Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat is er aan de hand

• Mark

Ik denk dat het werkelijke besef een deel van het geheel te zijn van enorm belang kan zijn. Willen en kunnen mensen de wereld veranderen? Ja, omdat we voortdurend aan het veranderen zijn. Zowel de mens als de omringende natuur. Het grappige is dat we geneigd zijn te streven naar een eindresultaat, waarschijnlijk doordat onze leventjes hier eindig is. We bouwen rondom ons heen doelstellingen en tijdschema's voor het leven. Maar zijn deze resultaten wel zo belangrijk? Zijn de ervaringen van het denken en handelen die wij binnen onze interacties als mensen (zielen) opdoen niet zoveel belangrijker?

Wat willen bv. ouders primair het liefste zien bij hun kinderen? Dat ze gelukkig zijn. Die bepaalde baan of die bepaalde partner die het kind later als volwassenen aanneemt is van veel minder belang. Fixeren we ons echter op onze vastgestelde tijdsschema's binnen ons dagelijkse vergankelijke leventje ontzien we onzelf in het ervaren van het Nu. Mediteren op een berg zal een Midden-Oosten problematiek niet oplossen, evenmin als ik me hierop positief ga suf denken. Goed bedoeld, maar onzinnig. Maar men kan wel leren te kijken hoe de wereld rondom ons heen werkelijk in elkaar steekt. Herkenningspunten zoeken in elkaar rondom de sluiers van de emotionele verschillen. Jij en ik weten inmiddels dat dit nog niet zo gemakkelijk is dan het lijkt. Daarom zijn meningsverschillen vaak zo leerzaam. Datgene wat je als negatief bij de ander beschouwd is vaak een weggestopt herkenningspunt van jezelf. Daarbinnen ligt dus een sleutel van toenadering mits men zichzelf wil leren schouwen. Dit geldt voor een kleine leefomgeving, maar ook voor volkeren onderling. Met een toenemende multiculturele samenleving staan we voor enorme uitdagingen. Waarom veroordelen mensen elkaar en welke rol speelt het in jezelf? Waarom zijn zoveel mensen in Nederland tegen bv moslims? Interessante vraag waarop het antwoord zowel bij de moslim als bij de autochtoon ligt verscholen.Iets wat hun bindt maar uit elkaar drijft opdat men niet werkelijk durft te ‘kijken’.

Ik werk zelf binnen de gezondheidszorg op een afdeling met chronisch zieke mensen. Het is een heerlijke baan ongeacht de ellende die je soms bij de clienten of aanverwante families tegenkomt. Deze baan is niet zozeer gericht op een eindresultaat. Deze mensen worden niet meer beter,alleen slechter. Het bieden van veiligheid en het tot stand proberen te houden van een huidige gezondheidssituatie middels een opgesteld zorgplan is het weinige wat we nog kunnen bieden. Toen ik begon in de gezondheidszorg vond ik mijn eigen persoonlijke inbreng binnen de interactie met clienten belangrijk. (deed ik dit of dat wel goed etc) Vele jaren later is dit gevoel bij mij weggevallen en haal ik mijn werkvreugde veelmeer vanuit het moment. Dit leer je middels de ervaringen die je gedurende de jaren opdoet. Geniet van het kleine en vind het grote.Dit is een persoonlijk voorbeeld maar genoeg lezers zullen hierin iets terug herkennen. Dus beste Judith, wij allen veranderen de wereld, het kleine maakt immers het grote.

• Goh

Beste mark, ik lees veel platidudes en je bent aan het ver-algemeniseren met “we”, “men” “zij”

en dit: “Waarom zijn zoveel mensen in Nederland tegen bv moslims? Interessante vraag waarop het antwoord zowel bij de moslim als bij de autochtoon ligt verscholen.Iets wat hun bindt maar uit elkaar drijft opdat men niet werkelijk durft te ‘kijken’.” :?:?:?:?

correcter weergegeven:

Waarom is er een groeiende weerstand tegen bv de Islam? interessante vraag, maar het antwoord is bekend. En ligt verscholen in de lichtjaren die er tussen de doctrine van de islam en de moderne wereld ligt verscholen. wanneer durven ‘wij’ te kijken naar de ongelijkheid tussen man en vrouw, de politieke islam en het onvermogen van veel moslims om nu te participeren in een moderne complexe samenleving? :+

• Sanne

En de ‘so called’ westerse gemeenschap zou geen indoctrins meer hebben?

• Goh

De westerse samenleving is een individuele samenleving, je hebt dus de keuze of jij je laat indoctrineren of manipuleren.

De moslimgemeenschap bestaat vrijwel volledig uit groeps-gemeenschappen, waar er sprake is van groepsdruk / dwang (zie erewraak), veelal geleid door een Dictator, óf het dictaat van de Islam.

• Sanne

Ja, ik bedoelde eigenlijk meer indoctrines of avances van het ‘westen’ naar het oosten toe; indoctrines zo subtiel dat je 't bestaan er misschien niet eens van weet.

• Mark

Beste Goh, mijn schrijfstijl is nu eenmaal mijn schrijfstijl. Het gaat erom dat mensen zichzelf erin herkennen. Heel veel is overigens spiegelend bedoeld. Het grappige is dat men de reacties vaak op het emotionele-persoonlijke wil voeren terwijl ik vanuit mijn spirituele visie het emotionele-persoonlijke van ondergeschikt belang vind. Het gaat veel meer om het benaderen van de kern van een onderwerp.

Waarom komen er zoveel mensen uit moslimlanden naar Europa? Hebben wij er enig aandeel in? (echt wel) En bekijk onze eigen christelijke west-europese wortels. Er zitten veel overeenkomsten tussen de Islam van nu en het christendom van vroeger. Ook wij kenden een kerk die de staat domineerde en de wil van het volk bepaalde. Dit vergeten we maar al te graag en we veroordelen de ander hierop. Islam is overigens een zeer wijd vertakte stroming met veel sub-stromingen. De Islam als één seculiere godsdienst bestaat niet. Het zijn de radicale stromingen binnen de Islam wat geweld verheerlijkt en waar de aandacht van de media op gevestigd is. De rest is vreedzaam te noemen en niet onderdrukkend. Islam is overigens veel meer gericht op het juiste handelen binnen een grote groep mensen. Het is dus een op regels gerichte godsdienst voor een juiste levenswijze. Net zoals het Boeddhisme het Achtvoudige Pad kent en het Christendom de Tien Geboden. Ze zitten verankert binnen culturele wortels. Dit haal je niet zomaar uit de mensen. Bekijk eens hoelang wij er over gedaan om ons te ontdoen van de dogmatische kanten van onze christelijke boeien. Maar onze wetgeving is nogal tijddoorspekt van joods-christelijke wortels.

Een multiculturele samenleving zal er niet toe leiden dat de migrant zich volledig gaat gedragen volgens de west-europese normen en waarden. Dat is een illusie te noemen, evenals dat deze mensen terugkeren. Er zal mondjesmaad door de generaties heen een vermenging plaatsvinden tussen de culturen onderling. (de eilandjes van nu gaan versmelten) Er zal een onmiskenbare invloed van Islam doorheen schijnen. Men hoeft daar overigens niet bang voor te zijn. Ons verleden kent genoeg van dit soort arabische invloeden die we nu als een eigen cultureel gedachtegoed beschouwen. (denk bv. aan ons rekenstelsel) Dit proces gaat geleidelijk en onopgemerkt door de komende generaties heen.

Een prachtig staaltje van transformeren naar een nieuw wereldbeeld. Het zijn enkel onze angsten en vooroordelen wat ons weerhoud om als mensheid geheel samen te kunnen leven. Veroordeel de ander daarom niet te snel op grond van een verschillend stelsel maar zoek de overeenkomstigheden met wat je van elkaar gemeen hebt. Elk stelsel kent immers een gemeenschappelijke wortel.

• Goh

“mijn schrijfstijl is nu eenmaal mijn schrijfstijl”

Ik zal niet opnieuw inhoudeliijk op je bericht ingaan, de wijze van formuleren is er nooit zomaar. Het zegt zeker iets over hoe je naar de dingen kijkt..

Dus: “Het zijn enkel onze angsten en vooroordelen wat ons weerhoud om als mensheid geheel samen te kunnen leven”

de laatste alinea zou je ‘onze’ eigenlijk moeten lezen als: Mark's (letterlijk: ik)

;-)

Verder zou ik je willen aanraden eerst ens te onderzoeken waar je zelf precies staat en waarom je ervoor kiest altijd in de derde persoon te schrijven (en dus te denken) Blijf eens bij jezelf !

• Mark

Jammer dat je opnieuw niet op het inhoudelijke ingaat en opnieuw een reactie geeft vanuit een emotioneel-persoonlijk standpunt. Ik denk niet voor jou, doe dit omgekeerd dus ook niet. Als je goed leest, weet je waarom ik in de derde persoon schrijf. Mijn stukjes zijn niet veroordelend bedoeld, echter constaterend,vragend en uitnodigend voor stellingname en nadenken.

Ik merk dat jij en sommige anderen deelneemsters geneigd zijn vanuit de emotie te reageren. Het emotioneel aangesproken voelen en vanuit de emotie terug reageren. Dat is jammer want je mist dan een inhoudelijke kijk op zaken. Spiritueel ‘voelen en weten’ is iets anders dan emotiebeleving. Ik lees veel emotiebeleving binnen reacties. Elk serieus spiritueel pad verwijst echter naar het onhechten van deze emoties en het loslaten van het persoonlijke belang.

Ik merk dat jij en sommige anderen dit nog niet begrijpen en vanuit een defensief en aanvallend perspectief de persoon Mark aanvallen. Nogmaals, Mark is fictief en voelt zich nimmer aangesproken. Vandaar dat de persoon achter Mark weinig laat zien en zich richt op het inhoudelijke binnen dit forum. Ik zit hier niet voor het ontvangen of geven van emotionele steun maar om stukjes te schrijven en te anticiperen op het inhoudelijke. (maar als anderen dit wel zoeken zijn ze natuurlijk ook altijd welkom)

Soms heb ik het gevoel met kleine lieve kittens te schrijven. Lief, vertederend en spinnend binnen een droomtoestand die vervolgens verstoord wordt door het uithalen van een klauw door een onverwachtse beweging :) Geloof me, hier speelt een interessant groepsproces af waar we hier soms hartelijk om moeten lachen. Leerzaam ieder geval. Voor ieder van ons. Tot een volgende keer.

• Goh

Kortom: je bent bang om iets van jezelf te laten zien!

Geeft niks, maar draai er niet zo om heen ;-)

• judith

Hoi Goh

We hebben te maken met 2 Marken, dat gaf hij zelf al aan.

groetjes Judith