters/ hoofdmeesters maar is vrijwel onbekend met hartmeesters. Dus houden zo!
- normen en waarden zijn via het hoofd overgebracht en niet via het hart of vanuit eigen ervaring. Dus houden zo!
- weten is meten! Dus houden zo!
- kennis is macht! Dus houden zo!
- we leven in het ‘'ik weet het syndroom tijdperk’'. Dus houden zo!
- we leven in een samenleving van minimalisatie van risico's. Dus houden zo!
Natuurlijk begrijp ik op hoofdniveau dat een mens zich kan verliezen in passie en gevoel. De balans komt dan in onbalans. De mens wordt kwetsbaar. Dit kan natuurlijk niet want het hoofdniveau moet natuurlijk wel het superieure niveau blijven. VERLIES NOOIT DE CONTROLE! VERTROUW NOOIT OP JE GEVOEL!
Gelukkig zijn de normen en waarden die ons al eeuwen lang worden meegegeven, zeer bruikbaar en voorkomen zij dat mensen buiten het gareel van het hoofdniveau treden waar alles in is geprogrammeerd. Een deprogrammering lijkt me dan ook helemaal niet op zijn plaats. Zeker niet als dit op bijvoorbeeld het niveau van gevoel zou plaatsvinden. Dit, omdat de diepgang(die gecentreerd zit: noteer nogmaals: in het hoofd) om laag getrokken zou worden naar de aarde. Ik wil toch verheven blijven boven zo'n aardsniveau waar de natuurlijke staat van mens niet wordt bepaald door hoe iemand het voelt of ervaart, maar hoe iemand kritisch, welbewust, wetenschappelijk, volgens normen en waarden, uiterst plastisch(volgens wat anderen, boeken, wetenschappers ons vertelt hebben) te werk gaat.
Maar als anderen graag hun hart en ziel willen uitstorten, is dat ieders eigen keus. Dat moet je gewoon respecteren.
Waarom moet je dit respecteren?
Omdat we in een democratie leven. Deze is ons gegeven na lange intensieve strijd. De strijd gaat door! Dus: geen persoonlijk noten, geen emoties, geen gevoel. Maar alleen het hoofd.
Stem daarom bij de volgende verkiezingen:
Hoofdpartij: ‘Haal ’m er nooit af' ‘Wee je gebeente’